Hjälp med val av rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av rulle

    Så var det dags att fara till Norge igen. Fick blodad tand förra år när vi var där första gången. Vi körde då ganska grunt för att ha möjlighet att sätta tillbaka fisk. Vi fiskade då med våra gäddpåkar. Men i år så tänkte vi skaffa lite tyngre grejor. Spöt har jag redan bestämt det blir Fladen Maxximus Solid Carbon medium 6.6" 20-40lbs. Men när det gäller rulle så skulle jag vilja ha tips och förslag.

    Så här ser önskelistan på rullen ut:

    Rullen ska vara användbar till något annat än bara havsfiske (det blir ju en vecka då och då i Norge)
    Bra hålbarhet.
    Vänstervevad (är inbiten haspelfiskare så detta blir första multin också)
    Inte alltför dyr (max 2000)
    Hyfsade kastegenskaper.
    Bra broms (har förståt att lever drag é bäst)
    Lätt (ingen monster-rulle)
    Linspridare (vill ha även om det är en extra sak som kan gå sönder)
    Räkneverk (skoj och säkert praktiskt ibland)

    Jag har sökt med ljus och lykta efter en rulle som uppfyller åtminstone huvuddelen av mina krav men känner inte att jag har hittat helt rätt än.

    Vi kommer att fortsätta utforska inomskärs fisket med max djup på kanske 150 meter med mete, jigg och pilk.

    Rekommendationen jag hittills är en ABU i storlek 7000 och 0,36 FireLine och då har ABU i så fall två stycken som skulle kunna vara möjliga:
    7001 LH Classic 1199kr
    Big Game 7001 HS 1499kr (det skrivs mycket negativt om Big Game rullarna, ska man våga sig på en sådan i alla fall???)

    0,36 FireLine känns dock som lite overkill så kanske det blir 0,22 PowerPro istället.

    Vad ska jag välja? Några andra förslag på rulle och lina?

  • #2
    Det där var ingen dålig kravlista.

    Ganska svårt att finna ett sånt djur, men de som hamnar närmast blir ju Ambassadeur 7000 LD, med spak, linspridare o lätt vikt. Därefter Shimano Charter Special med allt det ovanstående, men gjord av plast och tveksam till vänsterutförande. Fladen gör reklam för en serie de kallar Maxximus. Storlek 3 passar dig, fast då är de tyngre och tveksam till vänsterutförande. Everol har ju grejorna i vänsterutförande, fast utan linspridare. Vänta lite nu... Penn borde kanske ha något, fast i högerutförande. Blir från deras asiatiska sortiment visserligen, men ändå.

    Hörru, jag vågar nog säga att den rulle som uppfyller alla dina krav inte finns. Möjligen lite större utbud ifall man går över till stjärnbroms. Man kan ju annars börja leta efter bra grejor i högerutförande, och få någon rullmek att vända på den.

    Lycka till.

    Kommentera


    • #3
      Egentligen vore borde det inte så svårt att uppfylla mina krav om bara Shimano tog och gjorde en vänster variant av sin Charter Special och hängde på en linräknare så skulle alla mina krav vara uppfyllda ;-)
      Varför finns det inte mera vänstervevade rullar?? 

      Jag tycker mig ha hört lite väl mycket negativt om Ambassadör. Däremot så sägs det mycket possitivt om Shimano (som dock knapp har något vänstervevat..) också Penn har hyfsat bra rykte.

      Så nu har jag snöat in lite på Penn spåret. Spakbroms har jag gett upp tyvärr.. Är det någon som vet nått om följande rullar:
      PENN-321GTI-SUPER LEVELWIND Penn GTI Graphite Saltwater Reels 320/20 4.3:1 550gr (stjärnbroms)
      PENN-209MLH-LEVELWIND - 320/20-3,4:1-LEFT 540gr (stjärnbroms)
      PENN-9MLH- LEVELWIND - 275/15-2,8:1-LEFT 540gr (stjärnbroms)

      Kommentera


      • #4
        Penn gör fina rullar, har bara haft en dock, som kom bort i en flytt.
        Om du prutar bort vänstervevningen, så finns det lite rullar på www.dam.de
        som nog skulle passa bra?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

        Kommentera


        • #5
          Big game

          Hade nog kört på en HS 7001 big game. Det var dom första rullarna dom hade problem med. Är dom ny från fabriken för i år så ska det inte va några problem. Som lina hade jag nog kört Spiderwire stealth 0,25. Då du får problem att hitta vänster vevad simano.

          Kommentera


          • #6
            Oringen du har både rätt och fel. Jäpp jag hittade en ny dam på din länk och bäst av allt är att jag också kan vänsterprassla med henne!!! ;-)

            Tack så mycket!

            Här är skönheten
            http://www.dam.de/katalog/html/engli...ampion_ldl.htm

            spana in nr 431.

            Hon har dessutom leverdrag och linspridare mmmmm

            MEN det är inte helt lätt att hitta någon mer info om varken denna rulle eller var man kan köpa den (förrutom på tyska ebay). Så alla tips mottages tacksamt!

            Kommentera


            • #7
              Det var Alessandro som kom med tipset om sköna damer och ingen annan.

              Sorry! ;-) Tack en gång /Jocke

              Kommentera


              • #8
                Jösses; de där hade man glömt. Visste knappt att de fortfarande fanns. Måste vara inne på tionde året nu.

                Hör efter med P A @ Ljundgrens i Gamla Stan om vem som kan tillhandahålla.

                Doc.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Alessandro
                  Penn gör fina rullar, har bara haft en dock, som kom bort i en flytt.
                  Om du prutar bort vänstervevningen, så finns det lite rullar på www.dam.de
                  som nog skulle passa bra?
                  alex-mannen..Vänligen glöm havsfiskerullarna från DAM. Jag har ju jobbat där o vi hade alltid feta problem med dom plast-shoken från asiatiska legotillverkare..Och dom är inte bättre idag, det kan jag lova dig..Ren skit, faktiskt..
                  Precis som senaste utgåvan av dina spakbromsade fransmän..Reklamationer i drivor..

                  Dr Rob; Kalle hade nått han ville prata med dig om..Nått som behövde tillverkas till en av symaskinerna. Hör av dig till honom när du kan..Han kan vara rätt disträ emellanåt..

                  Kommentera


                  • #10
                    Ah. Tänkte väl att det fanns en anledning till att man nästan glömt dem. Då får Jocke köpa precis vad han vill och få en rulltekniker att vända på backspärren / vänsterkonvertera. Se upp för Penn Senator av årgångarna ca 1999 och några år framåt (ifall jag minns rätt). De hade lite problem angående gjutningen av sidogavlarna, factory recalls o sånt.

                    PA, jag tänkte åka en SVÄNG neråt landet i näSTA vecka. har du nåt på agendan? Släng iväg ett email.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    4 svar
                    766 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Usling
                    av Usling
                     
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    560 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X