Flugfiske set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gäddfiskarn123 Visa inlägg
    Ursäkta om jag skriver flummigt och frågar mycket men jag är nästan helt grön på det här med flugfiske
    Det är lugnt. Frågar man inte? Då får man heller inte veta någonting eller hur?

Och flug fiske är en riktig djungel när man är ny på det. T.om. jag trasslar in mig ibland.... Inte så ofta som i flug linan dock.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 15:09.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag pratade om setten på fiskeflugors hemsida inte ACT4 settet
      Men Act4 settet tror du det är bäst att köpa det nu eller senare och taperad tafs och icke taperad tafs vad är skillnaden?
      Senast ändrad av HenkkaS; 2012-02-07, 15:12.

Kommentera

Ojj dubbelpost

Kommentera

dom här flugorna är väll bra för att börja fiska med? http://fiskeflugor.se/product/53-tor...stor-80st.html
          Ja, det duger säkert bra. Om du kompletterar med litet streamers om du ska fiska Put & Take efter Regnbåge och Öring d.vs.?

Bra streamers : Mickey Finn, orange , svart och vit Zonker, gul Marabou Muddler och svart Wooly Bugger. Alla i storlekarna 6 och 8. Alldeles i början och i slutet av säsongen så fungerar färgglada streamers bra. Den Svarta Zonkern och Wooly Buggern, är bäst på sen våren och fram till början - mitten av hösten. Torrfluge fisket, börjar ju inte förrän på sen våren när det är tillräckliga luft och vatten temperaturer för att insekterna man imiterar ska börja kläckas. Och sedan kan du fiska torrt och nymf fram till slutet av september oftast i alla fall.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 15:24.

Kommentera

Jag pratade om setten på fiskeflugors hemsida inte ACT4 settet
            Men Act4 settet tror du det är bäst att köpa det nu eller senare och taperad tafs och icke taperad tafs vad är skillnaden?

Jo, det förstod jag. Det jag tjattrade på om förut var fiske flugors set.

Citat: Men att man får mkt för pengarna är skummt asså spöt kanske kostar 800 med rulle och sedan allt annat så blire 2200;-
            Men tror du att ACT4 settet kommer att sjunka eller öka i pris ju närmare våren/sommarn vi kommer skulle det vara bäst att beställa nu?

En Privat fråga du behöver inte svara om du inte vill men vart jobbar du och med vad? #

Jo, litet skumt är det ju. Men som sagt, det är ju kit som fiske flugor importerar från Asien under eget namn så att säga. De stora märkena lägger ju också på en slant bara för att det står Hardy eller något annat känt märke på etiketten på spöt t.ex. när det kommer från tillverkaren i Asien.

Tror inte att ACT 4 seten kan bli billigare än så här. De kostade från början när de dök upp på marknaden runt 3500:- till 4000:- för något år sedan. Att de nu är så pass billiga? Är nog till stor del beroende på 2 orsaker.

1. Guideline, dumpar troligen priserna nu när de snart ska komma med ersättare för ACT 4 spöna och kiten.

2. De har en tuff konkurrent i Vision, som håller kit i samma pris klasser och kvalitet som Guideline.

Jag har inte jobbat alls sedan 1995. Är sjuk pensionär sedan dess, efter att ha blivit påkörd av en mobil snackande och ouppmärksam kärring. Men sitter inte i rull stol för det till min stora lycka!

Innan dess, så jobbade jag i 3 år ca. som fiskeri konsulent med en ganska lång utbildning i bagaget också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 15:44.

Kommentera

Aja, men jag skall nog köpa ACT4 settet och flugor och tafsar från fiskeflugor, men vad är skillnaden mellan taperade och icke taperade tafsar, och om jag har flytlina finns det något sätt att fiska streamers och sjunk flugor med den?

Kommentera

Ja, förlåt att jag glömde detta om tafsarna. Otaperade = helt jämn tjocka tafsar, används i kombination med flät tafsar där man själv knyter dit en längd nylon, eller för all del fluor carbon lina av en viss grovlek på spetsen av flät tafsen.

Taperade tafsar, som nylon och fluor carbon tafsar smalnar ju ut mot spetsen. Detta, beroende på att en tafs med samma grovlek över hela linjen aldrig skulle sträcka ut rakt när man kastar. Därför så använder man taperade tafsar i detta fall.

Självt, har jag fiskat i 41 år med endast nylon tafs. Ser ingen vettig mening med att använda de betydligt dyrare flät och fluor carbon tafsarna alls.

Men det är ju jag det.

Jo, visst kan du fiska "våta" flugor som streamers och nymf med flyt lina. Men du kommer ju inte ner längre än tafsens total längd då = 9 fot = 2.6 m ca. Men det funkar iaf så länge vattnet inte är allt för kallt.

Och det är ju inte alltid att fisken tar byten nere vid botten heller

Så till det tidiga vår och det riktigt sena fisket på året, bör man köpa någon form av sjunk lina. Antingen en s.k. Intermediate lina = mycket sakta sjunkande. Eller en normal sjunk lina = Sjunk lina klass 3. ( Ju högre nummer? Ju snabbare sjunk hastighet är det på linan. Och tvärt om ju lägre nummer linan har då.) Man gör också klokt i att köpa litet extra backing lina och antingen en reserv spole till din rulle. Eller någon billigare extra rulle. Blir så mycket enklare att skifta lina då.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 16:12.

Kommentera

Är det krångligt att byta spole åp ATC4an
                  Tror du den kommer gå upp i pris för sänka gör dom väll inte

Kommentera

Oj jag menade tror du dom kommer sänka priset på den och i såfall när vill inte köpa nu och om en månad eller 2 så är den 500 kr billigare

Kommentera

Är det krångligt att byta spole åp ATC4an
                      Tror du den kommer gå upp i pris för sänka gör dom väll inte
                      Nej det är bus enkelt på alla flug rullar. Du har en liten spärr - spak på spolen som du flyttar åt ena hållet samtidigt som du lyfter ur spolen ur rull huset. Och vise versa då du sätter tillbaka en annan spole då.

Försäkra dig om att du får rätt storlek på spolen när du köper den! Guideline Reelmaster rullarna finns i flera storlekar nämligen. Men det står ju en modell beteckning på rullen som du ska använda när du beställer delar till den.

Jag är till 99% säker på att priserna kommer att ligga som de ligger nu på både ACT 4 spöna och kiten. Någon anledning för handlarna att höja priset ser jag inte. Och inte heller att de ska sänka det ytterligare. ACT 4 grejorna, är ju snor billiga nu mer om man jämför med vad de har kostat tidigare.

Risken du kan löpa om du väntar en längre tid? Är att kiten har tagit slut hos handlarna. Man ser redan nu att en del av handlarna har sålt av sina lager med ACT 4.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-07, 16:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      183 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      299 visningar
                      0 gillar