Hur tusan knyter man 1,6 mm mono tafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tusan knyter man 1,6 mm mono tafs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]102098[/ATTACH]



    Det behövdes!

    Har du fått den?

    Grattis i så fall!
    Vikt?
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #32
      Jag använde en crazy Daisy som vikt och hade en 2,5kg torsk som deadbait 1m ovanför med 2 st. 12/0 cirkelkrokar och 1,4mm mono. Vi driftade från 200m djup mot en topp på 75m när det small på 160m. 181cm och 83,3kg tog 1:03 att få upp aset.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
        Jag använde en crazy Daisy som vikt och hade en 2,5kg torsk som deadbait 1m ovanför med 2 st. 12/0 cirkelkrokar och 1,4mm mono. Vi driftade från 200m djup mot en topp på 75m när det small på 160m. 181cm och 83,3kg tog 1:03 att få upp aset.
        Vad var du på jakt efter egentligen på 200m djup?
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #34
          Hälle såklart. Vi testade olika metoder och upptäckte att drifta över dessa "branter" med jigg (blå, rosa o uv) leverera ganska bra. Vi fick tot 4 st hälleflundror på 2 dgr med denna metod.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
            Hälle såklart. Vi testade olika metoder och upptäckte att drifta över dessa "branter" med jigg (blå, rosa o uv) leverera ganska bra. Vi fick tot 4 st hälleflundror på 2 dgr med denna metod.
            Inte helt "såklart" kanske
            Låter djupt och jobbigt att fiska så tyckte jag.
            Själv håller jag mig på mindre än 50m djup, platåer, kanaler osv.
            Bara en 70kg +, på topp men ändå.
            Ganska bra mängder i alla fall!

            Det roliga är att hälle finns banne mig överallt i alla fall!
            Varför plockade ni upp den om jag får lov att fråga (utan moralpanik osv osv)

            Kul att ni fick bra utdelning!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
              Jag använde en crazy Daisy som vikt och hade en 2,5kg torsk som deadbait 1m ovanför med 2 st. 12/0 cirkelkrokar och 1,4mm mono. Vi driftade från 200m djup mot en topp på 75m när det small på 160m. 181cm och 83,3kg tog 1:03 att få upp aset.
              Härligt! Fin fångst det där! Första gången jag var uppe i Harstad så fick jag på något stort på ca 200 m djup o en Ambassadeur 30 med 0,50 mm lina. Båten följde efter fisken i ca 20 m innan linan brast. Jag fick inte upp fisken en tum från botten. Jag har bara 2 fiskar som tänkbara kandidater till vad som fastnade på kroken o det är antingen en stor Håkärring el. en stor Hälleflundra. Det var inga snabba rusningar så jag tror mest på det förstnämnda.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #37
                Detta var vår första hälle i teamet och vi hade en överenskommelse att sålänge ingen var landad så skulle hålla oss efter reglerna dvs 80-200cm resten skulle tillbaka. NSA har egna regler och jag vet inte hur dom motivet dessa. Jag har en Tiagra 16 och BFT travel halibut 40lb så utrustningen var mer än tillräcklig. Men fast full broms tog den ca. 40-50m lina. Sen när vi fick upp den så var den totalt slut och gav väldigt lite motstånd.

                Kommentera


                • #38
                  För att svara på den fina flundran här ovan, grattis till en grym fisk ! Även om jag personligen aldrig skulle ta upp en sån stor flundra idag, gjorde tyvärr det med min första stora och det kan jag inte göra ogjort, men idag, med så många diskussioner om just C&R på flundra så borde man veta bättre än att ta så stor fisk. Nästintill oduglig som matfisk och skulle göra så mycket mer nytta i havet för framtida små bebisar. En illa SKADAD flundra kan jag möjligtvis köpa, men tyvärr använder alltför många den ursäkten i dag för att slippa moralpredikan om just detta. Hur som, Grattis till en kanonfisk !

                  Sen, jag skulle heller aldrig blanda in crimps i mitt havsfiske, noway, ah ah, nopp, en BRA knut är fullgott, och om man anser att det är tufft att knyta 1 mm + nylon eller FC så prova att lägg linan i ljummet vatten innan man knyter kan vara en bra idé. Och provdra ALLTID en ny knut, hellre att jag drar av tafsen på land än att något händer under drömfajten. Känn över tafsen ofta, torsk har en dum tendens att rulla och bete sig dumt så även om fisken inte är stor kan den ställa till det med din tafs. Känn, se och byt vid minsta tvekan !

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
                    För att svara på den fina flundran här ovan, grattis till en grym fisk ! Även om jag personligen aldrig skulle ta upp en sån stor flundra idag, gjorde tyvärr det med min första stora och det kan jag inte göra ogjort, men idag, med så många diskussioner om just C&R på flundra så borde man veta bättre än att ta så stor fisk. Nästintill oduglig som matfisk och skulle göra så mycket mer nytta i havet för framtida små bebisar. En illa SKADAD flundra kan jag möjligtvis köpa, men tyvärr använder alltför många den ursäkten i dag för att slippa moralpredikan om just detta. Hur som, Grattis till en kanonfisk !

                    Sen, jag skulle heller aldrig blanda in crimps i mitt havsfiske, noway, ah ah, nopp, en BRA knut är fullgott, och om man anser att det är tufft att knyta 1 mm + nylon eller FC så prova att lägg linan i ljummet vatten innan man knyter kan vara en bra idé. Och provdra ALLTID en ny knut, hellre att jag drar av tafsen på land än att något händer under drömfajten. Känn över tafsen ofta, torsk har en dum tendens att rulla och bete sig dumt så även om fisken inte är stor kan den ställa till det med din tafs. Känn, se och byt vid minsta tvekan !
                    Med all respekt för din erfarenhet va nylonlina och knutar känner jag mig dock nödd och tvungen att fråga: Har du haft någon dålig erfarenhet med crimps?

                    Jag använder själv en hel del 1,2mm nylonlina med crimps till allehanda fiske och tycker att jag får både hållbara och läckra presentationer. Jag knyter utan vidare 2mm nylon men det ser klumpigare ut.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                      Med all respekt för din erfarenhet va nylonlina och knutar känner jag mig dock nödd och tvungen att fråga: Har du haft någon dålig erfarenhet med crimps?

                      Jag använder själv en hel del 1,2mm nylonlina med crimps till allehanda fiske och tycker att jag får både hållbara och läckra presentationer. Jag knyter utan vidare 2mm nylon men det ser klumpigare ut.
                      1,2 mm nylonlina går ju att knyta med vanliga beteslåsknuta, m. m. Crimps har jag aldrig anv. till nylonlina p g a att man kan nypa till för hårt så att det blir skada på nylonlinan o minska litnans brottstyrka. Jag har aldrig anv. av så grov lina som är grövre än 1,2 mm.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      5 svar
                      912 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                      10 svar
                      602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lejestrand  
                      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                      0 svar
                      123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RSpecial  
                      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                      5 svar
                      460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                      6 svar
                      539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X