Dyr (flug fiske) utrusting. Har den placebo effekt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dyr (flug fiske) utrusting. Har den placebo effekt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tackar för tipsen Göran!

Monofiltestet i fiskefeber var rätt kul i och med att Biltema "gud förbjude" låg i topp både i brottstyrka och i dimension men det ger ju styrka i ämnet fiske/krona även om vi är på flugfiskedelen.

Kommentera

När jag var på resande fot i södra Stilla havet för många år sen nu, hade jag ingen fiskeutrustning med mig. Men till slut tog abstinensen överhanden och jag gjorde mig ett super billigt litet fiskeset av lite monofil lina av det kraftigare slaget, en enkelkrok och en coca-cola flaska i glas. Virade upp linan på flaskan, agnade kroken och svingade iväg medan jag höll flaskan i vänster hand. Förvånansvärt goda kastegenskaper. Linuppläggningen på colaflaskan var helt enkelt superb! Och fisk fick jag!

Jag tror att man ibland blir lite blind i detta konsumtionssamhälle. Man fick fisk för tusen år sen. Och för 20 000 år sen också!

Jag är själv lite av en tekniknörd när det gäller mina hobbies och är ganska lättsåld på vissa grejer. Men Ibland kan jag också tycka det är oerhört spännande och tillfredsställande att köra så lowtech som möjligt och själv hitta på och uppfinna saker. Som den gången på Salomon öarna när jag drabbades av fiskefeber. 10 spänn senare kunde jag fiska.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Där ser man! Ja, det behövs ju inga märkvärdigare prylar för att få fisk minsann. Tänk när man var liten, och helt enkelt täljde sig ett met spö. Och så på med en nylon lina, en vin kork med en pinne igenom som flöte, ett kluvet bly hagel eller en liten mutter som sänke + krok. Sedan var det bara att gräva upp mask eller göra en deg på upp blött form bröd så var man ready to go.

Det var skillnad det mot när man började tävlings meta vid 30 års åldern och hade en skog med spön och en sitt låda knök full med utrustning och beten + en del andra prylar man ansåg nödvändiga som man släpade på. Som tur var insåg jag så småningom att det jag lade ut per säsong på utrustning, mäsk, beten, resor till tävlingarna, start avgifter och upphälle för att meta Mört, Braxen etc. Räckte till ett antal dagars Lax och Havsörings fiske i Norge + uppehälle och res kostnad. Då lade jag av och sålde mete prylarna.

Men jag vill inte veta vad jag totalt lade ut på tävlings metet?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-16, 11:24.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Man får väl hoppas att man blir lite rikare på erfarenhet om inte annat.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Erfarenheten byggs på för varje fiske pass om man bara är öppen för att lära sig.

I år har jag verkligen insett att stora attraktor torr flugor = storlek 6, 8, 10. ( Stora Streaking Caddis och foam flugor t.ex. ) Kan var grymt giftiga på bågen om det inte är en vatten temp som överstiger 18 C+.
            Bågen tycks, även om den står rätt djupt? Ha bra koll på vad som händer vid ytan.

Förut, fiskade jag någon enstaka gång i början och slutet av säsongen med en sådan stor jumbo torrfluga och fick väl en och annan firre på dem. Men efter ett kanon fiske jag och en kompis hade för 2 månader sedan på just en över stor Streaking Caddis, så har jag fått fisk på attraktor torrfluga de senaste 3 gångerna i rad.

Inte för att man ska inbilla sig att denna metod är allena salig görande på något sätt? Men vilken metod och fluga är det egentligen? Men visst funkar det bra emellan åt iaf.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-17, 00:12.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            187 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
            1 svar
            306 visningar
            0 gillar