Köp av nytt flugspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp av nytt flugspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dom är väl inte Winston direkt någon av dem. Men justa spön ändå. Jag har prövat ett Harvest Traveller 5:a som jag gillade mycket. Harrrier modellen, var litet för mycket snabb topp aktion för min smak. Var faktiskt på väg att köpa ett Traveller. Men så reade Wittlock plötsligt RST spöna så det blev de istället.

Har hört ett par killar på Edge som har betydligt dyrare spön i garderoben som köpt Hi Level Dream spöna och gillar dem högt. Har för mig att Hi Level spöna är nästan hel aktion ner i handtaget dock.

Kolla också in Vision Nite. Willys Sport fiske säljer det till ett bra pris.:

Nite, har medium fast aktion
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-13, 00:42.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Nu när aftm #4/5 ändrades till #5 så blev M3an hos wittlock intressant.
      Men Guideline Fario ser också intressant ut, lite högre pris men kanske kan ha möjlighet till provkastning.

Synd att dom där mythos var från stenåldern. Kändes som ganska rätt spö :/

/Valter
      Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

• # Nu när aftm #4/5 ändrades till #5 så blev M3an hos wittlock intressant.#

Ja inte sant?

Fario, är säkert ett nice spö det med. Vore ju bra som sagt, om du kunde ha chans prov kasta litet först dock. Sedan är det ju en fråga om hur pass mycket, eller OM Fario spöt är så mycket bättre än M3:an? Eller om de rent av är likvärdiga? Pris skillnaden blir ju rätt märkbar trots allt = 900:-

Jo, jäkla Lundgrens som ställde till det för dig!

Men jag tror nog att du inte kommer att sakna Mythos spöt speciellt mycket, om du köper något av dessa spön.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-14, 23:56.

Kommentera

• Det som är mest tveksamt är hur det går att drilla fisk med det spöt. Blir den inte styv?
          Jo skillnaden i pris är ju ganska stor ändå.

/Valter

Kommentera

• Det tror jag inte att det blir. När jag började snacka om att köpa RST på Edge, så var där ett par M3 ägare och de verkade inte tycka att M3 var typ lyft kran. Snarare var det väl så att de verkade sugna på att köpa ett till när jag nämnde att Wittlock reade.

Ett citat av "Linbåge":

# Tjena ! Jag har i många år fiskat med ett RST M3 10" klass 4-5 spö.....3/4 aktion med massor med kraft om man skulle behöva .....Om du är ute efter en "telefonstolpe" så köp inte ett M3 Ett av dom skönaste spön jag någonsin fiskat med.

Om dom har 50% på wittlock så kommer jag att köpa minst ett M3 spö till. #

Bigsalmon citat:

Det stämmer bra som Linbåge skriver, 3/4-delsaktion, eller kanske tom lite djupare. Det är dock inga långsamma spön. Jag skulle kalla dem följsamma fiskespön, kanske. Ganska förlåtande. #

Det var precis den känslan jag fick när jag testade både mitt Mythos 5/6 och Sensitive 4/5:a. första gången.

Man kände direkt att "det fanns att ta av" Men aktions mässisigt så känns båda mina spön som vilket annat riktigt bra spö med halv - 2/3 aktion. Ingen snärtig "takt pinne", utan lugn men bestämd aktion. Dessa båda RST spön jag äger, är nog bland de mycket få som jag känt på under min bana som flug fiskare som mer känns som en förlängning av armen, mer än som hand + spö på något sätt. Svårt att förklara den känslan. Och så gillar jag att de inte är de minsta "stötiga" (efter slängar är obefintliga.)

4-5 luft kast dra på litet extra i själva utkastet. Och swisch! Så visslar linan ut genom ringarna! Händer mig även på riktigt lång lina att man känner ett "dunk" i rullen när man gör utlägget av flugan och linan sträcker ut.

Jag skulle bli ganska förvånad om M3 spöt betedde sig annorlunda? Må vara att det har en aning snabbare aktion.

M5, RST's topp spö, är en annan sak. Det är ju byggt för de som gillar snabb, extrem topp aktion. Litet som Vision G4 Catapult.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-15, 10:57.

Kommentera

• Mm.. undra om man beställer idag eller imorgon?

/Valter

Kan det vara sant?! Ringde och var påväg att beställa men när jag frågade om den finns kvar så sa han att det var osäkert för att många spön hade gått under mässan.. ska ringa tillbaka imorgon. :P
              Senast ändrad av Valt3r; 2010-03-15, 16:56.

Kommentera

• Typiskt!

Håller tummarna för att det finns kvar imorgon då!

Om oturen skulle vara framme? Köp ett RST Sensitive. Det är ju snarlikt Mythos spöt i aktionen / rygg raden ( Jag upplever ingen skillnad egentligen) Och kostar vad M3:an kostar på rean ungefär.

Den enda riktiga skillnaden är ju att Sensitive spöna är 4 delade. Och Mythos är som du vet 3 delat.

Men hoppas att du har litet tur med M3 nu då?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-03-15, 18:49.

Kommentera

• Fick tyvärr inte tag på någon från wittlock.. Inget svar på telefonen, får testa imorgon.

Kommentera

• Verkar ha gått litet troll i ditt spö köp

Kommentera

• Ja, har haft lite otur. Men man tackar för tålamodet

/Valter

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      153 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X