Val av flugrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flugrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jaja, så Dt går även till sjöar osv?

Kommentera

Ja, den skjuter ju iof inte så fort som WF linor gör. WF och longbelly linor är de linor som används mest vid stilla vatten fiske. Men funkar ändå. Är fisken skygg ? Då kan det t.om vara en fördel med DT linan eftersom den mjuk landar.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 23:52.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja okej tack för all hjälp!

Kommentera

Varsågod. Du får väl berätta sedan vad du tyckte om nya rullen etc? När du har testat litet. Sådant är alltid intressant.

Kommentera

ja det ska jag! Ska testa citadellet i landskrona nu till helgen, får se om det ger någon båge!
            tack för att du tog tid att hjälpa mig, väldigt tacksam!

Kommentera

Kul! Men med tanke på de kalla nätterna och rätt kyliga dagarna den sista tiden Så ska du nog gå in för att fiska djupt med intermediate linan + streamers och nymfer då. Streamer flugorna får gärna vara färgglada och glittriga. Vita streamers kan också vara väl värda att pröva.

Varsågod. Det är detta med att hjälpa folk, är det som jag tycker är roligast på forumet. Så en del av nöjet var mitt också.

Skitfiske på dig!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-16, 16:39.

Kommentera

Hej Jock scott.
                Jag har stor respekt för ditt kunnande och erfarenhet,men vad har du emot fiskeflugor.se och deras produkter?
                Jag vet att det dom säljer är made in asia någonstans.
                Men så är det med det mesta som som säljs(mitt spö stömsländan är made in asia)men lanseras som en svensk produkt.
                Jag köpte ett flugfiskeset från fiskeflugor.se som jag är nöjd med bortsett från linan som jag tyckte var för lätt.
                Efter några dagars träningskastande hemma på gräsmattan gick spötoppen av(vid vanlig luftkastning).
                Efter mail till dom fick jag en ny spötopp efter en dryg vecka utan några frågor.
                Snabba leveranser och bra priser,enda nackdelen jag kan hitta är att det inte går att nå dom på tel. bara tel.svarare.

Kommentera

Hej!

Dels har jag hört ganska många klagomål på deras produkter. Och dels, så deras rullar etc "No name" produkter i stor utsträckning som ingen vet vem som tillverkar dem?

Ta t.ex en av deras flug rulle modeller = Ambient. En sådan kostar 723:- Och ser ut som om tillverkaren har sneglat en hel del på Vision Koma rullen. Visst, det behöver inte vara något större fel på den Ambient rullen egentligen. Men personligen så ger jag hellre rådet att köpa en rulle från ett känt märke för ungefär samma pris. En Loop Xact t.ex. Då vet man vad man får. http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=3353

Det märkliga med både fiskeflugor.se's spön, rullar och linor är att det finns ingenting skrivet i form av "kund tyck" eller tester på dem på nätet. Det tycker jag säger att det är totalt okända märken för den stora publiken. Och då bör man akta sig litet.

Många spön är tillverkade i Asien i dag det vet jag om. Men då tillverkas de enligt specifikation i fråga om vilken kvalitet på kolfibern som ska användas? Taperingen på klingan, klassning och detaljer som spö ringar och rullfästen från uppdrags givaren. T.om så finns det europa och USA baserade märken som tillverkar klingor etc. Men själva spöna monteras i Asien.

Edit.

Jag kan heller inte med gott samvete sitta här och ge råd om prylar som jag inte vet hur de är? Bara för att pris lappen är tilltalande. Det vore ju att be folk som frågar att köpa grisen i säcken helt enkelt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-18, 23:38.

Kommentera

En gammal tråd det här, men jag svarar ändå för att jag hade just Hilevel XLB i åtanke när jag åkte till sportfiskemässan i Jönköping, men kom hem med en Sameo Peregrine istället efter att ha blivit mycket positivt överraskad av dess egenskaper. Till att börja med har jag inte prövat hundratals rullar i den prisklassen, men jag vet vad jag vill ha när jag känner på en rulle. Det ska inte vara glapp mellan spole och hus och den ska inte "rulla in sig själv" när man genom vickning simulerar en kaströrelse. Jag vill också att bromsen ska slå till direkt vid backvevning så att det inte heller där uppstår ett glapp. Det är tre grejer som är lätta att kontrollera när man har rullen i handen och som vid check ger ett gediget intryck. Vidare fiskar jag klass 6 och nedåt så huruvida bromsen håller för rusande lax i Mörrum eller inte bryr jag mig inte om.

XLB:n hade ett litet glapp mellan spole och hus, till skillnad från Peregrinen som var absolut tight. Den enda rulle i någorlunda jämförbar prisklass som jag har upplevt en sådan tight känsla med var en A.Jensen Lynx, men som var betydligt dyrare när den var ny och nu verkar vara utgången. De allra flesta rullar har ett litet glapp så det är ingenting som jag skulle kritisera XLB:n alltför mycket för, utan jag konstaterar bara att Peregrinen hade noll glapp. Värre med XLB:n var dock att den vevade in som en dåre vid lätt vickning. Det verkar vara vanligt på många rullar nu för tiden, då man efterlyser att rullen ska vara "lättvevad", något som för mig innebär att rullen ger ett icke gediget intryck. Peregrine har en lätt knarr vid invevning, och det kan man ju tycka vad man vill om, men det förhindrar totalt att rullen rullar in löslina när man kastar, något som jag tycker är ruskigt irriterande. Huruvida XLB:ns broms slog till direkt eller inte minns jag inte nu. Det var mer en grej som jag reagerade på när jag kände på Peregrinen, att bromsen slog till direkt vid backvevning alltså.

Mitt intryck av Peregrine är att den till exempel slår koman och reelmastern som åtminstone tidigare har legat i samma prisspann. XLB:n anser jag vara markant sämre och jag hade inte gett 500 efter att ha klämt på den. Visst är den snygg, men Peregrine-rullen är snyggare i verkligheten än på bild. Nu kan man alltid diskutera huruvida det är värt att lägga lite över en tusenlapp på en rulle för de här klasserna som jag fiskar, och ska man enbart gå på kvalitet kontra pris ska man kanske söka en GL reelmaster som man idag säkert kan få för under femhundralappen om man kan hitta den. Men jämfört med andra rullar för runt tusenlappen anser jag att Peregrinen är klart prisvärd, medan XLB:n säljs för ockerpris. Är faktiskt förvånad och besviken över hur dålig den kändes och råder den som lockas av rullens estetiska utformande att känna på den först, eller se till så att öppet köp går att praktisera.

Kommentera

Ja, inte kommer du att bli missnöjd med Peregrine inte. Tycker att över lag så är Sameo grejorna väldigt bra.

Och tack för att du varnade för XLB.

Grattis till nya Hamster hjulet!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X