Airflo delta classic - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airflo delta classic

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Airflo delta classic

Fick ett prova ett sånt spö idag, klass 5/6.

Vinden till trots o en aning lätt lina så skicka jag ut 20m lina, då jag är riktigt färsk på överhandskast så är detta inget dåligt resultat.

En aning rappt men det gillar jag, vill ha hög fart på linan när jag kastar.

Häkta på en "lite" för tung lina o herre min skapare va det sköt iväg, vinden till trots.

Så nu går släden mot höganäs för o botanisera i vissa 2:a sort linor för o hitta "rätt". Blir nog en 7:a som kommer passa.

Annars kan nog en 6:a från rio, loop eller guideline sitta som en fläskläpp, då de klassar på "sitt" sätt.

Löjligt billigt, o ännu värre nu för tillfället : http://www.piscari.se/Airflo-Delta-C...k/Produkt_srk/

Härligt!

Kul att höra att det finns spön i den låga pris klassen som är så pass bra. En Rio Grand #6 borde sitta som ett smäck på det spöt. Den linan är ju en halv lin klass tyngre än uppgivet. Eller en Vision Vibe 85 # 5/6. Den väger nästan som en # 7 lina. Eller varför inte Airflos egen lina Sixth Sense rent av? Den är billig här: http://www.fishline.se/airflo-sixth-...roducts_id/396

Men här bör man nog välja # 6/7 linan. Den passade iaf utmärkt till mitt RST Mythos blue # 5/6, som har en del rygg rad.

Det är en bra lina. Jag har en sådan fast intermediate som jag fiskat med ett par säsonger. Det bästa med den förutom att den skjuter bra, är den rätt stumma kärnan som gör att man känner bättre vad som händer vid sjunk line fisket och att mothugg på långa avstånd får mindre "gummisnodds effekt". I gengäld, får man ta det litet lugnare vid mothugg på tunn tafs.

Men Dan Tackel linan är det ju heller inget fel på.

Det spöt ihop med en Okuma Airframe 5/6 rulle ( hos Dan Tackel för 299:-) och en Dan Tackel lina + litet 20 pund backing och litet nylon tafs kostar ju inte skjortan precis.

Kork, lindningar + lack jobbet ser ju helt o.k. ut också.

EDIT:

Det här är vad 2 st erfarna, engelska flug fiskare tyckte slut ledningsvis om spöt i klass 5/6:

MIKE WEAVER
    This rod offers excellent smooth casting at all distances
    with a good reserve of power for longer casts. The
    casting performance combined with a high-quality finish
    and specification at a very low price make it ideal for the
    most budget-conscious angler.
    RATINGS OUT OF 10
    Performance 8.5 Value for money 9 Overall 8.75

RICHARD SLOCOCK
    This rod handled very well. The rod is sensitive and is a
    pleasure to cast with. Superb value, with an excellent
    finish for the price.
    RATINGS OUT OF 10
    Performance 8.5 Value for money 9 Overall 8.75
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-28, 12:28.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har redan airframe rullen :P o en hel flock med spolar

Testa idag med en 8:a från dan tackel!! Riktigt skön kontakt med spöt, riktigt skönt o fiska med faktiskt, möjligt att spöt är underklassat en "aning"

Men kollar man sen Guidelines costal lina i klass 5 så väger klumpen 13gram. Det är ju som en "lätt" 8:a.

Så med deras mått så fiskar den fint med en 5:a :P

Har läst om 6:e sinnet linan innan när du lovordat den, blir en sån sen till kusten. Detta spöt verkar kunna trycka på bra i motvind vad jag märkt än så länge iaf.

Med så "tung" lina så underhandskastar jag riktigt långt med spöt. Har inte jätte mycket plats bakom men sniffar ändå på 20m när det sträcker ut som det ska. Trots allt hyfsat färsk på flugeriet än. Bara en säsong i ryggen so far.

Gött att erkänt bra fiskare kan stå för att de gillar ett spö som ligger bra i pris.
      Kan förstå att vissa tycker det är lite väl styvt, men tror de haft för lätt lina då.

Riktigt fin finish på spöt, fan bättre än mitt fattigmans loop advanture. Inget snålande på lack osv

Sen måste jag slå ett slag för Piscaris utbud på öglor o tafsar från stillwater. Hur fina grejer som helst nästan gratis. Har bett honom o ta hem rejält med tafsar så han kan hålla lager.
      25kr för en färdig taperad tafs är inte fel. Ligger i klass med pool12 eller bättre. Sen gillar jag o ha ögla på linan för snabba o enkla tafsbyten, 20 kr för 6st flätade öglor, med krymphylsa mm, sitter som berget. Så den som kan tänka sig att använda annat än hypade märkes saker bör ta sig en titt där. Vet att det inte tas hem skit saker för att tjäna mer pengar.

En viss rutinerad butik i hbg har börjat få tunt med vettiga saker på hyllan, numera 300kr haspel kit i mängder eller massa fladen o liknande.

Kommentera

Fishline har en del muumsiga klipp btw http://www.fishline.se/loop-xact-xsp...roducts_id/619

Det är en fin rulle, saltvattenssäker!

Kommentera

Ja, det låter ju onekligen som Airflo spöt har en del pondus så att säga. En 5/6:a som kastar en # 8 lina låter ganska häftigt.

Men kanske inte direkt ett smygar combo för torr fluge fisket då?

Men borde ju i så fall funka på kusten för HÖ iaf. Säkert ett bra fjäll fiske spö också när det blåser som det kan göra där.

Xact rullen är ju trevlig. Och kostar inte heller så värst mycket.

Kommentera

Jag inhandlade precis ett Broman o Dell klass 8 för 500kr hos Beoutdoors i Lund, skulle det vara skit så bölar jag inte direkt

Men Airflo delta classic ser riktigt trevligt ut! speciellt för det priset!
            Senast ändrad av Jawny; 2011-10-29, 13:51.

Kommentera

Broman oDell spöna är inte alls dumma. Och för 500:-?

Kommentera

Ja de säljer ut alla Broman o Dell nu för 500kr även efter rean som slutar idag. Så det är bara att slå till

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  Broman oDell spöna är inte alls dumma. Och för 500:-?

Köpte den, ingen aning vad fan det är egentligen om det är snabbt eller inte men för det priset så bör det väl vara något måste nämna att jag är riktigt dålig på flugfiske samt har bara ett Vision Attack som jag har provat 2 gånger

Kommentera

Från vad jag har hört och läst är inte ens BoD's billigaste spön dåliga. Och 500:- för det där är ju helt sjukt! Det är då alla gånger några snäpp vassare än Vision Attack, som i sig är ett helt o.k. nybörjar spö.

En Dan Tackel WF 9 intermediate lina = mycket sakta sjunkande + 30 pund backing borde funka snus fint till det spöt både för Gädd fisket och som tyngre utrustning för HÖ på kusten. Kan vara nice när det blåser en del där. Och du kan vända rätt stora Gädd flugor med det combot dessutom.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-29, 18:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X