Vision Big Dady - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vision Big Dady

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, Venus verkar ju vara ett grymt spö men då flyttar man ju priset upp lite med tanke på att dady spöt kan man köpa ett helt set för 3200 på fishline. Itt pike teaser tyckte han ju också om men jag vill inte ha ett 2delat spö då jag skall ha med mig det när vi åker på semester med familjen (då är ju utrymmet något begränsat för fiske grejer).
    Men ni som har "gäddspön" tycker ni att det är värt prisskillnaden att satsa så pass mycket som Venus med rulle och lina mm skulle kosta gentemot dady eller liknande set.
    Jag kan tillägga att gäddfisket inte är mitt förstavals fiske (det är Hö), så detta skall mest användas på semester osv.
    Mvh Ronnie

Kommentera

B. Daddy och Venus spöna är fina. Men det är ändå tveksamt om man ska lägga upp de pengarna? Nu när man nu mer kan köpa ett Guideline ACT 4 # 9 klart billigare. Och man får då ett spö som är likvärdigt med Vision spöna. Och skulle det trots allt vara någon liten skillnad till Vision spönas fördel? Så är den inte värd att betala mellan skillnaden för hur som helst.

Eller om man ska ha ett helt kit? ACT 4 spöt. Vision Deep rullen = Är samma rulle som ingår i Big Daddy kitet och så en Big Daddy (Intermediate) lina. Guideline Pike linan ska man se upp med. Den blir fort stel i kallt vatten.

Litet märkligt att just deras Gädd lina är kass i kallt vatten? Deras Coastal D.C. lina t.ex. klarar kylan bra.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-04, 12:29.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Om man skall titta på guideline så vad tror du om deras gäddset Epik Pike det är ju ganska billigt om man jämför, det kostar 1729:- på Wittlock. Jag vet med mig att jag alltid favoritiserar vision, jag har fått för mig att dom är prisvärda.

Kommentera

Hej!

Vet ingenting om Epik kitet. Det är alldeles nytt. Men Guideline, brukar inte göra bort sig med sina grejor. Så det är nog tämligen risk fritt att införskaffa skulle jag tro?

Jag nämnde ACT 4 i stället. Eftersom det är en pinne jag kan flagga för.

Jag förstår att du gillar Vision. Det gör jag med. Det är bara det att kan man komma över Guideline prylar billigare? Så är det ju det den vettigaste vägen att gå. Tycker Guideline och Vision är väldigt lika när det kommer till kvalitet över hela produktions linjen.

Så i stort sett, så är det mest en fråga om vilken av dem som råkar ha den billigaste prylen för stunden? Och har en look man gillar mest på det spö, rulle eller annat man vill ha.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-04, 14:30.

Kommentera

Nu när jag har kollat in Epik kitet litet närmare. Så får jag en känsla av att det här handlar om ett start / nybörjar kit för Gädda. Det är väl typ som Guidelines Kispiox set, som finns i klasser från 5 - 7. Guideline, verkar har uppmärksammat att Gädd flug fisket bara ökar i popularitet. Och vill då ha ett vettigt, billigt kit i sin produktions linje. Bra ide' tycker jag. Eftersom billiga men bra, instegs Gädd kit. Har det varit mycket tunt med på marknaden hitten tills.

Och med detta i åtanke. Så Är ACT 4 spöt ett snäpp vassare.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-04, 15:19.

Kommentera

Tack för att du lägger ner energi på mitt dilemma men jag har också surfat runt lite nu och räknat ihop delarna och då är det inte så mycket (ca 400:-) som skiljer på big daddy setet som fishline har och plocka ihop lösa delar med act4 spö, deep rulle, bd lina, backing mm. Så det lutar nog åt big daddy ialla fall, så nu är jag tillbaka på mitt första bekymmer klass 9 eller 10?
              Mvh Ronnie

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg

Eller om man ska ha ett helt kit? ACT 4 spöt. Vision Deep rullen = Är samma rulle som ingår i Big Daddy kitet och så en Big Daddy (Intermediate) lina. Guideline Pike linan ska man se upp med. Den blir fort stel i kallt vatten.

Litet märkligt att just deras Gädd lina är kass i kallt vatten? Deras Coastal D.C. lina t.ex. klarar kylan bra.
                Använder pike dc`n. En kalaslina som kastar vad som helst. Tjock som f-n, men kass i kallt vatten? Du måste fått ett måndagsex

Kommentera

Ursprungligen postat av Siks Visa inlägg
                  Tack för att du lägger ner energi på mitt dilemma men jag har också surfat runt lite nu och räknat ihop delarna och då är det inte så mycket (ca 400:-) som skiljer på big daddy setet som fishline har och plocka ihop lösa delar med act4 spö, deep rulle, bd lina, backing mm. Så det lutar nog åt big daddy ialla fall, så nu är jag tillbaka på mitt första bekymmer klass 9 eller 10?
                  Mvh Ronnie

400:- är alltid 400:- Blir ju en del Gädd flugor för den mellan skillnaden + tafs t.ex.

Men ska du ha B.D. kitet? Så tycker jag att du ska ta 10 kitet. Klarar de flesta vind förhållanden, och du kan vända på de största av natur hår, Gädd flugorna. Även när en sådan är våt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                    Använder pike dc`n. En kalaslina som kastar vad som helst. Tjock som f-n, men kass i kallt vatten? Du måste fått ett måndagsex

http://www.skanskakustfiskeklubben.s...guideline-pike
                    Hej!

Jag är inte den första som säger att Guideline Pike har dålig köld tålighet. Har hört det av minst 3 st andra ägare till den linan. Men bortsett från denna plump i protokollet. Så är Pike linan som du säger trevlig att jobba med.

Kanske är det så att du är den som har haft turen att få ett måndags ex. som klarar kylan? :

Men då borde det väl egentligen kallas för "lördags ex" i stället då?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-04, 18:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Hej!

Jag är inte den första som säger att Guideline Pike har dålig köld tålighet. Har hört det av minst 3 st andra ägare till den linan. Men bortsett från denna plump i protokollet. Så är Pike linan som du säger trevlig att jobba med.

Kanske är det så att du är den som har haft turen att få ett måndags ex. som klarar kylan? :

Men då borde det väl egentligen kallas för "lördags ex" i stället då?
                      Det är ju en lite stelare lina och kylan gör väl den knappast mjukare, men att "kass stämpla" den för kallvatten är väl att ta i? Fiskar man i redig kyla kan man ju alltid fylla upp korgen med glykol

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      563 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      591 visningar
                      0 gillar