Originally posted by Salvenius
Norrmännen börjar visst klaga över oss svenskar och våra fiskeframgångar i norska vatten. Anar jag en viss avundsjuka?
http://www.fiskersiden.no/forum2/top...?TOPIC_ID=1780
Norrmännen börjar visst klaga över oss svenskar och våra fiskeframgångar i norska vatten. Anar jag en viss avundsjuka?
http://www.fiskersiden.no/forum2/top...?TOPIC_ID=1780
.Yrkesfisket i Sverige och länderna runt om kring har ett föråldrat tankesätt som borde gått i pension redan på 70-talet.Att läsa gamla fiske journaler från 70-80 talet inser man hur fort det har gått med utfiskningen av vissa vanligt förekommande arter längs våra kuster.Tonfisk,håkärring och till viss mån makrill har funnits i stora mängder längs västkusten,men är numera i stort sett utrotade fiskarter här.Du kan tro att man fick världens chock när man läste om Tur-båtar som dagligen hade rundor på sundet efter tonfisk,precis som vi har efter torsk idag.Fortsätter det som det gör nu,så om 10 år så har vi bara turbåtar efter sill...!Då kan vi sitta och tänka tillbaka på den goda gamla tiden när vi hade torsk i sundet,och berätta för barnbarnen när man utan större ansträngning kunde åka ut och ta en torsk på 5-10 kilo.Det kan låta abstrakt,men är nog tyvärr så det blir.Att våra flata politiker inte kan inse detta,och faller för penningens makt (läs.yrkesfisket)inser man hur mycket mer vi sportfiskare måste hålla ihopa för ett ekologist och hållbart fiske.Att våra politiker inte fattar vilken resurs,och vilka inkomster ett sportfiske kan inbringa till statskassan är för mig totalt ofattbart.Ett bra exempel är Alta älven,vilket förr istort sett bara var en "matfisk" älv.Idag är det en älv som inbringar mer pengar än någonsin.Förut räknade dom att en lax var värd kanske 15 kronor kilot,nu ligger den på flera hundra kronor kilot.Detta tack vare att invånarna i Alta insåg vilken potential älven och sportfisket hade.Idag finns där Amerikaner som är beredda att spendera 100-150 TUSEN för en vecka i denna underbara laks-älv.Något för våra politiker att fundera på kanske?
Kommentera