tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips råd och ideer kring ny havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör med Avet MXJ vänstervevad och är grymt nöjd. Och silver är det snyggaste du kan ha så varför krångla till det? Rullen funkar klockrent för hälleflundra och stortorsk, bromssstyrkan räcker absolut och ser ingen anledning att använda en större rulle för sådant fiske. Du får plats med 270 meter Strikewire Multicolor 0,41 mm på den och mer än så om du går ner i dimension. Accurate är väl snäppet vassare ja, med biffigare broms, men kostar också lite mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
      Kör med Avet MXJ vänstervevad och är grymt nöjd. Och silver är det snyggaste du kan ha så varför krångla till det? Rullen funkar klockrent för hälleflundra och stortorsk, bromssstyrkan räcker absolut och ser ingen anledning att använda en större rulle för sådant fiske. Du får plats med 270 meter Strikewire Multicolor 0,41 mm på den och mer än så om du går ner i dimension. Accurate är väl snäppet vassare ja, med biffigare broms, men kostar också lite mer.
      Tjena,

Fick precis hem min splitter nya Avet MXJ Leftie im silber Fan va fräck den är! Känns tung och inger en kvalitativ känsla. Hoppas att den lever upp till mina, numer, skyhöga förväntningar

Enda jag reagerade över är att den inte har någon liten pigg att binda linan med i botten av spolen. Lite onödigt kan jag tycka, men men får väl grunda ordentligt med nylon.

Tack för inputen, det hjälpte i valet till en Avet.

Nu va det väl själva faan om inte den där gammelmörten ska upp iaf!

Kommentera

Har förstått att Avet kan ha lite problem med sina kullager. Alltså att man får byta ut de regelbundet om man fiskar rullen hårt. De originallagren som sitter i är också ganska billiga lager och det rekommenderas att man byter ut dessa till bättre kvalitet. Om jag skulle åka iväg en vecka till Norge så skulle jag se till att ha några lager i reserv med mig.

Läs mer här:
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
          Har förstått att Avet kan ha lite problem med sina kullager. Alltså att man får byta ut de regelbundet om man fiskar rullen hårt. De originallagren som sitter i är också ganska billiga lager och det rekommenderas att man byter ut dessa till bättre kvalitet. Om jag skulle åka iväg en vecka till Norge så skulle jag se till att ha några lager i reserv med mig.

Läs mer här:
          http://alantani.com/index.php?topic=1198.0
          Har du råkat ut för lagerhaveri själv med en Avet ? Och om du har det, efter hur långt brukande ? Själv har vi inte haft några som helst lagerproblem med våra MXJ hittills, och det har blivit några Norgeveckor. Och vad betyder "fiskat rullen hårt" ?

Kommentera

Har inte fiskat Avet själv, detta är vad jag läst från andra, främst från andra breddgrader. Jag säger inte att det är ett jätteproblem mer att man ska vara medveten om det så att man kan hålla koll på lagren. Och med fiska hårt menar jag fajtas med stora fiskar på hög bromsnivå. Och med tanken på vad rullen klarar av så är det kanske inget man gör så ofta ens i Norge.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ja, det finns några lager som fått bytas ut. Efter att fiskat gulfenad tonfisk med den minsta Aveten, SX! Det är samma problem som Accurate har med sina IR-lager vid för tunt fiske och dåligt underhåll.
              Själv kommer jag beställa två st Avet SX 6/4 Raptor. En höger- och en vänstervevad. Till Norgefisket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
              5 svar
              962 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg davidmartin  
              Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
              4 svar
              749 visningar
              0 gillar