Bra Vrakpositioner runt Ystad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra Vrakpositioner runt Ystad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
    Jag tror att Johan menade att det inte är så lätt att träffa vraket med pilken bara för att du hittat det på ekolodet. Att försöka sno positionerna med mobilen ombord på Falken gör du på egen risk. Kan bli en lång simtur hem.
    Säkert vill turbåtarna hålla på sina hemlisar, men de är ju inte de enda som känner till vraken.
    Yrkesfiskarna vill inte fastna med garn eller trålar i vraken och få redskapen förstörda. Därför har de ganska många vrak inprickade på sina sjökort....
    Känner man inte själv någon yrkesfiskare som vill dela på informationen kan det ju gå att köpa positionen av någon av båtarna som ligger till kaj...

Eller tar man bara sikte på en turfiskebåt och skuggar den, havet är fritt, med lite arbetsinsats och fantasi går det att hitta bra platser att fiska på....

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
      Jag tror att Johan menade att det inte är så lätt att träffa vraket med pilken bara för att du hittat det på ekolodet. Att försöka sno positionerna med mobilen ombord på Falken gör du på egen risk. Kan bli en lång simtur hem.
      Så du menar att man blir slängd i sjön om man tar några foton med sin smartphone? Låter ju som ett trevligt kundbemötande, det är säkert något som lönar sig i längden...

Kommentera

Ta andras positioner som inte är "kända", så gör man inte!
        Fråga skepparen om tips och om det är något han är villig att dela med sig av. Om inte, så hade han fått ett svar liknande: -Jag slår av gps:en på min tel om jag vill ta något kort, är det ok?
        Detta är ju hans levebröd....

Jag ska kolla hemma om jag har några positioner som sträcker sig så långt söder ut....

Kommentera

Ursprungligen postat av jnbs
          Ta andras positioner som inte är "kända", så gör man inte!

Så du menar att om man ser en yrkesfiskare få massor av fisk i sina garn lägger man inte den platsen på minnet? Och åker man förbi en turfiskebåt som ligger och fiskar så vänder man bort huvudet och låtsas att den inte finns istället för att slå in en waypoint på plottern?

Turfiskebåtarna lever väl i första hand på alla de sportfiskare som inte har egen båt.....
          Senast ändrad av sparetime; 2014-02-20, 19:30.

Kommentera

Här kommer en länk till en sida som innehåller en hel del info om vrak. Jag använde detta program (DykInfo) på den tiden jag just ägnade mig åt dykning. Tyvärr funkar inte programmet att köra på maskiner som har nyare operativ än WinXP. Åtminstone har inte jag lyckats.

Man kan dock få ut en hel del info ändå genom att använda de filer som ligger under länken "Dykinfo_GE.zip". Detta är kml-filer som du öppnar med Google Earth och då ser det ut som bilden nedan. Det finns en fil för säkra positioner och en för ej bekräftade. Alla vrak har inte GPS-positionen utskriven, men många har det

http://dykinfo.dk

Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	137,8 KB
ID:	1771880

Kommentera

Jag menar att havet är stort. Jag skulle inte jaga efter turbåtar och här uppe trålas det mest och fiska av trålsträckor tror jag är svårt. Säg att du är ute på öppet hav och fiskar. Jag väljer alltid att ha minst 100-150 meter till någon annan båt för att inte störa. Det är grymt svårt att hitta platsen den andra båten fiskade på även om du tror du prickat rätt på plotter.
              Jag åker gärna turbåtar fast jag har egen hygglig båt på trailer. Åker tom gärna turbåtar i Norge då vi redan hyrt en båt. Betalar man inte delvis för expertisen och den lokala kännedomen?

Hur som, jag respekterar en yrkesman som inte vill dela med sig lika mycket som en som gärna delar.

Den här tråden har tagit sig en bit från ämnet och jag tycker man ska respektera en fiskare som vill behålla sina ställen....

Jag går ner och kollar om jag hittar lite positioner som jag gärna delar med mig av....

Kommentera

Har inte läst mer än rubriken men den kanske kan bli nått?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ap...-i-havets-djup
                Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                5 svar
                962 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg davidmartin  
                Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                4 svar
                750 visningar
                0 gillar