Overkill för 3-10kg torsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Overkill för 3-10kg torsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Overkill för 3-10kg torsk?

Nu är de slut lånat ur fars rullskåp varjegång man ska ut å benda torsk... Har varit ute max 2 gånger i min livstid, då jag inte förstår de roliga med att stå o trassla med nybörjare på andra sidan båten... Så nu har jag skaffat egen båt till havet så nu är de perfekt tid att skaffa utrustning också!

Är detta onödigt stort för torskar på 3-10kg? http://www.olssonsfiske.se/ambassade...594-c-838.aspx

Folk säger att rullar över 6500 blir jobbigt i längden o stå å hålla, men jag tänkte ju sticka med egen båt så jag bestämmer när allt sker. Så storleken kanske har mindre betydelse?

Har letat mer elr mindre överallt för 6500 rullar, men just denna var billigare än alla jag hittat...
    Hittar inga reviews på rullen då den är ganska ny, fast kan ju inte förvänta mig mer än toppen kvalite när de gäller abu... Eller?

Jag gillar o använda grejor som är ovanliga, att stå o bända med en röd abu rulle funkar väll precis lika bra. Men ser inte lika rolig ut i skåpet...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Nä de e inte overkill
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Är detta onödigt stort för torskar på 3-10kg?
      Det skulle va bra att veta var du fiskar, med vilka vikter och hur starka strömmar?

Hiva upp en 10 kg Torsk kan man göra med en liten haspel, men kör man tyngre beten och det är strömt blir det inte kul med för dålig kraft i rullen.

Kommentera

Strömmar vete fan, de är nog mer vikterna på betena jag ska oroa mig för i så fall. Folk brukar köra med 100-500g pilkar å jiggar. Så runt där kommer de väll vara, vissa dagar är de ju mer ström än andra.
        Har inte jätta koll på grejorna när de kommer till sånt, far brukar dock köra ganska ofta o de tyngsta han kör med är 150g. Å han brukar "vinna" på turbåtarna, så de är ju något han gör rätt... haha.

20-50m tror jag de är just där jag tänkte testa, om de skulle göra något skillnad, Får ju ändå plats med för mycke lina på vilken spole som helst i de djupet...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Det skulle va bra att veta var du fiskar, med vilka vikter och hur starka strömmar?

Hiva upp en 10 kg Torsk kan man göra med en liten haspel, men kör man tyngre beten och det är strömt blir det inte kul med för dålig kraft i rullen.
          Precis. 3 - 10 kilos fiskar pratar vi oftast minst 15-30 meter för de stora firrarna. Och är där ström pratar vi 300-400 grams pilkar då du skall snabbt ner till botten om du ser fisk på ekolodet. Skaffa en rulle där det är minimalt med grejor kan gå sönder. Utan linspridare tex. Har du drömtorsken på och linspridaren smäller av är det inte roligt. Eller du har pilk + tackel och får två 3 kilos på som kämpar åt var sitt håll (inte ovanligt). Väljer du dessutom en rulle med bra bromskraft kan du även ha det till ännu tryngre fiske.

Jag har en Okuma Andros II speed. Det är lite overkill men jag tänkte fiska hälleflundra i framtiden. Men kanske en Okuma Cortez.

http://www.olssonsfiske.se/okuma--co...623-c-109.aspx

Den har dessutom hög utväxling. 12CS modellen har 8,2 kilos broms så den kan du lätt dra långa, hälleflundra och annat kul med i framtiden. Jäkligt bra bromsar på dessa rullar.

Kommentera

PS

Sen kan jag rekommendera ett Savage Gear Nordic Big Game Travel

http://www.sportfiskegiganten.se/fis...0-70lbs/13694/

Cool liten väska. Ett spö men två olika spötoppar (en mjukare, en hårdare). Väljer du topp efter fiske.

Jäkligt smidigt ha med sig. Och du har spö och rulle som går ner i en resväska om du vill fiska i andra hav i världen.

Kommentera

Folk brukar köra med 100-500g pilkar å jiggar.
              Upp till 250 gr sen skulle jag nog vilja ha något med mer kraft en 7000 så om du ofta är över det kör på något större.

Kommentera

Sånt SG nordic big game spö får de nog bli, verkar intressant de där med olika toppar.

Men är de Okuma Cortez CZ-12CS som gäller till beten runt 300g? Mycke osäker till priset, ser alldeles för billigt ut. haha

Har alltid funderar på en okuma rulle, mest som test för jag är en ABU å shimano fantast... Men att testa något nytt kan inte skada... Kanske.

Kommentera

Det är absolut inte overkill

Kommentera

De må se enkla ut, även min Andros. Men det är liksom meningen för de skall tåla tufft fiske. Samma tänk som Accurate rullarna. Less i more. Bromsen viktig.

Spöet kommer du bli supernöjd med. Liten väska på ryggen och sen fiskeväskan med rulle och drag, sen är du kitad för fiske.

Och glöm inte kolla utväxlingen på rullen du skaffar så du inte behöver veva som en skållad råtta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Manowar77, 2007-12-02, 21:09
                    8 svar
                    3 210 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    965 visningar
                    0 gillar