Airflo delta classic - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airflo delta classic

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Iof så har jag inte hört några klagomål på den rullen. Men har du hört något? Så kanske du ska kika på något annat? Men den här Greys rullen är inte tokig. Greys, är ju dotter bolaget till stor märket Hardy. Så helt kass kan den ju inte vara?

Eller varför inte en Vision Deep med en extra spole?

Deep # 7/8: 178 Gram WF8F + 150 m 20lb

Edit. Intermediate har en del fördelar över flyt. Den ligger inte och guppar på våg topparna som en flyt lina gör. D.vs. du har bättre kontakt med flugan.

I och med den tunnare skjut linan. Så skär den vinden bättre. Och till skillnad från andra sjunk linor. Så är det lättare att stoppa "sjunket" på det djup där du vill ha flugan för tillfället.

Nackdel: På djup över 5 m, så tar den god tid på sig att komma ned. Men vid HÖ kust fisket och Gädd fisket är det ju rätt sällan man fiskar på sådana djup.

Med ett klass 8 spö och en lämplig lina = Troligen en WF 9. Så lär du inte ha några större problem att skjuta lina även när det blåser en del mot vind.

Varsågod.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-01, 13:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för dina svar Jock!

Jag tror jag kör på en vision deep med en spole i början med en internediate lina från dan tackel jag var lite sugen på en Guideline Coastal men den är riktigt dyr och lite över min budget :/ den är ju dyrare än mitt spö

Sen får man bara hoppas det blir lite väder i januari så man får komma ut med sina vadare och jaga lite HÖ

Kommentera

Tycker det är ett bra val. Och Dan Tackel linan kommer du långt på. Det knepiga med Coastal linan är att man får gå ned en klass. Den är ganska tung.

Håller tummarna för att du får börja din HÖ säsong då.

Tips. Stora och färgglada streamers och HÖ flugor är bäst den års tiden.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-02, 17:57.

Kommentera

Ska du ha ett riktigt bra linvårds medel till både flyt linor och sjunk linor? Då är detta nästan helt oslagbart. Kostar litet. Men räcker flera säsonger även om du lägger på denna lin gukka 2 - 3 ggr per säsong efter att ha tvättat linan i ljummet vatten + några droppar grön såpa.

Blir ett rackarns fint glid på linan efter att man smort med detta medel också.

För flyt linor: http://www.outdoorexperten.se/p-1655...-dressing.aspx

För intermediate / sjunk linor: http://www.outdoorexperten.se/p-1655...-dressing.aspx

Använd en garaterat ludd fri trasa när du smörjer på detta!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-02, 18:24.

Kommentera

För den som vill ha våldsamt med backing kan jag bara säga att deep sväljer grymt mycket i 7-8 sizen rullen väger inte mycket trots storleken.

Vi ska nog få ordning på flugeriet John den gäspige

Du kan testa med min guideline bullet o se hur den passar till spöet innan du handlar lina. Så du har nåt o gå på i vikt kontra spö.
            Kom upp o dra lite båge i pölen nån dag kanske så kan vi testa skiten då ;P
            Senast ändrad av nerylf; 2011-11-02, 21:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Ska du ha ett riktigt bra linvårds medel till både flyt linor och sjunk linor? Då är detta nästan helt oslagbart. Kostar litet. Men räcker flera säsonger även om du lägger på denna lin gukka 2 - 3 ggr per säsong efter att ha tvättat linan i ljummet vatten + några droppar grön såpa.

Blir ett rackarns fint glid på linan efter att man smort med detta medel också.

För flyt linor: http://www.outdoorexperten.se/p-1655...-dressing.aspx

För intermediate / sjunk linor: http://www.outdoorexperten.se/p-1655...-dressing.aspx

Använd en garaterat ludd fri trasa när du smörjer på detta!
              Tack för dina tips Jock! ska verkligen ta o fixa det till nästa lön , känns som man ska vårda sina linor. Den flytlinan jag fick till min Vision Attack Spö är totalt värdelös, antagligen för den har inte skötts ordentligt.

Fick min vita Vision Deep idag riktigt trevlig rulle.

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
              För den som vill ha våldsamt med backing kan jag bara säga att deep sväljer grymt mycket i 7-8 sizen rullen väger inte mycket trots storleken.

Vi ska nog få ordning på flugeriet John den gäspige

Du kan testa med min guideline bullet o se hur den passar till spöet innan du handlar lina. Så du har nåt o gå på i vikt kontra spö.
              Kom upp o dra lite båge i pölen nån dag kanske så kan vi testa skiten då ;P
              Ja man bör kanske göra det innan usla vintern kommer

Kommentera

Jepp! Lin vård är A och O för att linan ska hålla en länge tid. Skit på linan bromsar och kan t.om i värsta fall slipa ner och skada spö ringarna med tiden. Utan smörjning, så kan linans ytskikt torka och börja spricka så småningom. Vinter förvaring på en krok i stora slingor efter den sista servicen innan vinter vilan är viktig. Och att linan då får hänga mörkt och tämligen svalt.

Varsågod.

Kommentera

Angående Rio gran som du nämde innan så e den ju tung!

Här finns massa gosig info om rios linor

Gold e ju inte o leka med

Kommentera

Hmm, det är en intressant läsning det där. Tack för infot!

Nä, Gold har snabbt blivit min favorit lina. Men att den är så pass tung visste jag inte. Min #6 Gold till mitt RST Mythos Blue 5/6 känns då inte för tung. Och det är ingen telefon stolpe precis.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-09, 23:34.

Kommentera

Har väl "lite" ryggrad det spöt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      152 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X