Haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är ingen expert på Haspelfiske men ni andra kan väl hjälpa TS att snickra ihop en utrustning bland rea prylarna http://www.sportfiskegiganten.se/index.php tror inte han kommer så mycket över 1000 kr för en bra utrustning.

Obs, går inte att beställa i webb shopen men om man ringer dit är det inga problem att få det hemskickat.

Något jag tycker verkar bra är ett Berkley Skeletor pro 10 fot -32 gr 799kr annars ett lika dant men 9 fot -40gr samma pris.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-07-11, 18:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag är ingen expert på Haspelfiske men ni andra kan väl hjälpa TS att snickra ihop en utrustning bland rea prylarna http://www.sportfiskegiganten.se/index.php tror inte han kommer så mycket över 1000 kr för en bra utrustning.

Obs, går inte att beställa i webb shopen men om man ringer dit är det inga problem att få det hemskickat.

Något jag tycker verkar bra är ett Berkley Skeletor pro 10 fot -32 gr 799kr annars ett lika dant men 9 fot -40gr samma pris.
      Ja där kan man fan fynda!
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Vengeance-spöna som du länkade till är inte så mycket att ha. De säljer nog mest för att det står Shimano på, men de är totalt karaktärslösa standardspön.

Kommentera

Går det att ha ett 8fots haspel med en kast vikt upp till 40g till öringsfiske och gäddfiske?
          Eller det finns en "regel" som säger att 9-10fots måste vara till öring samt gädda?

Självklart så förstår jag att man kommer längre ut med ett 10fots jämfört med en 8fot, men om jag vill ta mig från A till B dvs från att fiska öring och sen gå och fiska gädda med ett och samma spö bör det väll gå att ha ett starkt 8fots?

Kommentera

Går det att ha ett 8fots haspel med en kast vikt upp till 40g till öringsfiske och gäddfiske?
            Eller det finns en "regel" som säger att 9-10fots måste vara till öring samt gädda?
            Finns inga måsten för någonting, personligen tycker jag 8 fot är för kort att fiska kustfiske med så varför inte det gyllene mellantinget 9 fot -40 gr då har du ett spö som funkar till lite allt möjligt.

Om sportfiskegigantens rea kolla på Okuma Safina rullen den är nog väl så bra som Shimanon du länkade till tidigare och går på 349 kr .

Nu får jag låta Haspelfiskarna komma till tals, min kunskap om haspelrullar är väldigt begränsad men hoppas jag säger rätt om ett Berkley Skeletor pro 9 fot och en Okuma Safina för 1148 kr är ett betydligt bättre köp en Doggers paket.

Kommentera

Köpte nyligen en Okuma Cedros till det lite lättare havsfisket och är nöjd med den. Att den har stor linkapacitet är något av ett måste då den användes till båtfiske. Bromsen är av bra kvalite för den prisklassen, 800-1000 kr. Den blev testad av en 16-kilos sej och trots att krokarna böjdes klarade rullen pressen finfint . Jag rekommenderar att spöet har en bra ryggrad så att det tål kastpilkarna och inte minst det som hugger på dem. På rullen är någon form av flätlina ett måste. Det är enligt egna erfarenheter alltid billigare att köpa dyrt om du ska till Norge. Lita på mig jag har knäckt spön och förbrukat rullar i fjordarnas land.

Glöm slutligen för f.. inte att spola utrustningen med sötvatten när du kommer hem. Kör in allt i duschen och spola, var noga med rullarna (=

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
              5 svar
              942 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg davidmartin  
              Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
              4 svar
              724 visningar
              0 gillar