Penn Fathom II Levelwind, nåt å ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Penn Fathom II Levelwind, nåt å ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Penn Fathom II Levelwind, nåt å ha?

    Det har blivit dags att köpa två nya havsfiskerullar för kommande turer till Norge. En för lite grundare fiske, 70-80 meter eller grundare, och en rejälare pjäs för djupt fiske och tunga sänken och pilkar, upp till 6-7 hekto.

    Jag har sneglat på Penn Fathom II Levelwind serien. Jag tänker mig 20 för det grundare fisket och en 30 för tunga beten och djupt fiske. Av specifikationerna att döma verkar 30 modellen kunna ha den linkapacitet man är ute efter när fiske ner till 200-250 meter står på menyn. Är det nån som har erfarenhet av dessa rullar som kan säga nåt om kvalité, ergonomi och prisvärdhet? Förutom att 20 och 30 modellerna verkar vara de storlekar jag letar efter finns de dessutom med linräknare, vilket för mig är ett stort plus.

    För övrigt; innan nån svarar vill jag bara nämna att multirullar utan linspridare inte är aktuellt, så tips om rullar som saknar denna funktion kan istället riktas till tegelmuren bakom knuten. I denna tråd hör såna tips inte hemma.

    Jag är inte heller på jakt efter hög utväxling. Min erfarenhet är att man inte blir mindre trött i vevarmen av att veva upp 600 grams pilken 173 meter bara för att rullen har hög utväxling.
    All you need is Lubb.

  • #2
    Tyst i tråden.
    Tar därför bladet från munnen trots att jag inte är någon havsfiskare, någon hjälp kan följande kanske vara:

    Har felsökt, kontrollerat och därmed sett insidan på en ganska stor mängd dylika rullar genom åren, däribland ett gäng Fathom.

    Fathom II är väl bara några få år gammal?
    Jag har framförallt kikat i den tidigare generationen. Jämför man sprängskissen över Fathom med den över Fathom II framgår att det finns en hel del olikheter.
    Den mest slående kanske att II har tre backspärrshakar som komplement till envägslagret, aldrig dumt i Norge.
    Båda generationerna ser ut att vara byggda på samma grund men har i övrigt smärre skillnader i sin uppbyggnad, till det sämre eller bättre för någon av dem vet jag tyvärr inte.

    Rullarna kommer oftast väl smorda med klistrigt fett som skyddar bra åtminstone en säsong, dock inte dumt att kontrollera ofta och smörja kritiska punkter.
    Knarrens klickfjäder strular ibland hos olika Penn-modeller, inte helt sällan så illa att den ger upp helt.
    Jag har sett ärg på spolar och andra metalldelar hos just Fathom men inte värre än liknande rullar. Känsliga detaljer som envägslager och kullager har en tendens att låta illa efter relativt kort tid men de håller sig generellt funktionsdugliga längre.

    Vet inte om dessa är känsligare än andra men min erfarenhet är att räkneverk har en tendens att krångla eller ge upp.
    .
    Kort sagt tycker jag Fathom som modellserie ligger bra till i kvalitet.
    Har sett fler allvarliga problem (svår ärg, illa slitna drev, defekta kullager) hos Shimano Talica än Fathom. Förvisso spakbromsade, icke linspridade rullar i den jämförelsen. Tror dock Fathom är uppbyggd av samma material och likadan kvalitet på lager och komponenter oavsett variant.
    Stjärnbromsrullarna är lättskruvade för den som vill serva själv, alltid ett stort plus bland saltrullar tycker jag.

    Måste orera lite om linspridaren också bara för det alltid är känsligt gällande havsrullar.
    Jag talar med ganska många norgefiskare och en stor merpart av dessa vill absolut inte ha rullar med spridare av anledning att de visst ska strula eller helt enkelt ge upp.
    Samtidigt har jag nog inte med egna ögon sett fler än en handfull trasiga linspridarmekanismer trots de drivor av havsrullar jag sett, långt fler trasiga räkneverk.
    Klart att systemet är något bräckligt med tanke på de krafter och tyngder dessa rullar utsätts för men i mina ögon verkar spridarrullar klara sig helt okej.
    Brasklappen är då att jag inte själv använder rullar av den här typen, jag får bara "äran" att titta på några av dem när de kommer hem igen.

    Ska se om jag kanske kan rota fram bilder på Fathom som varit och vänt i Norge några gånger.
    Ergonomi och användarrelaterade frågor kan förhoppningsvis någon annan svara på

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
    6 svar
    1 026 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Öresundsfiske  
    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
    10 svar
    605 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lejestrand  
    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
    0 svar
    123 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg RSpecial  
    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
    5 svar
    463 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B
     
    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
    6 svar
    541 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
    Arbetar...
    X