Val av flugrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flugrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag bor i Helsingborg, brukar för det mesta fiska i Råån. Det är en havsörings å. Sen brukar jag vara nere på Kusten i bland och ta några kast vilket inte är så ofta samt put & take vatten ibland. Så då undrar jag om jag köper en extra spole till XLB, kan jag inte ha WF på rullen sedan DT linan på extra spolen?

Kommentera

O.k. på så sätt. Då är det bättre att du skaffar en extra spole till XLB'n. Sedan går det ju smidigt att skifta lin typ mot att hålla på att först riva av den ena linan. För sedan hålla på att spola på den andra etc, etc om man bara har 1 st rulle.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

så bytar jag bara ut rullen om jag så ska fiska i rinnande eller kust fiske.
        Det är inte omöjligt att fiska med xlb i rinnande?

Kommentera

Njae, du skiftar ju bara spole efter behovet av den lin typ du ska använda där du ska fiska helt enkelt. Exempelvis, om du ska fiska i ån? På med den spole som håller DT linan och tvärt om då på kusten. Så du kan / ska ju köra med XLB rullen + extra spole hela tiden.

Varför jag mumlade om Okuma rullen förut? Berodde bara på att jag trodde att du kanske fiskade i strömmande vatten efter Harr och Öring i norrland typ. Då hade det ju varit vettigt att använda Okuman till det fisket och XLB rullen med WF lina på kusten.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 23:04.

Kommentera

A, det jag mena nu mår jag bra, så att jag inte har gjort något dåligt köp. Hehe
            Men släng upp en godkänd DT lina för 400kr sträcket
            Sen vill jag bara tacka, har lärt mig mycket angående linor medmera, Stort tack!

Kommentera

Bra att vi förstår varandra. Och du behöver inte alls känna oro för XLB rullen heller. Tvärt om, så är jag säker på att du blir hel nöjd med den.

O.k. Men har du en vettig WF 7 redan då? Eller planerar du för att köpa en sådan Dan Tackel intermediate?

http://www.wittlock.se/sv/utrustning...r/air-cel.html DT = Dubbel Taperad. Eller som sagt en Dan Tackel 2:a sortering, DT 6 flyt.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 23:16.

Kommentera

Ja kan man fiska med Dt i Put & take också? Om inte så måste jag ha en lina som passar bra till det med, Alltså Jag måste ha en DT lina till ån, samt En intermediate lina till kusten, och en lina till put & take om nu inte Dt går dit
                Om det nu finns, isåfall vill jag ha Grön Dt lina, Och en blå till kusten.
                Tacktack

Kommentera

Du kan ju fiska med båda linorna i P&T vatten. Intermediaten, duger som sjunk lina om det inte är större djup än 5 m? Annars så tar den god tid på sig att komma ned till botten. Och du kommer ju att ha glädje av någon form av sjunk lina till Regnbågen tidigt på våren och sent på säsongen i synnerhet, då man måste ned en bit för att komma åt fisken med streamers och nymfer.

Men även mitt på sommaren i bland då vatten tempen överstiger bågens max trivsel temperatur = 15 C +. Då går den ned och ställer sig i djup hålorna där det är svalare.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 23:39.

Kommentera

Ja okej, då är det alltså bara en dt lina samt en intermediate lina till kusten som behövs

Kommentera

Alldeles riktigt broder!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X