Minsta vikt kveite?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minsta vikt kveite??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Patrik TEAM HANSVIK Visa inlägg
    Prata i går med en jag känner som nyss är hemkommen från söröya.
    Och dom hade haft ett bra fiske, med mycket flundror landade i båtarna. Men det var en sak som han tyckte var otroligt tråkigt att se.
    Det var att vissa behöll flundror som var under 5 kg, och det var rätt många som gjorde det.
    Vet att dom vill gärna att man ska släppa tillbaks under 5 kg.

Själv tycker jag att är den under 5 kg så åker den tillbaks direkt, och är det den första så finns det digitalkamera

Men dom som behöll dom sa... det är min första kveite, och där är mat så det räcker på den osv. Var sätter ni själv gränsen och vad tycker ni??.
    Tror att dom flesta som behåller mindre flundror är orutinerade och fått sin första flundra. Personligen så skulle jag gärna ha ett minimimått på 10 kg.
    Senast ändrad av BBRF; 2008-08-05, 11:14.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av carlito Visa inlägg
      Känns spontant som att de flesta som åker till Norge är ngt av köttfiskare.Det gnälls duktigt på tyskar m m men det saknas ju inte bilder på svenskar,många erkänt duktiga sportfiskare,med tokklubbade storfiskar av div arter.Varför kan man inte släppa tillbaka en fisk i havet(förutsatt att den inte har tryckskador alt för svåra skador att tänkas kunna överleva)?
      Rätta mig gärna om jag har fel då jag varken fiskat i Norge ellerhavsfiskar särskilt mycket.

Nja, att bonka en storfisk om det är ett rekord eller ett pb är väl inte så mycket att säga om. Svårt att få en korrekt vikt på sjön. Sen finns det ju även svenska som köttar och bonkar allt som går att rensa men dom är nog en mindre del. Själv tar jag gärna några matfiskar men försöker t ex släppa tillbaks all torsk över 10 kg (förutsatt att det inte är en rekordfisk), liksom jag släpper tillbks mindre torsk.
      Senast ändrad av BBRF; 2008-08-05, 11:15.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
        Tror att dom flesta som behåller mindre flundror är orutinerade och fått sin första flundra. Personligen så skulle jag gärna ha ettt minimimått på 10 kg.
        Tyvärr var det inte orutinerade fiskare! visserligen var det första kveiten för många. Men jag tycker inte det försvarar att behålla den för det, fota och släpp tillbaks om dom är under 5 kg i alla fall!!
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Finns en del Norrmän med konstig inställning, gratulerar en som bonkat en 1å7:a som första. Den klararde sig inte, nej, är det något att gratulera?
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tycker att fisket efter Hälleflundran växt något enormt dom senaste åren. Och sportfiskeresor till både röst och söröya planeras ju dagligen av fiskefanatiker från hela Sverige bla. länder. Nångång borde det ju bara säga: "slut". Jag tycker helt klart att Hälleflundror under 5 kg ska släppas tillbaka. Varför åker vi sportfiskare ens dit för? Jo, just för upplevelse och den enormt explosiva kampen mellan bjässen under båten. Inte för att få mat året ut? Tycker att fisketrycket efter H-flundra blir bara grövre. Tyvärr! Tycker att det borde vara lika mycket C&R i havet som i våra hemmasjöar.

Kommentera

Hälleflundran och dess avsaknad av simblåsa gör ju det hela enklare att C&R:a.
              Tror inte hälleflundran tar slut, men antalet minskar. 113 stycken släpptes tillbaka märkta ifjol av WW, 3 stycken fångade jag av dessa.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              138 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              357 visningar
              0 gillar