Utrustning för hälleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för hälleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av weberg
    Vad gäller jiggfisket som jag körde, så körde jag med blå/vit/pärlemor aktiga jiggar..gult och rött funkar nog också..
    Jag körde jigg,ring,beteslås sen tafs..Jag ville inte tappa fisk pga för klen tafs och hade tappat lite större torst på 1mm nylon, så jag körde 1.4 mm direkt.:
    Jobbigt att knyta med slitstarkt som bara den!

Hur gick det till när du tappade torsk på 1 mm:s nylon? Sjävl anser jag att 0,80 nylon räcker bra för torskfisket, förutsatt att du kollar tafsen och byter ut den vid behov. Vad gäller 1,4 mm så finns det ju bra "dubbelpipiga" nylonlås som fungerar utmärkt och du slipper knyta.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Troligen så har den nöts av efter ett par fiskar..glömde kolla den, är ganska dålig på sånt tyvärr ..Så körde lite tjockare grejor, men fan inga negativa saker med det..
      Specimen fishing for life

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF
        Ampo. Jag skulle inte låsa mig vid max 40 meters djup. Dra dig inte för att testa även 50-100 meters djup....Skaffa även ett kveitespjut och se till att fäst spetsen med en bra tamp.....
        Kveitespjut är inget som sportfiskare har med sig. Givetvis fiskar man grunt när man fiskar en hotad art som kveite. Då kan man släppa tillbaka fiskarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
          Kveitespjut är inget som sportfiskare har med sig. Givetvis fiskar man grunt när man fiskar en hotad art som kveite. Då kan man släppa tillbaka fiskarna.
          Hmmmm, fiska grunt för att kunna släppa tillbaks dom? Tyvärr är nog det alltför få som släpps tillbaks, utom dom minsta...Dessutom är det rätt svårt att få till det med en 15+ kveite...KG?, tro mig, det finns ingen fisk i norden som för sådant liv ovanför vattnet som kveite, en sanslös kraft. Men haka gärna på och ta ett gälgrepp med ena handen och kroka loss jiggen med den andra....
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
            Du skulle ha sett P-U:s mimik på senaste Vaeröyresan när Patriks hälle dansade loss på fördäcket......Obetalbart..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av weberg
              Troligen så har den nöts av efter ett par fiskar..glömde kolla den, är ganska dålig på sånt tyvärr ..Så körde lite tjockare grejor, men fan inga negativa saker med det..
              Givetvis inget fel med att vara säker. Hellre det än tvärtom.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Rulle - Shimana TLD! ALLA Amassadeurer jag testat har kass broms, det gäller både BG och de vanliga. (Har fiskat med 5000, 6500, 7000 och 10000 i olika modeller)De har dessutom dålig hållbarhet på linförare och kugghjul. De håller inte! Har dock inte testat Mörrum, men varför chansa? Storleken på rullen beror väl på djupet och på hur stora fiskar du planerar fånga. Men för det normala fisket så räcker det med en TLD 15

Spö - Ett 20-30 Ibs kör jag med. Man kan säkert köra med lättare typ 12 Ibs men jag hade inte viljat stå och bända i en 80 kgs flundra på 60 m med det...

Bete - Stormjiggar är de bästa! Blå/silver, Pärlemo och rött är bra färger. Sgueed och Weberg har redan beskrivit tekniken.

Lina - Flätlina, men kör inte för tunn! Det har inte med hållfastheten att göra för då kunde man kört med 0,12. Du kan aldrig lyfta mer än 4-5kg med spöet ändå. Det handlar om nötning. Havsfiske sliter på grejorna! Lite ruff på en tunn lina och den brister. Kör med 0,25-0,30!

Mellan jiggen och flätlinan ska det se ut så här! Jigg - ring - lekande - grov nylontafs - lekande - flätlina.
                Tafsen ska vara minst 1mm gärna 1,2mm. Hälleflundran har fina tänder. Den ska vara minst 1 m lång. Man ska aldrig använda hakar/beteslås vid något tyngre fiske om man inte vill tappa fisk... Punkt slut! Även en mindre torsk på 6-7kg kan bända upp de starkaste hakarna. Använd lekande i grov dimension. Anledningen till att det ska vara ett lekande i nedre delen av tafsen är att det annars blir för stor belastning och nötning på knuten om du knyter den direkt i jiggen. Knuten kommer att glida fram och tillbaka i jiggens ögla under fighten. Fäst därför en ring i jiggen och lekandet i den. Och för guds skull! Kolla ringens styrka!

Klart för fight!
                Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                  Ampo. Jag skulle inte låsa mig vid max 40 meters djup. Dra dig inte för att testa även 50-100 meters djup....Skaffa även ett kveitespjut och se till att fäst spetsen med en bra tamp.....
                  Hej BBRF. Jag undrar vad du får tag på det där s.k. Kveitespjutet någonstans?

Har du en link eller tips på hur den skall vara konstruerad. Bör nog ha med en sådan sak i båten, för här har man tagit 3 av Norges största spöfångade flundror (113,114 och 162 kg), Skall mycke till att få upp en sådan gigant utan riktigt bra utrustning.

Anders, det var bra du beskrev detaljen med att fästa linan till jiggarna. Kan komma väl till pass (hoppas jag).

Två av dom mindre är fångade ca 3-4 min gångtid med båten från där jag bor och den största är tagen ca 35 min. gångtid från mig. Läs mer om det här i en annan tråd, Trolling efter Helleflundra av Flodström. Nu kan fisket börja planläggas. Ok grabbar, när kommer ni?
                  Senast ändrad av Flodström; 2007-02-14, 21:24.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström. Det kveitespjut jag syftar på tillverkas av vivtek ocht i Sverige är CWC generalagent för det. Du kan beställa det dom flesta sportfiskebutiker i Sverige. Du för köpa till några meter åttamillimeters tamp och fästa spetsen i. Sätt ett rostfritt schackel som länk mellan "spjutspetsen" och tampen. Då kan du lätt lossa spjutspetsen från tampen efter att du använt det.

Jag tror att vivteks prylar finns även i Norge så du kan nog beställa kveitespjutet i en lokal fiskabutik.

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Hej BBRF. Jag undrar vad du får tag på det där s.k. Kveitespjutet någonstans?

Har du en link eller tips på hur den skall vara konstruerad. Bör nog ha med en sådan sak i båten, för här har man tagit 3 av Norges största spöfångade flundror (113,114 och 162 kg), Skall mycke till att få upp en sådan gigant utan riktigt bra utrustning.

Anders, det var bra du beskrev detaljen med att fästa linan till jiggarna. Kan komma väl till pass (hoppas jag).

Två av dom mindre är fångade ca 3-4 min gångtid med båten från där jag bor och den största är tagen ca 35 min. gångtid från mig. Läs mer om det här i en annan tråd, Trolling efter Helleflundra av Flodström. Nu kan fisket börja planläggas. Ok grabbar, när kommer ni?
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                      Flodström. Det kveitespjut jag syftar på tillverkas av vivtek ocht i Sverige är CWC generalagent för det.
                      Tack BBRF, men jag fann inte något på CWC (slutat med dom grejorna kanske?), men jag har tagit kontakt med VIVTEK direkt och frågat dom om gaff og hela skiten så att säga. Intressant att se vad dom svarar.
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      732 visningar
                      0 gillar