tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

TJa igen,

Jag kollade på sportfiskeprylar, men de har bara 2-speed rullar. Och verkar som de rullarna ligger på dryga 300 euro på nord-70 hemsidan. Är det verkligen så mkt billigare? Hittar inget att jämföra 1-speed rullar med.

Men iaf, en fråga: Har Avet-rullarna ställbart knarr/tyst slirbroms? Vill itne ha en rulle som alltid knarrar vid invevning, utan att kunna ställa om det.

Funderar seriöst på en Avet. De är riktigt snygga. Synd bara att man endast får vänstervev i silver. Hade velat ha en guld eller blå. Blir nog antingen en Avet MXL, BFT black thunder v12, eller en Accurate BX 500. Fast å andra sidan en shimano talica vore inte fel heller. Satan att det ska finnas så många snygga. Rullar alltså.

Gonatt!

Kommentera

Halloj !

Du har som sagt en del fina havsfiskerullar att välja mellan. Äger själv ingen Avet, men har gjort service på några olika. Anser att det är en mycket prisvärd rulle. Vad jag vet så har de störst utbud på vänstervevade modeller. Fördel är att de jag öppnat inte har något IAR lager som svag punkt. Vet dock inte om detta gäller alla modeller. Även Okuma Andros verkar vara en riktigt fin rulle. Har bara kollat spec. och sprängskiss, men helt klart verkar Okuma lyckats med den här modellen. Fiskar själv med en Shimano Talica 8 2-speed rulle. Är grymt nöjd med den. Inget IAR lager, utan bara dubbla backspärrar. Det gillar jag. Tror dock inte Talica finns som vänstervevad ? Accurate är också grymt fina rullar, så det är inte lätt att välja den perfekta rullen. Något att ha i åtanke är service och reservdelar. Det är inte alltid helt enkelt att få tag i delar om det nu skulle behövas till ovan nämda rullar. Det mesta finns att få tag i, men det tar tid och man kan inte alltid handla som utländsk privatperson. Som mest prisvärd kvalitetsrulle rankar jag nog Avet trots att jag inte äger en själv.

Kommentera

På Shimano Thorium och Okuma Andros/Cortez får du välja om du ska ha knarr på eller inte, kan vara kul att höra när en större fisk rusar men håller med dig om att 95% av tiden är ljudet bara irriterande..

Vet inte men kan inte tänka mig att Accurate eller Avet-rullarna skulle vara annorlunda på denna punkt heller....

Kommentera

Aveten har en tyst slirbroms och knarren är som på en Ambassadeur 6- eller 7000, kopplas på och av med knappen på gaveln. Detta på en MXJ. Knarren är ju en nappvarnare, inget som man har på hela tiden. Dessutom tror jag att knarrmekanismen slits ut om man har den på hela tiden. Däremot finns det rullar som tex Penn 320 GTi och Okuma Convector som tickar hela tiden under invevningen, men det har inget med knarren att göra.

Kommentera

Tackar ödmjukast för alla era svar. Det uppskattas!

Har nu bestämt mig för en Avet iaf. Har mailat dem, och nu fattas bara att jag svarar dem med adress och artikel. Men färst har jag några ytterligare frågor.

1) . Hur funkar garanti när man köper från utlandet? Hur länge varar den?

2) Jag står å väljer mellan 2 varianter av Avet 1-speed. Antingen en MXL eller en JX 6.

MXL:

Den tar 330m 20 ibs (0.45mm) lina, har max broms om 14 ibs och tar in 96cm lina per vevvarv. Pris: 230€.

JX 6.0:

Den tar 365m 25 ibs lina (=?? Mm lina). Har en max bromskraft om 20 ibs och tar in 113cm lina per vevvarv. Pris: 260€.

Nu till fråga 2; är det overkill med en JX6? Hur många meter 0.30mm flätlina går det på en sån, 2km eller? MXLn känns bara aningen större än en amb7000, men JXn känns å andra sidan brutalt stor. Kanske för kraftig?
            Vill dock ha en rulle med snabb intagning för effektivt fiske på stora djup och för att hålla jämt med snabba fiskar.
            Å andra sidan kanske det kan va gött att fylla rullen med några hundra meter 0.36mm flätlina för extra marginal? Har hittills kört med 0.28 på amb7000.

Alla synpunkter och råd mottages varmt. Tack!

Kommentera

Enligt Avets hemsida har de ett års garanti mot fabrikationsfel, borde väl gälla överallt. Men fråga försäljaren då det antagligen går via dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Enligt Avets hemsida har de ett års garanti mot fabrikationsfel, borde väl gälla överallt. Men fråga försäljaren då det antagligen går via dem.
                ok.
                vad tror ni om MXL versus JX6 storleksmässigt då?
                Ingen anledning att gå upp till en JX eller är den att föredra?

Kommentera

MXJ/MXL är en bra allroundrulle till allt utom det allra tyngsta fisket, eller det extrema djupfisket. Om du för det mesta är ute efter Stortorsk och Kveite så är JX:en med sin starkare broms att föredra. Och till Kveitefisket som sker på förhållandevis grunt vatten kanske 4,0:1 lämpar sig bättre, men det är bara vad jag tror, ingen Absolut fakta.

Kommentera

Jag köpte en Accurate BX400x från usa för 2800:- Kanske dom mest slitstarka rullarna du kan hitta. 26kg bromsstyrka.. knäcker vart enda spö du kan hitta. Gällande knarren kan du ställa den på/av men finns ingen anledning att ha den på om du inte trollar och inte ser på spöböjen om det hugger. Gällande accuraten blir du i princip döv om du kör med knarren på. Räkneverk och linspridare är bra skräp som kan gå sönder när du är ute till havs. Så lite lull lull som möjligt för att inte få strul om det kliver på en grövre flundra.

Kommentera

Har oxå gått och funderat på att köpa en ny rulle till havsfiske i Norge. Har våndas och vänt ut och in på dom olika alternativ som finns att välja på marknaden.Har läst på om flertalet rullar och slutligen trillade poletten ner. Dom flesta rullarna avsedda för havsfiske är riktigt bra!!
                      Valet föll slutligen på en Accurate Bx500XN, en rulle med smal spole som har en hög utväxling,sedan fastnade jag för deras patenterade broms system med lameller på bägge sidor om spolen, Priset var helt ok oxå ca 3900kr i Sverige,funderade på att beställa från Usa men priset där var ca 2800kr + frakt 200-300 och då är inte tull och moms inräknade med ca 30% så Priset på Mieko är i världsklass.
                      Senast ändrad av yokoboko; 2014-03-08, 00:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      960 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      739 visningar
                      0 gillar