Nytt havsfiskekit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt havsfiskekit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nytt havsfiskekit?

    Halloj!

    Nu är det dags att skaffa ett nytt spö och en ny rulle till båtfisket i Norge. Har kollat på en Daiwa Sealine SG 47 B och en Shimano Tekota 500LC hittillls och som man ser på modellerna jag har kollat på så är linförare ett måste och ser gärna ett räkneverk på rullen också då jag fiskar på ner till ca 400m djup. Har ni några tips på liknande modeller? Pris kring 1000-2500

    Vad gäller spö så har jag ingen koll på vad man ska ha egentligen. Kikade lite på ett Westin W4 Boat 7'6" 150-400g. Har alltid fiskat med farsans prylar så är väldigt okunnig där, vill åtminstone kunna använda pilkar o jiggar på 250-400g.

    Vet ni om nå liknande produkter som passar in på det jag skrev? Hade varit väldigt roligt om ni hade några förslag då jag som sagt är lite grön.
    Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-02, 01:16.

  • #2
    Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
    Halloj!

    Nu är det dags att skaffa ett nytt spö och en ny rulle till båtfisket i Norge. Har kollat på en Daiwa Sealine SG 47 B och en Shimano Tekota 500LC hittillls och som man ser på modellerna jag har kollat på så är linförare ett måste och ser gärna ett räkneverk på rullen också då jag fiskar på ner till ca 400m djup. Har ni några tips på liknande modeller? Pris kring 1000-2500

    Vad gäller spö så har jag ingen koll på vad man ska ha egentligen. Kikade lite på ett Westin W4 Boat 7'6" 150-400g. Har alltid fiskat med farsans prylar så är väldigt okunnig där, vill åtminstone kunna använda pilkar o jiggar på 250-400g.

    Vet ni om nå liknande produkter som passar in på det jag skrev? Hade varit väldigt roligt om ni hade några förslag då jag som sagt är lite grön.
    Räkneverksrulle med linspridare är inte att rekommendera på djupt vatten.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Räkneverksrulle med linspridare är inte att rekommendera på djupt vatten.
      Varför är det så? Dom som vi nu har funkar fortfarande bra efter 2-3 år så det kan ju inte vara så illa?

      Har du nå tips på en rulle som lämpar sig bättre till min typ av fiske som hamnar ungefär i samma prisklass?
      Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-01, 22:48.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
        Halloj!

        Nu är det dags att skaffa ett nytt spö och en ny rulle till båtfisket i Norge. Har kollat på en Daiwa Sealine SG 47 B och en Shimano Tekota 500LC hittillls och som man ser på modellerna jag har kollat på så är linförare ett måste och ser gärna ett räkneverk på rullen också då jag fiskar på ner till ca 400m djup. Har ni några tips på liknande modeller? Pris kring 1000-2500

        Vad gäller spö så har jag ingen koll på vad man ska ha egentligen. Kikade lite på ett Westin W4 Boat 7'6" 150-400g. Har alltid fiskat med farsans prylar så är väldigt okunnig där, vill åtminstone kunna använda pilkar o jiggar på 250-400g.

        Vet ni om nå liknande produkter som passar in på det jag skrev? Hade varit väldigt roligt om ni hade några förslag då jag som sagt är lite grön.
        Alltså jag vill inte vara alltför spydig, men du tittar på rullar avsedda för trolling som ett seriöst alternativ för havsfiske på 400 meters djup? Båda är lågutväxlade och klarar knappt mängden lina du behöver för att fiska på det djupet. Jag förstår ärligt talat inte varför du fastnat för dessa rullar. Har någon som kan detta fisket rekommenderat dom?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Alltså jag vill inte vara alltför spydig, men du tittar på rullar avsedda för trolling som ett seriöst alternativ för havsfiske på 400 meters djup? Båda är lågutväxlade och klarar knappt mängden lina du behöver för att fiska på det djupet. Jag förstår ärligt talat inte varför du fastnat för dessa rullar. Har någon som kan detta fisket rekommenderat dom?
          Skrev ju i inlägget att jag är väldigt grön på ämnet så det är väl inte ovanligt att man gör nån tabbe? Har du något att rekommendera som bättre passar det jag beskriver?

          Kommentera


          • #6
            Jag hade kikat på shimano torium 16 lr 20 istället. Lr vrf inte en tld 15 lr 20? . Ska du ha tekota så måste du nog upp på deras 700 stl.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Jag hade kikat på shimano torium 16 lr 20 istället. Lr vrf inte en tld 15 lr 20? . Ska du ha tekota så måste du nog upp på deras 700 stl.
              Dom verkade rejäla och fina. Förstår nu att det bättre valet blir att gå på en modell utan linförare och räkneverk så kollar också på en Penn Fathom 2-speed strl 40 eller 60 http://www.sporting.se/21100-penn-fa...r-drag-2-speed. Dom ser ut att ha fått bra omdömen samt att den är 2-växlad också. Känns som att det kan vara ett värt köp då den inte var allt för dyr.

              Kommentera


              • #8
                Har haft en penn fathomn o de va en trevlig rulle. Jämn o fin broms hade den oxå.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #9
                  Finns ju okuma metaloid med. Borde gå o hitta för bra pengar. Tror dom brukar ligga på typ 1800. Har en metaloid 5 2 växlad. Kanonskön rulle men du får kanske gå upp i storlek för o klara mängden lina du vill åt. Hade en shimano tld20 innan. Stor tung rulle. Men gick som en välsmord klocka o hade kraft för o veva in ett tåg. Svalde mycke lina med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
                    Dom verkade rejäla och fina. Förstår nu att det bättre valet blir att gå på en modell utan linförare och räkneverk så kollar också på en Penn Fathom 2-speed strl 40 eller 60 http://www.sporting.se/21100-penn-fa...r-drag-2-speed. Dom ser ut att ha fått bra omdömen samt att den är 2-växlad också. Känns som att det kan vara ett värt köp då den inte var allt för dyr.
                    Hade hellre gått på en stl 25 lr max 30. 25an tar ju 300m 0.46 lina. Du behöver inte ha grövre än 0.20-0.25,dessutom är en tunnare lina mindre känslig för strömmarna.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 031 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    463 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X