Val av flugrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flugrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grattis till ett bra köp. Peregrine rullen är riktigt bra. Väl i klass med betydligt dyrare rullar.

Kommentera

Japp. kan bara instämma. Peregrinen är riktigt schysst för den pengen. Fast Sameo har ju bra prylar rakt över. Kvalitén på spöna överträffar nog det mesta som är fabriksbyggt.

Kommentera

sameos rullar jag har använt har bra kvalite rakt igenom. Deras gamla rulle klass 4-6 som jag köpte begagnad funkar fortfarande klockrent, glappet har ökat lite mellan spole och rullen, men inget som stör fisket. Nu servade jag den rullen och drog sönder skruven till bromsen (den vart vänster gängad) och blåste bort små fjädrarna som sitter backspärren. Skickade ett mail från jobbet till sameo och undra om de hade dessa delar så man kunde köpa dom som reservdelar. 2 dagar senare hade jag ett brev på mitt skrivbord från sameo på jobbet.......WOW det kallar jag service och kostade inget heller

Förra mässan gick jag tillbaka med reservspolen till deras monter på mässan eftersom det var fel storlek, inga som helst problem att lämna tillbaka den och få tillbaka pengarna trots att jag saknade kvitto, självklart kollade de på spolen så den va ny och oanvänd........Vart så glad över detta så slut notan hamna på ca 1500 innan jag lämnade sameos monter

Sen har jag bekanta som köpt tafsmaterial som varit dåligt av sameo, ett mail och de har fått dessa utbytta utan problem.

Så sameo kan man verkligen lita på när det gäller garati och goodwill......betyget 6/5 möjliga fluffiga cdc flugor

Kommer inte ihåg vilken av flugfisketidningarna som testade peregrine rullen, det jag kommer ihåg var att den fick mycke bra omdömme och mest rulle för pengarna, kändes mer stabil och gedigen än andra rullar i högre prisklasserna
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hej

Ska också köpa min andra rulle nu som jag tänkt ha sjunklina på eller intermediate. Har idag en Vision Koma klass 6 med Guideline WF-6-F lina. Spöt jag har är ett Exp 4 klass 6.

Jag kör med öring på kusten men även lite forsar och sjöar. Vad skulle ni rek till mig? Helst så bra och billigt som möjligt

Kommentera

Med rullar är det både enkelt och svårt. Efter att ha checkat av de funktionsrelaterade punkter som beskrevs i inlägget om Sameo Peregrine och Hilevel XLB på föregående sida väljer jag numera rullar efter estetik, men har en gräns vid tusenlappen. Sedan mässan i Jönköping har jag belagt mig själv med köpstopp då min ekonomi är i förfall och jag inte har någon som helst användning för ytterligare en rulle, men den här skönheten i #2/3 var för attraktiv för att säga nej till:

Hur som helst, till signaturerna mraxan och orjanmalm: Om man enbart går efter funktionalitet och pris så är ju Koman och Reelmastern pålitliga alternativ, särskilt eftersom de har ersatts av nyare modeller och man därmed kan hitta dem billigt numera. Sök runt lite på e-butikerna - de flesta säljer Guideline och Vision och med lite tur har de något ex kvar av dessa i lämplig storlek, i Reelmasterns fall storlekarna Trout eller Seatrout som motsvarar #5-8 ungefär. Vision Deep är ett annat alternativ på en funktionsduglig rulle som brukar nämnas. Okuma Airframe brukar det också tipsas om, men den tycker jag är skitful så den är ingenting för mig. Men som sagt, om man bara vill ha en funktionell rulle så är ju 300 ett vettigt pris:

Den verkar finnas i de storlekar som ni efterlyser så om ni inte har några estetiska krav (eller inte håller med mig om att den är ful) så kanske den kan vara någonting? Med reservation för att jag själv inte har känt på den, men åtminstone Jock Scott har tipsat om den tidigare vet jag. Hoppas att detta något utsvävande inlägg var till någon hjälp.

Edit: Här är ju en hel tråd om Airframen, där den hyllas av alla som har testat den:

Senast ändrad av Ganon; 2013-04-16, 00:31.

Kommentera

Tillägg till orjanmalm: Jag tolkade alltså ditt inlägg som att du skulle köra på samma spö och enbart uppgradera rullen? Det är ju spöt som bestämmer linklassen och rullstorlek väljs efter hur mycket backing man vill ha på och hur tjock och lång fluglinan i fråga är. Vilken lina du ska ha till ditt spö vågar jag inte svara på, om du inte ska behålla linan du nu använder, men du bör utan problem klara dig på en 5/6-rulle, eller Trout som Guideline har valt att kalla motsvarande storlek i Reelmaster-serien. Det är ingen exakt vetenskap och djup och diameter på spolen varierar mellan märkena, men blir det tjockt anpassar jag längden på backingen hellre än väljer en större rulle. Fast det är ju också en smaksak.

Egentligen ställer jag mig undrande till ditt inlägg så som du framställer frågan. Uppgradera rullen? Varför egentligen? Det är spöt och du själv som ska göra jobbet och så länge vi inte snackar grov gädda, lax och exotiska fiskar i fjärran vatten tillhör jag dem som anser att flugrullen har mindre betydelse vid drillning av fisk. Så länge den inte övervarvar och ställer till med trassel när du (eller fisken) drar ut lina snabbt borde din rulle vara ok ur fiskerihänseende. Men om vi bortser från det där du skrev om att bogsera hem tvåkilosfiskar kan det vara skönt att ha en rulle som inte glappar, känns lealös eller stjäl lina. Det är sånt som skiljer det värsta skräpet mot bra funktionella rullar. Hope that helps!
              Senast ändrad av Ganon; 2013-04-16, 01:44.

Kommentera

Tack för era svar!

Jag snackade lite med Guideline idag ang rulle och lina. Jag frågade om det skulle fungera bra att slänga på en Vision Deep 7/8 med en Coastal SI klass 7 lina på mitt EXP 4 #6 spö. De sa att det kommer att fungera men att linan kan va lite för tung för mitt spö. Vad säger ni om det?

Jag har även fått ett erbjudande att köpa en Okuma Airframe för 240kr helt ny, är den ett bättre alternativ än Deep om man ser till priset? Jag vet att Deep är bätte kvalitetsmässigt, men är den värd de extra kronorna?

Blev även rek Vision Attack SI idag i en fiskeaffär, han tyckte inte att man behöver lägga så mycket pengar som Coastal kostar, har han rätt?

Kommentera

Ja, jag tycker nog att Deep är värd den kostnaden gentemot Airframe. Må vara att Airframe är en o.k. rulle för den slanten då.

Men jag undrar jag om inte den handlaren jämför äpplen med päron litet granna? När han säger att instegs linan Attack skulle vara bättre än Coastal? Skulle det vara så? Då kan du ju komma ännu billigare undan genom att köpa en Dan Tackel 2:a sortering intermediate i så fall?

Attack linan är iof. inget större fel på som sådan ska det tilläggas. Men lika bra som Coastal? Nä, det tvivlar jag litet på. Dessutom finns Coastal både som fast och slow intermediate. Fast modellen, sjunker ca. 3 cm snabbare i sekunden än slow varianten, som sjunker med 2.5 - 3 cm i sekunden.

Ett annat alternativ som inte alls är tokigt är ju Airflo Sixth sense :

I fråga om Coastal och klass val? Så tror jag att en klass 6 är lämplig till ditt EXP 4 # 6 spö.

Airflo linan = # 6/7

Dan Tackel 2:a sortering = #7.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-17, 19:23.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Attack linan går inte att jämföras med de lite dyrare linorna, den fungerar kanon visserligen på sommaren men när det blir lite kyligt så är linan rakt ut sagt rätt värdelös. Linan på rullen och kallt i luften så stelnar linan mer eller mindre så som den är. Hade stora problem med denna lina när vi vad och testade fisket i början av april efter hemtagning hade man en telefonsladd som man skulle försöka skjuta ut....ja man kan väl säga så att det var mer trassel än kastande. Men är det varmt ute så är det inga problem
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tack så mycket Jock, dig kan man alltid lita på

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      186 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      301 visningar
                      0 gillar