Flugfiske set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, tackar för snabba och väl utförda svar, jag måste tänka efter lite gran först för det första flugspöt jag köpte kostade 500;- och det var på den jag fick min första öring 100 gram vägde den kanske men jag gillade inte spöt riktigt och linan var skit och rullen likaså men mer än det för dom pengarna kan man ju inte få..

Kommentera

Vilken färg är det på linan som kommer med?

Kommentera

Varsågod.

Ja, hittar man ett kit för under 1000:- ( normal pris d.vs ) som ens är tjänligt att jobba med? Då är man verkligen att gratulera.

Det gamla ordspråket " Man får vad man betalar för" brukar stämma i de flesta fall.

Men där med är det ju inte sagt att man ska köpa tok dyra grejor heller så här i början.

Ett start flug fiske kit med spö, rulle, etc. tycker jag ska kosta mellan 1200:- normal pris och max 2000:-

I det pris segmentet hittar man en hel del bra start kit.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 16:48.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiskarn123 Visa inlägg
          Vilken färg är det på linan som kommer med?
          Gul. Men låt inte det lura dig att tro att fisken skulle störas av det?

De flesta flyt linor är i ljusa färger. Detta, beroende på att till skillnad från oss fiskare som står och glor ned i vattnet. Så ser fisken linan och annat i siluett mot himlen. Och då smälter t.om en gul eller orange lina in bra. Sjunk linor, är ju till största del gröna eller blå dock.

Att tillverkarna gör flyt linor i ganska skarpa färger, beror på att du har lättare att se var den är när det är dåliga ljus förhållanden. Både ute i vattnet och när du kastar.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 16:46.

Kommentera

Hur gick det med köpet? Blev det nåt flugfiskeset?

Kommentera

Hejsan.
              Jag har blivit helbiten på flugfiske och letar efter en bra startkit för nybörjare. Och jag är och har tänkt mig i klassen 5/6 typ för att jag vill fiska harr, röding å öring..

Men nu har jag hittat detta kit och undrar om det är helt ok.

tack för en bra sida med snabba svar.

/ C

Kommentera

Hej!

Ja, det där kitet ser ju onekligen lockande ut med allt extra godis i det. Men eftersom jag inte vet hur det är? Så vågar jag inte säga att du ska köpa det. Finns heller inget skrivet om det kitet på fiske forumena. Dessutom, till det priset så finns det andra billigare kit som är väl beprövade och som med all säkerhet ger dig bra "bang for buck". + att du får råd med både flugor och tafsar ändå inom ramen för vad det där setet du länkade till kostar.

Detta #5 kit kan jag klart stå för att du kan ha i rätt många år utan att känna dig det minsta missnöjd med det:

Det framgår inte av fotot i länken. Men spö tub med följer.

Dessutom, så går det att få tag i reserv spolar till denna Guideline Reelmaster rulle. ( Förväxla den bara inte med den nyare Reelmaster LA!) Du kommer med all säkerhet att vilja skaffa en sjunk lina ganska snart. Och då är ju en reserv spole + litet mer 20 pund, backing lina + sjunk linan ett enkelt sätt att skifta lin typ efter behov. Tänk bara på att uppge modellen på din rulle när du beställer en spole. Reelmaster rullarna, finns nämligen i flera olika storlekar.

Köp sedan några taperade, 9 fots nylon tafsar med 0.18 spets = standard tafs för fiske efter Harr, Regnbåge, Röding och Öring. + ett par - tre st tafsar med 0.15 spets för små flugor och skygg fisk.

Och den fyllda flug asken "Jämtland - Härjedalen": http://www.flugor.se/ så har du ett bra start, flug sortiment för ditt fiske. Fiskeflugor, har även en liknande ask för p&t fisket efter Regnbåge och Öring som heter just "Regnbågen".

För i Stockholms trakten så har du ju några trevliga sådana vatten att pröva på.

Edit.

Mitt tips är att du hör dig för med din lokala fiske klubb om de håller kast kurser? Video klipp och böcker i all ära. Men det är betydligt mindre chans att du nöter in små misstag i kast tekniken med en riktig instruktör. Sådana misstag som man har råkat nöta in, kan blir väldigt jobbiga att arbeta bort sedan. Och så lär du dig att kasta fortare med instruktioner "live" också.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-19, 16:18.

Kommentera

Tack för svar Jock scott. Du är verkligen grym på att hjälpa till.

Jag förstår vad du menar. Jag hade liten den känslan också. Inget märke jag hittar på någon annan sida heller. Därför blev jag osäker på produkten.

Men jag blir lite snurrig när jag ska hitta alla sakerna som jag behöver. Men jag radar upp här så kanske du märker något jag missar

Först så blir jag så osäker eftersom jag är nybörjare om jag ska klass 5 eller 6.
                  Just nu har jag ju ingen aning om hur vattendragen kommer se ut där jag jag ska börja fiska. Men jag vill ju inte stå i någon jättesjö utan vill helst stå i mindre sjöar, åar och dylikt. Så då kanske jag ska köra på klass 5. Annars så fanns det klass 6 på samma märke som du länkade.
                  Fiskevattnet runt Sthlm kanske inte är det bästa Men jag har tänkt att åka hem till värmland å fiska lite också, hälsa på vänner i Jämtland och så ska jag till Montana till hösten för att fiska där

När det gäller tafs så blev jag osäker.
                  Är det denna jag ska köpa?

Hittar inte att det är spets 0.18.

Eller är det denna jag ska köpa några stycken av?

Det kanske vore bra att hitta någon bra instruktör. Jag förstår vad du menar och skulle gärna vilja lära mig grunderna korrekt från början. Får se vad det kostar.

Flugasken Jämtland-Härjedalen verkade fin. En sådan får jag köpa.

Ha det fint.

MVH/
                  Chris

Kommentera

Tack för de vänliga orden!

Jo, jag känner samma sak som du inför fiskeflugors kit. Synd egentligen att ingen på forumen har varit modig att köpa och testat ett dylikt. Hade varit intressant att få veta vad det går för?

Du har mina sympatier. Det är en veritabel djungel detta med flug fiske grejor när man är ny i gamet.

Men då är ju sådana här forum bra att ha

Jag tycker att du ska hålla dig till ett klass 5 kit. För litet tyngre klasser som en # 6 utrustning t.ex. blir inget vidare kul att drilla Harr på till att börja med. Inte för att en klass 5 utrustning är så värst mycket vekare eller vind känsligare heller för den delen. Men den känns ändå mer mitt i prick när det gäller fiske efter de fiskar vi har diskuterat på något vis.

Nej, fluor carbon blir onödigt dyrt. Och i mitt tycke, så tillför inte fluor carbonet som tafs material räknat tillräckligt mycket + i kanten för att det ska vara motiverat att använda det i stället för nylon tafs.

Här har du den tafs jag menade: http://www.cykelochfiskecenter.se/fi...oduct_560.html

Behöver ju nödvändigtvis inte vara Guidelines version heller.

Glömde att lägga till i mitt förra svar. Att du gör klokt i att även köpa ett par 25 m eller 100 m spolar nylon i 0.18 och 0.15 alternativt 0.16. Då kan du reparera dina tafs spetsar med hjälp av kirurg knuten. Så slipper du stå där med skägget i brevlådan sedan ute i busken. Med långt till civilisationen och närmsta sport fiske butik.

Du hittar alla "bra att kunna knutar " här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Träna knutarna på snör stumpar tills att du kan dem utantill.

Jo, en instruktör är guld värd när man ska börja lära sig att kasta. Fiske klubbarna, brukar sällan ta någon större summa för detta.

Tack det samma
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-20, 00:30.

Kommentera

ja du har så rätt Jock. Klass 5 får det bli. Jag tror jag slår till på det där kitet.
                      Och så köper jag tafsen som du länkade till.

Men om man ska köpa 100m spolar i nylon. Är det bara för att tafsen blir mindre å mindre när man byter flyga. Så förlänger man tafsen med liten av den nylontråden?
                      Är det själva tanken?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      309 visningar
                      0 gillar