Airflo delta classic - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airflo delta classic

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Va inne på wittlocks idag o fixa lite krok mm, fick klämma på 2 fina budget rullar. hilevel dj och vision deep. båda gedigna alu rullar med kvalitets känsla. trodde deep va komposit, lagom lång i huvet när jag märkte att det va alu hehe. blir någon av dessa för min del. Kan va nåt för dig med John, du har 2månader på dig o lära dig tills vi ska ut o jaga öring

Kommentera

Du kan välja vilken som helst av dessa rullar och bli nöjd är jag säker på. Hi Levels rullar är helt o.k. Och Vision Deep, har ju snabbt blivit en populär budget rulle. Den har förresten samma broms system som storebror Koma och den bromsen är bra. Har en Koma självt.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Efter lite forskande så förstår jag att spöt orkar en 8:a från dan-tackel.
        Kollar man hur fel aftm ligger mot modern utrustning så är det inte konstigt.
        De flesta "moderna" linor i klass 6 ligger klumpvikten på 13gr, samma som 9,15m av en DT 8:as klump.
        Vet dock ej hur man väger sin wf klump bara, svårt o se exakt början o slut.
        Synd att inte alla tillverkare kan skriva ut klumpvikterna på linorna.
        Rio, loop o guideline hitta jag på de flesta linorna.
        Vision o airflo o SA hitta jag nada om.
        Sugen på en 6:e sinnet intermid till kusten i vår. Någon som vet klumpvikten?? Eller kan hitta info om det?

Kommentera

Jag kollade både hos Airflo och div forum + tester av Sixth Sense. Det är dubbla budskap minsann! Airflo själva uppger ingen vikt i grain eller gram. Utan bara AFTM klassningen. Och en del som testat den säger att den passar bra med t.ex. en # 5/6 till ett # 5 spö.
          Andra tycker att man ska ta en tyngre klass på den.

Men jag håller fast vid att man ska välja ett snäpp upp på Sixth Sense linan. Iaf om du har ett spö med en del ryggrad?

Som sagt, min 6/7 sådan lina funkar utmärkt till mitt RST Mythos Blue #5/6.

Edit. Hur det nu än är med detta? Så är det ju lättare att leva med en litet för tung lina än med en som är för lätt.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-30, 22:41.

Kommentera

O den är inte grisdyr direkt.

Från uk kan man få 2 linor för 50pund om man tar 2.

Ska ha det in mind.

Kommentera

O.k. I så fall så ta en av varje tyngd så kan du pröva dig fram. Den som blir för lätt eller vice versa? Den kan du ju spara till senare spö köp i så fall.

Kommentera

Hej Jock Scott

Vad tror du om den här rullen till mitt Broman #8 spö? fisket kommer mest bli riktat mot havsöring med det här spöet.

Går det bra att ta en klass mindre på rullen eller det blir bara fel?

Mvh John

Kommentera

Hej!

Modell #7/8 tar en WF 7 + 150m 20 pund backing. Så jag gissar att med en WF 8 eller 9 lina, så ska den ta ca. 60 - 70 m 20 pund backing ungefär.

Så mindre än den modellen ska du nog inte ta.

Du kan iof köpa s.k. micro backing i stället för vanlig. Samma styrka men tunnare och oftast något dyrare.

Men här är micro backing till ett ovanligt lågt pris.

Edit. Nu ska man ju veta att om du ska ha en intermediate lina? Så är den något tunnare totalt sett än en flyt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-31, 22:01.

Kommentera

Ebay kungen!!

Fan va du hittar billiga prylar mannen!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Hej!

Modell #7/8 tar en WF 7 + 150m 20 pund backing. Så jag gissar att med en WF 8 eller 9 lina, så ska den ta ca. 60 - 70 m 20 pund backing ungefär.

Så mindre än den modellen ska du nog inte ta.

Du kan iof köpa s.k. micro backing i stället för vanlig. Samma styrka men tunnare och oftast något dyrare.

Men här är micro backing till ett ovanligt lågt pris.

Edit. Nu ska man ju veta att om du ska ha en intermediate lina? Så är den något tunnare totalt sett än en flyt.
                      Hej Jock, tack för dina svar

Läste runt lite om Vision Koma kassette men verkar som där finns en hel del problem med den rullen? Vore kul att få en rulle med en eller flera extra spolar för under 1000kr.

Jag har aldrig flugfiskat efter havsöring förr men intermediate lina är det man ska köra? flyt skulle väl också kunna fungera om det inte är så djupt?

Finns där inga billiga men hyffsade rullar under 800-1000kr?

Jag bara hoppas man orkar lägga ut linan med ett klass 8 spö

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
                      Ebay kungen!!

Fan va du hittar billiga prylar mannen!!
                      Haha jag måste ju trolla runt för bästa pris

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X