Skeddrag som upphängare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skeddrag som upphängare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skeddrag som upphängare?

När man sitter och spånar på idéer inför påskskreien så känns ingen idé för rubbad. 90% av ens galna idéer kommer nog att få ett rejält kok stryk av verkligheten, men det finns ju bara ett sätt att ta reda på vilka 10% av ens galna idéer som funkar.

Jag har funderat på om skeddrag som upphängare kan vara nåt.

Framförallt vid fiske på eländig botten där man kanske vill ha något kroklöst som t.ex ett päronsänke på några hekto som det enda som får kontakt med botten, så man inte blir av med alltför många dyröres pirkar. Med ett sånt tackel tänker jag mig att ett relativt stort skeddrag som upphängare ersätter pirken v.g blänk&glimm-effekten.

Eller klarar man sig bra utan blänk&glimm-effekten från ett skeddrag eller pirk och mer traditionella upphängare som makkar, blecksprut, curlytail och shadjiggar duger mer än väl för att locka till sig havsmonstren?
    All you need is Lubb.

Hej! Jag hade helt klart satsat på jigg och skippat upphängare då det förmodligen inte är så kul med två monster skreiar samtidigt.. Sen ska du nog försöka att fiska högst upp i torskbulan där ofta de största finns och då behöver du inte oroa dig om att fastna i botten!

Kommentera

Finns ju trollingskedar som borde funka men annars tror jag mer på en jigg eller småsej monterad på en stor enkelkrok nån meter ovanför ett blysänke.

Kommentera

Ursprungligen postat av tsunami Visa inlägg
        Hej! Jag hade helt klart satsat på jigg och skippat upphängare då det förmodligen inte är så kul med två monster skreiar samtidigt.. Sen ska du nog försöka att fiska högst upp i torskbulan där ofta de största finns och då behöver du inte oroa dig om att fastna i botten!
        Men utan räkneverk på rullen är det svårt att veta när man är i bulan.....då får man börja med att släppa ner till botten och räkna vevtag.
        All you need is Lubb.

Kommentera

En annan fråga man kan fundera på, och som jag kanske framförallt är mest intresserad av(oavsett om det är skrei eller sommarfiske), är om det finns nån nackdel att använda skeddrag som upphängare jämfört med mer traditionella upphängare. Att antalet kronor och ören som är anslutet till linan är högre med en 50 kronors gäddsked istället för en 7 kronors gummimakk är ju en rätt så uppenbar, men annars då?
          All you need is Lubb.

Kommentera

Blir inte vanliga sked-drag i tyngsta laget att ha hängande där ?? hur får du ut dom från huvudlinan?? sugrör/plastslang/wire

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Blir inte vanliga sked-drag i tyngsta laget att ha hängande där ?? hur får du ut dom från huvudlinan?? sugrör/plastslang/wire
              Blir väl egentligen inte så mycket tyngre än att nyttja jiggar som upphängare. Sen så skulle jag tro att skeddrag tar rätt mycket ström, så strömmen lär nog få ut draget från huvudlinan. Själva konstruktionen är mycket enkel. Vanlig häckla med upphängaröglor, ta bort kroken och ersätt med beteslås eller det lekande som eventuellt är anslutet till skeddraget. Så farligt mycket trassel tror jag nog inte att det blir, skeddragets trekrok hakar ju inte fast i nåt värre än en av tungt päronsänke sträckt nylonlina. Lär nog både trassla in och ur sig titt som tätt under ett släpp. Har som sagt var aldrig testat i fält än så länge, och jag har väldigt svårt att hitta en anledning att inte testa.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Gör som så att sätt dit sked dragen hemma och se vad som händer,, är dom så pass tunga att dom kommer nära huvud linan så skit i det annars får du skatbo ock snurrningar du sent skall glömma,, ev kan du köpa en tunn akvarieslang och trä över den delen av upphängaren som är närmast huvudlinan, den går ju att fästa med en stor knut på upphängarlinan....

Ev att du tar en riktigt grov nylonlina och gör en egen häckla, då skall linan va så pass grov att skeddragen inte får upphängarna att röra sig neråt..

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  När man sitter och spånar på idéer inför påskskreien så känns ingen idé för rubbad. 90% av ens galna idéer kommer nog att få ett rejält kok stryk av verkligheten, men det finns ju bara ett sätt att ta reda på vilka 10% av ens galna idéer som funkar.

Jag har funderat på om skeddrag som upphängare kan vara nåt.

Framförallt vid fiske på eländig botten där man kanske vill ha något kroklöst som t.ex ett päronsänke på några hekto som det enda som får kontakt med botten, så man inte blir av med alltför många dyröres pirkar. Med ett sånt tackel tänker jag mig att ett relativt stort skeddrag som upphängare ersätter pirken v.g blänk&glimm-effekten.

Eller klarar man sig bra utan blänk&glimm-effekten från ett skeddrag eller pirk och mer traditionella upphängare som makkar, blecksprut, curlytail och shadjiggar duger mer än väl för att locka till sig havsmonstren?
                  Hej Tomas Westerström;

Lätta, tunna trollingskeddrag använder många ismetare som lockblänken vid ismete med levande bete efter Gädda och Gös. Jag vill minnas att Andreas Dybedahl hos hemmaklubben Bro Sportfiske brukade berätta om detta.

Själv har jag med framgång testat Northern Kings försilvrade, lättrörliga NK A-MAG "Al. Flasher" http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm som upphängare vid både jigfiske och "låångsam trolling".

Man fiskar bäst med det man tror på!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  753 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dianereese  
                  Startad av Andreasbd, 2025-02-03, 21:04
                  12 svar
                  1 032 visningar
                  0 gillar