Märkte att RST spöt var 2-delat.. kanske inte så kul att den blir så lång på fjällturerna. Kollar lite närmare på Hardy spöt. Tror väl inte att man behöver uppdatera på ett tag då?
Nu har jag börjat fundera på RST spöt igen.. Hur är skillnaden mot hardy spöt? (Haha kanske har frågat det tidigare)
Har M3an toppaktion eller går den lite djupare?
Vart kan man se vad den har för ERN tal? (Både Hardy och RST spöt.)
Om jag köper RST spöt och blir vän med det så borde det ta väldigt länge innan uppdatering av spö.
Står en aktion tabell på wittlock..
RST M3 - Fast-4
RST M3LL - Med-4
Mythos - Fast-2
Vad menas?
/Valter
Känns nästan som att jag måste ha ett värdigt spö till min rulle
M3:an är ju en aning vassare. Men har som sagt en ganska snabb toppaktion. Medans Hardy spöt "niger" litet djupare.
Den där skalan är ju hur snabb aktionen är på en 6-gradig skala. Där M5 spöt är aktion 5
Så M3 spöt är snabbt i aktionen.
Mythos spöt som en jämförelse, ligger nog nära Hardy spöt i aktion = halv snabb 2/3 aktion.
Tänkte på det du sade om fjällfiske med tillhörande vandringar.
Varför inte ett RST Sensitive 4 delat 5/6 8.6 fot för 2725:- hos Wittlock då? Samma aktion som Mythos spöt. Ett 4 delat, långsammare M3 med 2/3 aktion kan man säga. Eller iaf väldigt nära. Ju mer holkar som adderas, ju mer långsam aktion får du. Jag äger ett sådant också fast 4/5. Grymt spö!
Sedan har du ju de split cane liknande Harvest spöna med. Harvest Traveller 4 delat 9 fot 5 är ju ett nice spö med. Wittlock, tar 2333:- för det. Ordinarie pris 2745:- Medium halv aktion.
Tänkte faktiskt köpa ett Harvest Mayfly. Men så kom Wittlocks rea och då blev det RST.
Hur stor är skillnaden mellan 4/5 och 5/6?
Hade nog mer tänkt mej ett lättare spö som 4/5 kanske.
/Valter
Den är märkbar om man säger så. En 4/5 är ju vekare och vind känsligare. Man kan säga att det lätta flug fisket börjar med en 4:a
Iof. Ett RST 4 spö har nog ryggrad att kunna jobba med en WF6 om det behövs som uppe på fjället t.ex. Problemet, är väl att max kast längden blir ca. 2- 3 meter kortare eller kanske litet mer?
Kommentera