tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle

Hej,

Går i tankar att jöpa ny havsfiskerulle. Skulle uppskatta förslag , råd, tips och ideer.

Ska användas i lofoten och därikring, dvs tyngre fiske efter torsk och flundra.
    Tänker mig en budget om ca 3k sek.
    Har tittat och funderat på följande rullar:
    - Accurate bx 500
    - shimano torium
    - BFT blue thunder
    - okuma cortez 10

Vill (tror jag) ha spakbroms och vänstervev. Vänstervev=krav.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt.
    Tack på förhand,
    Senast ändrad av Brassarn; 2014-02-13, 22:06.

Avet JX tror jag skulle passa bra och finns som vänstervevad. Då jag inte fiskar efter Kveite nöjde jag mig med en Avet MXJ som är i storleken under, och har hittills bara gott att säga om den. Och skulle det kliva på en slumpkveite så klarar den det galant. Men till riktat Kveitefiske är nog JX:en ändamålsenligare.

Kommentera

Skulle titta på Okuma Andros rullarna istället för Cortez om du har budget på 3000:-
      Jag har den enväxlade Okuma Andros Narrow och en Shimano Thorium 30, Okuman är min förstarulle alla dagar i veckan eftersom den är ungefär hälften så stor men ändå svalde 350m 0.3mm lina utan att för den skull säga att det är något fel på Shimanrullen, är bara tyngden jag undviker, spakbromsen är ett plus på Androsen också...
      Nu är jag vänsterhänt och vill ju veva med den "svaga" handen så jag är nöjd med högervevade rullar och har ingen koll på vilka som finns som vänstervevade....
      Min far fiskar med en Okuma Cortez 10 och har gjort ett par år nu och är nöjd med den rullen, jag föredrar Andros före Cortez, men jämför man priset vet jag inte om Andros är 2,5 gång bättre med tanke på att Cortez kostar runt 1000:- och Andros 2800:- ungefär, där är det plånbok och samvete som får vara med i beslutet....
      Hoppas mitt svammel ger nån hjälp i dina köptankar....

Kommentera

Tack för svaren.

Kom på en fundering till: räkneverk. Bra eller dåligt?
        E väl bra kanske om man kommer på sejstim, men annars spelar det väl ingen roll. Eller?

Kommentera

Räkneverk funkar , har det på en Okuma Convector, men flätlina som ändrar färg var tionde meter är bättre.

Kommentera

Har provat att fiska med räkneverksrullar och rullar med linspridare men går mer och mer åt rullar som är så rensade från lull-lull som möjligt, lina som byter färg var 10e meter är klockrent tycker jag...

Kommentera

Vad tror ni om den här?

Tar den verkligen så jävla mkt lina som de påstår?

Och den här?

Första rullen e för jävla dyr :P Men snygg e den iaf. Nåt liknande ovan rullar e jag på jakt efter iaf. Finns det någon prisvärd jag missat?

Kommentera

Ta en titt på de här: www.70grad-nord.de/1gang.html Priserna är med frakt inom EU, och som du säkert vet behöver man inte betala moms och tull när man handlar inom EU. Köpte mina två Avet MXJ därifrån och är supernöjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Ta en titt på de här: www.70grad-nord.de/1gang.html Priserna är med frakt inom EU, och som du säkert vet behöver man inte betala moms och tull när man handlar inom EU. Köpte mina två Avet MXJ därifrån och är supernöjd.
                  Tack för spännande länk.

* Finns Avet MXJ på hos någon svensk återförsäljare? (hittar ingen själv).
                  * Linkapaciteten är angiven som "(lbs/m *) 20/270". Vad motsvarar detta i mm-lina?
                  * Hur gör man egentligen för att beställa vänstervevad? (Ja, jag har översatt med translate, men fattar ändå inte )

Hur mkt billigare är den där tysksidan jämfört med svenska webförsäljare egentligen?

Kommentera

Kolla där det står Linkhands ausführung, de finns dock oftast endast att få i silver. Det går bra att beställa med en vanlig e-mail på Engelska, det var så jag gjorde. Linkapacitetsangivelsen är i nylon där 20lbs motsvarar 0,45mm. Det är ännu billigare att beställa från USA, men då tillkommer moms och tull, plus att möjliga garantifall kan bli krångligare. Jag såg att www.sportfiskeprylar.se sålde Avet, men priserna är betydligt högre.
                    Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-02-15, 01:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar