Vilka 3 redskap skulle du ta med på jordenruntsegling för max sannolikhet få fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka 3 redskap skulle du ta med på jordenruntsegling för max sannolikhet få fisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka 3 redskap skulle du ta med på jordenruntsegling för max sannolikhet få fisk?

    Jag planerar långsegling över såväl Nordsjö, Biscaya, Medelhavet, Atlanten, Indiska Oceanen etc och har mest bara fiskat makrill med dörj och vitling/plattfisk några gånger.

    Jag misstänker att det är helt andra grejer som gäller på de större haven.

    Om du har praktisk erfarenhet skulle jag uppskatta vilka tre grejer du skulle ta med? Liten tina? Kastnät? haspel/rulle? Vilka drag, speciellt att hänga efter båten som lär gå i allt från 2-9 knop? Något för skaldjur vid kust?


  • #2
    Dörj kommer funka lika bra där som hemma känns det som. Krok och sänken för mete till den också så kommer du få fisk. Dörj när du åker och meta när du ligger stilla.

    Kring medelhavet så är ju flötmete och bottenmete med bröd populärt. Och det funkar fint, dom fångar mycket fisk på det sättet.

    Jag fiskade på Gran Canaria i vintras. Det jag hade läst mig till innan då var att färgkombinationen lemonback skulle vara det mest fångstsäkra där. Vilket verkade stämma. Savage gears sandeel i den färgen och denna funkade fint https://www.el-ge.se/herakles-kutter-jig-45g

    Kommentera


    • #3
      Har gjort detsamma och släpat på rätt så rejäla doningar efter båten. För att få ned grejorna så hade jag hela tiden en paravan som sköt ner betena i vattnet. Det var ingen bra idé så den skall du inte kopiera. Jag kom dock sälla upp i mer än kanske 7-8 knop.

      Fick fö ingenting mellan nordsjön med start från Skagen och Falmoth.. Fiskade inte över Biscaya så där kanske det hade funkat bättre.

      Skulle jag testat något idag så hade det varit likaledes rejäla doningar men satsat på ytgående snudd på flygande beten bakom båten. Eftersom det går fort så krävs det riktigt tjock lina så den inte går av då du ev får en tonfiske eller annat snabbsimmande på.

      Är du nere vid gibratar då det är tonfisk dags så skall man ju ner väldigt djupt och då är inte 9 knop optimalt. Annars har jag haft vanlig spinnutrustning av typ gädd dimension och köpt beten på plats enligt rekommendation. Lokalkännedom om var firrarna finns är värt guld för det är inte lätt att hitta dem.

      Bottenmete/mete med den där avlånga nålsnäckan eller vad den nu heter är populärt runt delar av Medelhavet.

      Jag seglade på vintern och det kan ju vara andra villkor och fångstchanser på de varmare månaderna.

      Tragiskt nog fick vi mer flygfisk på båten än fiskade fiskar............ Inne i Medelhavet så blev det dock väldigt lite fiske från båten.

      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
      6 svar
      1 032 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Öresundsfiske  
      Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
      10 svar
      606 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lejestrand  
      Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
      0 svar
      123 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg RSpecial  
      Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
      5 svar
      463 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Peter B
      av Peter B
       
      Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
      6 svar
      541 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
      Arbetar...
      X