Penn vs Avet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Penn vs Avet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
    Satsa på en narrow. Du lär väl inte behöva spola på mer än 300 yards med 80 Ibs flätlina?
    Det borde väl räcka...

Kommentera

Jag kom över en beg Avet LX two speed på Ebay, den hade knappt varit ute på havet.
      Jag måste säga att jag blev grymt impad av finish och funktionalitet.
      Spakbromsen är mjuk och fin hela vägen. Två växlar måste vara idealiskt när man fiskar så djupt som man bitvis gör i Norge.
      Jag bevakade Ebay envetet en längre tid innan jag gjorde mitt fynd.

Avetrullarna säljs med smärre skönhetsfel för hyffsade priser på Ebay hela tiden. Men var observant häng inte med om priset närmar sig dem som finns på länken nedan. Kolla länken som har fri frakt till Sverige. Kan vara värt att lägga till några dollar o få en perfekt rulle.

Men rullarna är som sagt inte gratis. Men man får väga in att de förmodligen håller din livstid ut oavsett hur mycket du fiskar.
      Som du ser så säljs även accuratrullarna och lite annat godis. Men allt är inte fraktfritt. Undvik att köpa lina där. Där kommer frakten till.

Räkna med tullavgift.

mvh

Uttern_
      Den gamle och navet
      (han som e ute å cyklar)

Kommentera

Mer exakt vad skall du ha rullen till?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Uttern_ Visa inlägg
          Jag kom över en beg Avet LX two speed på Ebay, den hade knappt varit ute på havet.
          Jag måste säga att jag blev grymt impad av finish och funktionalitet.
          Spakbromsen är mjuk och fin hela vägen. Två växlar måste vara idealiskt när man fiskar så djupt som man bitvis gör i Norge.
          Jag bevakade Ebay envetet en längre tid innan jag gjorde mitt fynd.

Avetrullarna säljs med smärre skönhetsfel för hyffsade priser på Ebay hela tiden. Men var observant häng inte med om priset närmar sig dem som finns på länken nedan. Kolla länken som har fri frakt till Sverige. Kan vara värt att lägga till några dollar o få en perfekt rulle.

Men rullarna är som sagt inte gratis. Men man får väga in att de förmodligen håller din livstid ut oavsett hur mycket du fiskar.
          Som du ser så säljs även accuratrullarna och lite annat godis. Men allt är inte fraktfritt. Undvik att köpa lina där. Där kommer frakten till.

Räkna med tullavgift.

mvh

Uttern_
          Jag kommer att köpa en ny rulle. Har en som ska ta den med hem.
          Och jag tror nog det är en fördel med en två växlad rulle. Avet HX serien har ju en hyfsad utväxling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
            Mer exakt vad skall du ha rullen till?
            Förhoppningsvis stor flundra och torsk.
            Sen är jag av åsikten att man ska köpa bra grejer från början. Det blir billigast i längden.
            För som endel skriver så håller dom riktigt bra, och det är ju en fördel när man sitter där i båten...
            Senast ändrad av pawe75; 2008-01-21, 23:22.

Kommentera

80 lbs lina till rullen är inget att ha (tycker jag) för norgefiske. 80 lbs lina är mer rep än fiskelina. Helt ärligt så har faktist jag fiskat med det i Norge några dagar, men det var för tjockt, även om linan antagligen aldrig kommer att brista. 50lbs måste räcka fullgott, och säkert inte någon nackdel mot tunnaren linor vid ringa djup och om det inte är kraftig drift eller dyl. 2växlat är ju heller inget krav när det är relativt grunt, 100 meter eller så. 2-växlat passar ju vid stora djup och tunga sänken. Nåväl detta är min uppfattning. Jag hade gärna valt en Avet om pengarna fanns, men storleken mindre än den du tittar på.

Jag är på gång själv att införskaffa en Saltist 40 med utväxling på 6.4:1, som skall passa till Sej, Torsk, Fläckig katt, Hälleflundra etc i Norge/Island och för Mindre Tonfisk och andra snabbsimmare på varmare breddgrader. Siktar på att köpa och ha ett reservbromssystem när det behövs. Salstisten har en brom som troligtvis till och med knäpper Avet på näsan för motsvarande storlek på rulle. Detta till en i sammanhanget liten peng.

Ursprungligen postat av pawe75 Visa inlägg
              Förhoppningsvis stor flundra och torsk.
              sigpic

Kommentera

80 lbs lina till rullen är inget att ha (tycker jag) för norgefiske. 80 lbs lina är mer rep än fiskelina. Helt ärligt så har faktist jag fiskat med det i Norge några dagar, men det var för tjockt, även om linan antagligen aldrig kommer att brista. 50lbs måste räcka fullgott, och säkert inte någon nackdel mot tunnaren linor vid ringa djup och om det inte är kraftig drift eller dyl. 2växlat är ju heller inget krav när det är relativt grunt, 100 meter eller så. 2-växlat passar ju vid stora djup och tunga sänken. Nåväl detta är min uppfattning. Jag hade gärna valt en Avet om pengarna fanns, men storleken mindre än den du tittar på.

Jag är på gång själv att införskaffa en Saltist 40 med utväxling på 6.4:1, som skall passa till Sej, Torsk, Fläckig katt, Hälleflundra etc i Norge/Island och för Mindre Tonfisk och andra snabbsimmare på varmare breddgrader. Siktar på att köpa och ha ett reservbromssystem när det behövs. Salstisten har en brom som troligtvis till och med knäpper Avet på näsan för motsvarande storlek på rulle. Detta till en i sammanhanget liten peng.
                Och om du fick välja en avet rulle, vilken skulle det då bli?

Kommentera

F*n va svårt om man får sitta och välja, Rullen du tittar på i narrow-utförande är ett alternativ. Annars så hade nog mitt val "i ditt fall" blivit LX 2-speed med 6.1 utväxling och lågväxel 3.0!
                  Själv hoppar jag 2-växeln och väljer bara 6.1. Men detta för de ändamål som du nämner!

Ursprungligen postat av pawe75 Visa inlägg
                  Och om du fick välja en avet rulle, vilken skulle det då bli?
                  Senast ändrad av Sturgeon; 2008-01-21, 23:51.
                  sigpic

Kommentera

Avet LX räcker gott, "den äger" som ungdomarna säger nuförtiden.

Uttern_ som önskar alla en godnatts sömn!
                    Den gamle och navet
                    (han som e ute å cyklar)

Kommentera

F*n va svårt om man får sitta och välja, Rullen du tittar på i narrow-utförande är ett alternativ. Annars så hade nog mitt val "i ditt fall" blivit LX 2-speed med 6.1 utväxling och lågväxel 3.0!
                      Själv hoppar jag 2-växeln och väljer bara 6.1. Men detta för de ändamål som du nämner!
                      Ja du, det här är inte lätt. Man vill ju gärna ha lite lina kvar på rullen om det skulle j-vlas. För det har ju hänt att linor behöver kapas.
                      Vad motsvarar 350yds 30# Mono mot flätlina? Har inte riktigt lärt mig jänkarnas mått.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      732 visningar
                      0 gillar