Sänken för bottenmete i Norge ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sänken för bottenmete i Norge ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sänken för bottenmete i Norge ?

    Hallå.

    Ska till norge och fiska loss under två veckor. Av erfarenhet vet jag att man sätter en hel del sänken. Är det någon som kan tipsa om var man kan köpa kralliga sänken till vettigt pris. I norge kostade ett 450 grams 45 kronor... blir rätt dyrt i längden.

    Tackar!

  • #2
    Ursprungligen postat av Johnny no5
    Hallå.

    Ska till norge och fiska loss under två veckor. Av erfarenhet vet jag att man sätter en hel del sänken. Är det någon som kan tipsa om var man kan köpa kralliga sänken till vettigt pris. I norge kostade ett 450 grams 45 kronor... blir rätt dyrt i längden.

    Tackar!
    du har inte övervägt att tillverka själv? bly i kopparrör eller rostfria stavar osv..

    Kommentera


    • #3
      Jo jag var inne på det ett tag, men jag är mycket lat och bekväm av mig. Fast främst har jag inte tid till att mecka ihop 30kg sänken innan det är dax att åka.

      Ingen som tillverkar själv och vill sälja, eller vet var man kan köpa utan att bli barskrapad?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Johnny no5
        Jo jag var inne på det ett tag, men jag är mycket lat och bekväm av mig. Fast främst har jag inte tid till att mecka ihop 30kg sänken innan det är dax att åka.

        Ingen som tillverkar själv och vill sälja, eller vet var man kan köpa utan att bli barskrapad?
        30 kg är lite mycket? hur mycket hade du tänkt att offra till Neptun?

        Läste att någon körde med järnrör fyllda med kalk, om man nu skulle få bottennapp och tappa sin tyngd så rostar röret sönder och kalket sprids vilket motverkar surheten i vattnet. Mycket trevligare än bly. Men var hittar man järnrör?

        Var inne ett tag på att tillverka mina egna pilkar av rostfria stänger, men det visade sig att det krävs en hel del för att borra i rostfritt stål, så de planerna la jag ner igen.

        Kommentera


        • #5
          Jo 30 kg kan låta mycket, men delat på 6 veckors bottenmete så är det inte så rasande mycket. Och blir det något över så har jag ju kvar det till nästa resa. Men du har rätt i att det vore trevligare att använda något miljövänligare. Fast jag har hört att blyet inte urlakas på det djupet, men det kan ju vara struntprat.

          Kommentera


          • #6
            ... förklaring: Vi är 3 personer som ska fiska i 2 veckor. Tillsammans blir det alltså 6 fiskeveckor... Hade dock varit gött att ha 6 veckor själv.

            Kommentera


            • #7
              Sällskapets ögon ser allt!

              MEN ÅK ENSAM DÅ DITT JÄVLA AS! Sällskapet ser dig och jag vill påstå att dess medlemmar inte är nådiga över detta asociala och egoistiska utspel. Vi rekomenderar dig linjebussen hela vägen till Fillan, därifrån kan du gå på en dag eller så.

              Kommentera


              • #8
                hahahaha
                /Lazinko

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av LennartH
                  MEN ÅK ENSAM DÅ DITT JÄVLA AS! Sällskapet ser dig och jag vill påstå att dess medlemmar inte är nådiga över detta asociala och egoistiska utspel. Vi rekomenderar dig linjebussen hela vägen till Fillan, därifrån kan du gå på en dag eller så.
                  Åh Gud! Vad har jag gjort?!
                  Snälla Sällskapet. Stöt inte ut mig ur den fina gemenskapen. Vad skulle jag då viga mitt liv åt?

                  ....maddafakkas.. Komma här och hotas på ett öppet forum.. F ö så misstolkade ni mig. Jag menade att det skulle vara soft att vara där i 6 veckor. Inte att vara där i 6 veckor själv... kanske konstigt formulerat av mig, men i fortsättningen vill jag att vi löser inbördes tvister på det vanliga sättet: Kveitespjut mot kveitespjut i Dödens cirkel i det heliga templet.

                  over n out

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Johnny no5
                    Jo jag var inne på det ett tag, men jag är mycket lat och bekväm av mig. Fast främst har jag inte tid till att mecka ihop 30kg sänken innan det är dax att åka.

                    Ingen som tillverkar själv och vill sälja, eller vet var man kan köpa utan att bli barskrapad?

                    Känner inte till någon som säljer tyngre sänken, så du får nog liksom jag gjuta egna. Gå till någon skrot och köp 22 mm:s kopparrör, bly och 3 mm:s koppartråd som du böjer till och gör öglor av. Kopparrören ställer du i en ur borrad träplanka, sen är det bara att gjuta. Det går fort om ni är 6 personer.
                    Hälleflundrafiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 058 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    612 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X