Ursprungligen postat av Flodström
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utrustning för hälleflundra
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inläggJag har själv aldrig lyckats fånga en flundra men jag kan ge dig några tips om utrustningen iaf.
Beteslås direkt i jiggen är ABSOLUT FÖRBJUDET! Jag har blivit av med åtskilliga jiggar de första åren jag fiskade i Norge, det räcker med en torsk på 4-5 kg som snurrar och lever om så lyckas de bända upp beteslåset.
Använd istället grov wire(40 kg kanske?) och wirelås så att det blir en tafs närmast jiggen på minst 50 cm, kanske över metern om du satsar på stor fisk. Avsluta denna med ett kralligt lekande. Använd gärna dubbla wirelås i varje ände för ökad säkerhet.
Sen kan du ha ett beteslås fäst i huvudlinan, men köp inget skräp. Coastlock eller liknande finns i modeller som klarar 90 kg eller t.o.m. mer. Det spelar ingen roll om betslåset väger 10 gram och är 7 cm långt med lekande.
Haspel eller Multi? Det finns betydligt fler bra och större multirullar än det finns haspelrullar på marknaden. Vill du gärna köra haspel så skall du nog satsa på nån av de dyrare modellerna från Daiwa eller Shimano. Att hitta ett lämpligt spö blir nog ännu svårare, kanske ett Catfish-spö på 4 lbs skulle vara lagom? Det beror ju lite på vilken storlek av kveite du tror du kan hitta.
Skall du köpa en multi så tycker jag iaf. att du inte skall satsa på Abu´s Ambassadeur Big Game serie, flera bekanta har köpt dem och de är kända för att ha en väldigt ryckig slirbroms vilket inte är bra om du får på en större fisk.
Angående jiggar så vet jag att de stora shadjiggarna från Storm är väldigt populära.
Själv har jag mest köpte lösa shadjiggar och lösa skallar på upp till 350 gram.
Enda gången den øppnade sig var en bråkig sej på 15-16 pannor som klev av,
jiggen var dock kvar. Grov nylon duger bra som tafs, en meter av detta 0,8mm-1mm.
Vi mærkte och slæppte alla 6 kveitar vi fick, kænns bra, mærkta, vævnadsprov tagna (liten del av sidofenan).How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inläggRulle - Shimana TLD! ALLA Amassadeurer jag testat har kass broms, det gäller både BG och de vanliga. (Har fiskat med 5000, 6500, 7000 och 10000 i olika modeller)De har dessutom dålig hållbarhet på linförare och kugghjul. De håller inte! Har dock inte testat Mörrum, men varför chansa? Storleken på rullen beror väl på djupet och på hur stora fiskar du planerar fånga. Men för det normala fisket så räcker det med en TLD 15
Spö - Ett 20-30 Ibs kör jag med. Man kan säkert köra med lättare typ 12 Ibs men jag hade inte viljat stå och bända i en 80 kgs flundra på 60 m med det...
Bete - Stormjiggar är de bästa! Blå/silver, Pärlemo och rött är bra färger. Sgueed och Weberg har redan beskrivit tekniken.
Lina - Flätlina, men kör inte för tunn! Det har inte med hållfastheten att göra för då kunde man kört med 0,12. Du kan aldrig lyfta mer än 4-5kg med spöet ändå. Det handlar om nötning. Havsfiske sliter på grejorna! Lite ruff på en tunn lina och den brister. Kör med 0,25-0,30!
Mellan jiggen och flätlinan ska det se ut så här! Jigg - ring - lekande - grov nylontafs - lekande - flätlina.
Tafsen ska vara minst 1mm gärna 1,2mm. Hälleflundran har fina tänder. Den ska vara minst 1 m lång. Man ska aldrig använda hakar/beteslås vid något tyngre fiske om man inte vill tappa fisk... Punkt slut! Även en mindre torsk på 6-7kg kan bända upp de starkaste hakarna. Använd lekande i grov dimension. Anledningen till att det ska vara ett lekande i nedre delen av tafsen är att det annars blir för stor belastning och nötning på knuten om du knyter den direkt i jiggen. Knuten kommer att glida fram och tillbaka i jiggens ögla under fighten. Fäst därför en ring i jiggen och lekandet i den. Och för guds skull! Kolla ringens styrka!
Klart för fight!
Spön, körde Abus 30lbs och 40lbs spön, vi knöt om betesknutarna varje dag
då både fisket och båtåkandet sliter på knuten.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JohnH Visa inläggVi firrade med storm, shaddar, och småsej på 200-500g.
Nylontafs 1.0
Knut direkt i jiggen
Det jag upplevde på resan var att dom högg bara under entimmesperioder.. om dom nu högg. Ibland kunde man firra i 6-8h utan kontakt. Iof lite mer spänning än de torsk och sejrejs man körde till mjölksyran kom
Polaren fick en rackare på 53kg.
Jag köpte en Shimaon tekota 600 och hade med mig upp till norge för fiske. Efter 3dagar så rasade utlösarspaken i bitar. Troliga orsaker var en hård stöt som den kan ha fått el/i kombination med dåligt gods. Ett måndagsexemplar kanske? Aja, gillar rullen och hoppas åka upp igen o plocka den platte jäveln som tog min jigg med sig ner i djupet
En liten historia är att polaren, han jag åkte upp med, slöfirrade lite o skrek plötsligt till att ett biltak var uppe vid båtkanten då han vevat in jiggen. Han lyfte upp reflexmässigt.Släpp ner för fan.... jag vevade upp!
Firren simmade nedåt efter hans jigg.
Tjong sa de i mitt spö.. och polarens samtdigt! Linorna gick åt samma håll! Faan, vi har satt den i samma!..men sen delar sig linorna åt och vi får byta sida i båten. Då klämmer polaren ur sig att de var två som var me upp men jag själv bara såg den ena.
HELVETE! Min släpper efter 15sekunder... el rättare sagt hela skiten är borta! Antagligen slarvat med knuten och hade för tung slir.
Aja, min polare plockar upp sin (15kg) och han var ju iaf den som skulle ha upp en som hittat dom på djupet!
Back next year!
/johnHow inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 259 visningar
0 gillar