Overkill för 3-10kg torsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Overkill för 3-10kg torsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De där ska köpas å testas! Tackar ännu en gång!
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Hallbäckaren.

Häcklan är helt vit (flourserande) men målad med orange vitlökspenna.

Den här kombinationen är en killer

En annan stor skillnad mellan Hallbäckaren och andra pilkar är lacken.

Den är väldigt tålig och flagnar inte av som många andra pilkar gör. Håller färgen bättre än flesta andra pilkar.
      Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-20, 11:51.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
        Om du inte har.

Skaffa Hallbäcks pilken. Vit/röd eller Gul/röd. (finns många färger)
        Du kommer ha två torskar på nästan varje drop om du är rakt över en bula. Gäller komma först ner. Då är Hallbäckaren oslagbar. Därför den kallas för tävlingspilken.
        Inte för att vara sån, men kommer man ner rakt på en bula kvittar det vad du har på kroken, finns det bara en torsk nedan för ditt tackel kvittar det väl vad du har på kroken nästan.
        Men visst står man och bänder med massa andra kan det vara bra att komma ner först kanske, men då gör vilken strömlinjeformad pilk som helst tex. rörpilk precis samma eller kanske bättre jobb?
        Torsken är ju inte direkt sofistikerad i sina val?
        Senast ändrad av Bowen; 2014-07-20, 14:10.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Var tvungen att sticka ut igen idag för o testa rullen på spöet denna gången. Då ingen affär som säljer linor lokalt haft öppet sen lördags så spolade jag av linan från min amba c4a, 135m power pro 0.28 med lita nylon i bottnen. De täckte inte mer än bottnen på spolen... Men där är inte mer än 30-50 meter där jag fiskar än sålänge.

Hann inte mer än släppa ner den till bottnen på första "kastet" innan första torsken satt, inga stora bitar. Men slutade idag med 9-10 torskar som fick följa med hem å minst lika många kastades tillbaks, även dubbelt så många viltlingar kom upp. Fick en redigt fin jävel på uppskattat 1.5kg, även far sa att de var en ordentlig bit och han spenderar nästan all sin fiske tid på turbåtarna där.

Fick även min första sill... Kul, har varit ute 2 gånger å dragit 5 olika arter redan.

Tappade även några fina hugg, vet inte hur dem kunde hoppa loss. Men dem var antagligen felkrokade, spöet stod som en jävla banan så slaklina vart de icke. Men jag tappar hellre fiskar jag inte får se än en stor jävel precis vid kanten... För nu kan man tänka att den kanske ändå inte var så stor. Hehe

Idag använde jag dessutom solkräm... Jävligt mycke skönare när man kommer hem. haha

Kommentera

Ojoj, blev ett båtpass igen. 20 torskar. Fick EN som låg på 1.5kg resten låg på 2.5kg till 4.3kg! Fick en liten torsk på halvkilot som fick gå i igen, fick även minsta vitlingen jag sett... Någonsin, den vart dubbelt så stor som beteslåset. Kroken satt i munnen... Så hungrig vart den! Hehe

Tror jag fick 5 torskar på samma gång, då jag höll på o trilla i av draget. Sen kände man att en efter en lossna, tills där bara vart 2 kvar. 3 krokar borta från häcklan... Kul.

Extra lätt att lägga sig över torsken idag dessutom, helt vindstilla.

Silverfisken, du rekommenderade rätt spö verkar de som. Även den minsta vitlingen kunde kännas å drillas! Haha

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
              Ojoj, blev ett båtpass igen. 20 torskar. Fick EN som låg på 1.5kg resten låg på 2.5kg till 4.3kg! Fick en liten torsk på halvkilot som fick gå i igen, fick även minsta vitlingen jag sett... Någonsin, den vart dubbelt så stor som beteslåset. Kroken satt i munnen... Så hungrig vart den! Hehe

Tror jag fick 5 torskar på samma gång, då jag höll på o trilla i av draget. Sen kände man att en efter en lossna, tills där bara vart 2 kvar. 3 krokar borta från häcklan... Kul.

Extra lätt att lägga sig över torsken idag dessutom, helt vindstilla.

Silverfisken, du rekommenderade rätt spö verkar de som. Även den minsta vitlingen kunde kännas å drillas! Haha
              20 torskar är bra. Har själv legat runt 20-25 per tur nu i sommar. Utom på det djupaste då de varit färre men större.

Du kan inte fiska torsk med sillahäckla. Skaffa de bläckfiskhäcklan som har kraftigare lina och krokar. Då kommer du få upp alla 5.

Ja spöet är väldigt allround.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                Du kan inte fiska torsk med sillahäckla. Skaffa de bläckfiskhäcklan som har kraftigare lina och krokar. Då kommer du få upp alla 5.
                Nah, sillahäckla ska hålla bra. Far brukar vara med i tävlingar på sundet, går alldeles utmärkt, dock är de bara 2 krokar på häcklan som gäller där.

Jag tror dock de är biltema häckla, de är där skiten sitter... Visste inte vilken som var vilken, så tog en som hade minst rost på krokarna. Haha

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                  Nah, sillahäckla ska hålla bra. Far brukar vara med i tävlingar på sundet, går alldeles utmärkt, dock är de bara 2 krokar på häcklan som gäller där.

Jag tror dock de är biltema häckla, de är där skiten sitter... Visste inte vilken som var vilken, så tog en som hade minst rost på krokarna. Haha
                  Biltema är kvalitet! Köpt mycket från Biltema som funkat bra.

Kommentera

Nah, sillahäckla ska hålla bra.
                    Finns 2 storlekar på krokar, köp dom som har större krokar dom små är så tunna att inte ens sillen sitter kvar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Finns 2 storlekar på krokar, köp dom som har större krokar dom små är så tunna att inte ens sillen sitter kvar.
                      Tänk tappa sin drömtorsk på sillahäckla. Väljer då bort sillen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Manowar77, 2007-12-02, 21:09
                      8 svar
                      3 230 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      965 visningar
                      0 gillar