Klass 8 då? Eller vilken klass har spöt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Val av flugrulle
Collapse
X
-
Jag radar upp de linor jag hittat så får du välja självt
http://www.flugor.se/ Sameo Viper #8 flyt.
He, he he! Hittade en blå lina till slut:
Vet inte mycket om den? Men Loomis är ju ett stor märke. Så kass är den knappast.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 21:37.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Då ska du välja en WF #7 lina av något slag.
De linorna jag listat finns i den klassen också. Ja, nu har du litet att fundera över.
P.s. Min favorit lina: http://fiskaonline.se/product.html/g...category_id=94
Litet dyr kanske? Men grymt skön och kostar ju betydligt mer om du kikar på full priset.
Longbelly lina. Så man ska ha det mesta av klumpen utanför spö toppen när man börjar kasta.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 21:39.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Aha! Synd att jag inte visste det från början. Kunde ju iof ha frågat dig.
Då ska du kika på en DT eller long belly lina typ Rio Gold. För i strömmande vatten har du betydligt mer glädje av bra presentation av flugan och precision än av snabb skjut förmåga a la ' WF. DT linor roll kastar bra också. Det har du stor glädje av där det är trångt mellan buskagen. WF linor plaskar litet mer än DT och longbelly linor vid landningen dessutom. Tycker att du ska kika på en Dan Tackel 2:a sorterings DT lina då. Dan Tackel 2:a sortering är lika bra som vilken annan 400:- som helst.
På kusten har du mest glädje av en WF dock. Men inte flyt utan en intermediate lina (mycket sakta sjunk lina) som inte ligger och guppar på vågorna som en flyt gör. Med en intermediate, får du bättre kontakt med flugan på kusten helt enkelt.
Samma här. Dan Tackel linan. Men en DT ska du välja klass 6 Och till WF klass 7 då.
Tips. 1. skaffa en billig (På Dan Tackel) Okuma Airframe 7/9 rulle till WF linan + litet 20 pund backing. Då slipper du krångliga lin byten på den rulle du ska ha DT, flyt linan på. Airframe rullen är en o.k. rulle. Men ingen Hi Level direkt. Alternativt skaffa en reserv spole till den rulle du ska köpa nu.
Tänk också på att du får tima kasten annorlunda med en DT jämfört med en WF lina. Oftast så laddar en DT lina spöt långsammare. Och precis som med en longbelly lina så får du ha några meter utanför spö toppen med en DT lina för att få bra skjut från början.Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 22:18.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Aha okej
Jag har för ca 1 timme sedan beställt #7-8 Hi Level xlb ska jag skaffa en reserv spole till den? och då undrar jag varför? 
Jag har redan en Okuma Airframe rulle dock så är det en #4-6.
Alltså jag har min nya Hi level rulle med en DT (flyt) lina på, och om jag nu ska köpa en reserv spole till den så ska det vara en intermediate lina på den?
Och vad ska jag ha på Okuma rullen?
Kommentera
-
O.k. Då tycker jag att du ska ha WF linan på XLB rullen. Och DT linan på Okuma rullen. Dels för att XLB har bättre förutsättningar som "Havsörings rulle" på det hela taget. Och för att Okuman klarar det fiske du ska bedriva i strömmande. Vilket jag antar är främst Harr och Öring?
Tycker det verkligen är toppen detta med att man kan slänga på en större modells spole på XLB 7/8 rullen! Då om du någon gång ska börja fiska Lax? Så har du ju iaf sparat en ganska vacker slant på rullen i den utrustningen. En sådan XLB 9/10 spole kostar 650:- Det lär du aldrig få en Lax rulle värd namnet för.
Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 22:44.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
|
2 svar
168 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg