Tica? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tica?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gunnar Jansson
    Ursäkta, var säker på att det gällde en haspel. Havsfisket är ju utdött i Sverige. Så nån tanke åt det hållet var det inte. Skulle också satsa på en ambis. Fast du menar antagligen fiske i nåt annat land. Eller är du en utdöende ras. MVH Gunnar J.
    Skojar du? Havsfisket är inte dött i Sverige, om du nu inte tillhör de som räknar skåne till danmark... Här är det i varje fall både bra med torsk och plattfisk.

Kommentera

Daiwan håller
      Jag har själv tagit sej på 15 kg, och kompisen har tagit en kveite på 25 kg utan några som helst problem. det har också tagits en kveite på 96 kg i saltströmen av några boråskillar med en sådan rulle. så nog håller den!

Kommentera

Ursprungligen postat av kingfisher
        Daiwan håller
        Jag har själv tagit sej på 15 kg, och kompisen har tagit en kveite på 25 kg utan några som helst problem. det har också tagits en kveite på 96 kg i saltströmen av några boråskillar med en sådan rulle. så nog håller den!
        Det låter ju minst sagt förtroendeingivande. Prismässigt är den ju också oslagbar. Om slaget står mellan daiwan och tekotan då? Daiwan har ju högre utväxling, vilket kan vara skönt när man vill ha upp grejerna från 100m+ fort, men shimano är ju alltid shimano och den SER ju gedignare ut. Dock har jag, som sagt, inte kännt på någon av rullarna.

Kommentera

jag kan inte säga något om shimano rullen då jag inte har känt på den.

Kommentera

Tica 558 är motsvarigheten till Shimano TLD 15. Men något uppfräschad, aluminiumbygge, fler lager etc. Tror däremot att kvaliten i TLD-rullen är högre. Med den kan du stoppa i princip allt i svenska och nordiska vatten. TLD stoppar väldigt enkelt Torsk/Sej/Hälleflundra på 20+. Har tagit Hälleflundra och Stör uppemot 100 kg på den rullen.

Men TLD är något tung för normalt fiske, Tican är i sin tur också något tyngre än TLD:n. Men Daiwan är bara något lättare än TLD, samma gäller Calcutta och Tecota.

Jag skulle kanske välja en Tecota eller en Calcutta 700 istället även om bromskapaciteten och mjukheten är några nivåer lägre. Du får doch på dessa rullar linspridare vilket gör att du kan kasta bättre med dessa än med TLD eller 558. DOCK Lever drag är alltid Lever drag, bra mycket bättre än litet fånigt stjärnhjul som på Daiwan, Calcuttan och Tecotan.

Vill du ha en mindre rulle kan Shimano Charter special vara något, linspridare och Lever drag.

Kommentera

Både TLD 15 och 558:an bör du kunna få för ungefär 1000 kr från USA, TLD:n är något billigare generellt sett.

Ser att du redan har en lättare rulle för havsfiske, vad för rulle?

Vad för fiske är den tänkt till?

För stor fisk är TLD 15 guld, för större fisk finns fina rullar som Daiwa SLD 20, som har byglar för sele.

Viktigaste är trots allt bromsen och invevningskraften och där står Calcuttor, Daiwa Sealine SG 47 och Tekotor i lä, bara är så.

Kommentera

Tld 15 är en bra rulle men jag använder den bara när jag metar på större djup,
                eller när man måste ha på riktigt tunga pirkar.jag har bara använt SG 47:an dom senaste 3 åren. men alla dom rullarna som har nämts är nog bra rullar. det är nog en fråga om personlig smak ock pris.
                jag tycker att räkneverket på SG 47:an är suveränt.
                kompletera rullen med ett Shimano diaflash 6-12 Lbs. så har du ett sett som du kan fiska allt från makrill till kveite på 25+ med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sture
                  Både TLD 15 och 558:an bör du kunna få för ungefär 1000 kr från USA, TLD:n är något billigare generellt sett.

Ser att du redan har en lättare rulle för havsfiske, vad för rulle?

Vad för fiske är den tänkt till?

För stor fisk är TLD 15 guld, för större fisk finns fina rullar som Daiwa SLD 20, som har byglar för sele.

Viktigaste är trots allt bromsen och invevningskraften och där står Calcuttor, Daiwa Sealine SG 47 och Tekotor i lä, bara är så.

Hmmmmm, ska man göra bort sig och säga emot Sture?.....Tror knappast att bromsen på TLD 15 är bättre än t ex på calcutta 700, dessutom är calcuttan totalt sett en bättre och hållbarare rull. TLD-modellerna är enligt min mening precis som Kingfisher påpekar bäst för djupmete, fast på nästa djupmete blir det daiwas tväväxlade SPD 30 att bända fetlånga med!
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
                    Hmmmmm, ska man göra bort sig och säga emot Sture?.....Tror knappast att bromsen på TLD 15 är bättre än t ex på calcutta 700, dessutom är calcuttan totalt sett en bättre och hållbarare rull. TLD-modellerna är enligt min mening precis som Kingfisher påpekar bäst för djupmete, fast på nästa djupmete blir det daiwas tväväxlade SPD 30 att bända fetlånga med!
                    Tro mig Calcutta 700 ligger en bra bit efter när det gäller bromsförmågan, lovar dig jag har testat faktiskt!!!

Samma gäller hållbarheten. Calcuttor är mycket bättre rullar, men inte på något vis hållbarare eller tuffare än TLD som är mycket grövre och enklare gjord, alltså gjord för att hålla.

OCH nu ville ju Johnny ha en kraftigare rulle, han har ju redan en lättare enligt egen utsago.

Men för lätt fiske håller jag med er. men får jag en stor fisk så står jag hellre med en TLD i näven än en SG47 eller Calcutta. BASTA!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av kingfisher
                      jag kan inte säga något om shimano rullen då jag inte har känt på den.
                      Bromsen håller för 17kg Sejar.. Daiwan tror jag Hasse och kompani har när dom fiskar Röst.
                      Senast ändrad av Flodebanan; 2004-11-02, 15:57.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      715 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dianereese  
                      Startad av Andreasbd, 2025-02-03, 21:04
                      12 svar
                      997 visningar
                      0 gillar