Havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiskerulle

Hej!

Jag ska till bessaker i norge å fiska i mitten på maj och behöver lite hjälp med rullvalet. (första havsfisket för mig)

Jag har tittat på en daiwa saltist 30TH och har lite frågor. Kommentarer på den rullen?

Kan nån berätta vilka för/nackdelar det finns med linspridare.
    Det borde ju vara bra med en linspridare så länge den funkar? brukar dom gå sönder?

En annan fråga är linkapaciteten, hur mycket behöver man och hur mycket är 275m 20lb omvandlat till 0,30 flätlina? eller hur grov lina bör man ha.

Nått man bör tänka på när man ska köpa havsfiskerulle? nått man bör ha? nått som hjälper mig att inte få trassel?

Ni som havsfiskat mycket, är ett räkneverk till mycket hjälp eller bara nått som är ivägen?

Jag räknar mest med att få småfisk, men ska försöka komma ut med en turbåt ut på det STORA havet också så man vet aldrig.

Oj, blev några frågor direkt. Får jag svar på nån så är jag tacksam.

//Robert

Har ej testat saltist men det är säkert en kvalitetsrulle. Jag tror att 20 lbs nylon motsvarar ungefär 0,30 flätlina och tjockare lina än så behöver Du absolut inte ha. Personligen är jag dock tveksam till den höga utväxlingen, föredrar själv 4-5:1, men det kan ju vara en smaksak..Du ska ju ha nylonlina i botten och sedan flätlina. 200 meter flät räcker nog för normalt fiske men vill *Du testa djupmete så behöver Du en större rulle med mer lina. Det är inte fel med räkneverk men ingen absolut nödvändighet.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Daiwa saltist 40H fick topp betyg av Fiske för Alla...
      Tror du ska välja den isället för 30. Då har du så att du klarar dig med lina.
      Och som jag har fått förklarat för mig här så räcker 0.30 flät gott o väl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rayban Visa inlägg
        Hej!

Jag ska till bessaker i norge å fiska i mitten på maj och behöver lite hjälp med rullvalet. (första havsfisket för mig)

Jag har tittat på en daiwa saltist 30TH och har lite frågor. Kommentarer på den rullen?

Kan nån berätta vilka för/nackdelar det finns med linspridare.
        Det borde ju vara bra med en linspridare så länge den funkar? brukar dom gå sönder?

En annan fråga är linkapaciteten, hur mycket behöver man och hur mycket är 275m 20lb omvandlat till 0,30 flätlina? eller hur grov lina bör man ha.

Nått man bör tänka på när man ska köpa havsfiskerulle? nått man bör ha? nått som hjälper mig att inte få trassel?

Ni som havsfiskat mycket, är ett räkneverk till mycket hjälp eller bara nått som är ivägen?

Jag räknar mest med att få småfisk, men ska försöka komma ut med en turbåt ut på det STORA havet också så man vet aldrig.

Oj, blev några frågor direkt. Får jag svar på nån så är jag tacksam.

//Robert
        Ambassduer 7000 C sen om man vill ha syncroo LC eller vad man nu vill ha är väll en ekonomisk fråga .Räkneverk känns inte nödvändigt . Lina finspraid 0,30 0,35 minst 250 meter.
        Kan ju va kul å ha en rulle å använda till annat .

Kommentera

ja rekomenderar http://www.solvkroken.no/ekat/produk...A/07_1067.html tillsammans med http://www.solvkroken.no/ekat/produk...A/06_1056.html kanske känns dyrt men det e ingenting emot vad det blir när man måste byta grejer på löpande band jag vet för ja e lycklig ägare av ett helt gäng havsutrustningar
          (vad du än gör så snåla inte in på grejerna köp ordentliga grejer med en gång för ja lovar dig att du kommer att bli fast i havsfiske träsket)
          du ska ha minst 300m lina kör0,32 eller 0,39 fireline

Kommentera

du kan få köpa en splirrans shimano torium 20 av mig om du vill.. där har du en fin rulle för havsfiske som är mycket prisvärd och välbygd enligt mig... skicka pm om du e intresserad.

Kommentera

Ursprungligen postat av kokka Visa inlägg
              ja rekomenderar http://www.solvkroken.no/ekat/produk...A/07_1067.html tillsammans med http://www.solvkroken.no/ekat/produk...A/06_1056.html kanske känns dyrt men det e ingenting emot vad det blir när man måste byta grejer på löpande band jag vet för ja e lycklig ägare av ett helt gäng havsutrustningar
              (vad du än gör så snåla inte in på grejerna köp ordentliga grejer med en gång för ja lovar dig att du kommer att bli fast i havsfiske träsket)
              du ska ha minst 300m lina kör0,32 eller 0,39 fireline
              Varför ska Du ha så tjock lina som fireline 0,39? Blir bara problem om Du får bottennapp. Någon ovan rekommenderar FINS 0,30 eller 0,35 vilket också enligt mig är överdrivet. FINS 0,17 är lagom dimension för havsfisket, cirka 200-250 meter är lagom mängd...Ju grövre lina ju mer strömkänslig är den samt mer problem vid bottennapp. Finns ingen fisk i Norge där Du behöver tjockare lina än en med 15 kilos brottstyrka, d v s FINS 0,17 eller powerpro 0,23...Den som tvivlar på det kan prova med att ställa in slirbromsen på 5 kilo och dra ut linan för hand..Enda fördelen med tjockare lina är lägre nötningskänslighet men som jag ser det är det inget reellt problem vid havsfisket, jag har då aldrig fått linbrott på ovanstående linor, däremot bör Du ha ett par meter grov nylon längst ned som skydd...
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tack för alla svar!

För att sammanfatta det svar jag fått.

Daiwa Saltist 30TH är förmodligen en bra rulle men kanske lite för liten i vissa fall. (hittade ett bra pris på den, tyvärr inte på 40TH)
                MAX 0,30 flätlina är det som gäller och minst 250m, gärna 400m.
                Räkneverk kan vara bra.

Andra rullar i samma prisklass jag kollat på är:
                Daiwa SG47, Shimano TLD och diverse Ambassadeur rullar.
                Ambassadeur rullarna verkar inte få bra recencioner när det gäller havsfiske

Linspridare då? fördel/nackdel?

//Robert

Kommentera

Vad du än gör så köp inte tld visst det är bra rullar... men det är så låg utväxling kan bli jobbigt om du fiskar djupt stå och veva som en galning då hade jag hellre satsat på toriumen likvärdig i pris och en mycket bra rulle.jag föredrar hellre rullar med linspridare varför har jag inget bra svar på men det har säkert någon annan!
                  Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Saltist e bra

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                    Varför ska Du ha så tjock lina som fireline 0,39? Blir bara problem om Du får bottennapp. Någon ovan rekommenderar FINS 0,30 eller 0,35 vilket också enligt mig är överdrivet. FINS 0,17 är lagom dimension för havsfisket, cirka 200-250 meter är lagom mängd...Ju grövre lina ju mer strömkänslig är den samt mer problem vid bottennapp. Finns ingen fisk i Norge där Du behöver tjockare lina än en med 15 kilos brottstyrka, d v s FINS 0,17 eller powerpro 0,23...Den som tvivlar på det kan prova med att ställa in slirbromsen på 5 kilo och dra ut linan för hand..Enda fördelen med tjockare lina är lägre nötningskänslighet men som jag ser det är det inget reellt problem vid havsfisket, jag har då aldrig fått linbrott på ovanstående linor, däremot bör Du ha ett par meter grov nylon längst ned som skydd...
                    Håller delvis med angående tjockleken på linan. Visst räcker det gott med 0,17mm men det förutsätter att man e sjukt försiktig och aldrig skaver linan. Med alldeles så lite tjockare lina tål den lit emer men går ändå hyfsat att dra av vid ev bottennapp. Jag har testat både tunn och tjock lina. Med 0,39 får man garanterat problem om man fastnar i botten när det är lite fart i vattnet. Svår att få av och man kan mer eller mindre ankra med den wiren. Jag skulle sikta på 40Ib lina. Lite mitt emellan. motsvara väl ca 0,25-0,28mm.

Angående Saltisten kan jag bara säga grym rulle. Lite "grov" i mekaniken men det bruka innebära att det inte pajar. Kan rekommenderas. Jag har en STT40H och har nog runt 600m Power Pro 50Ib på den. Har använt den både i Norge och på vrakfiske i Östersjön och den höga utväxlingen e underbar. Vid napp så vevar man ändå inte upp fisken utan pumpar och veva bara in när man sänker spö. Har även en TLD 20-40 som varit mycket bra till de pengarna samt ett par ABU 7000. Gällande linspridare kan jag bara säga: - Montera av om där sitter en. Jag har bar haft strul med alla lindspridare jag haft på havsrullar. Plötsligt pajar de när du är mitt ute på havet och fastnar i vid ena gaveln. Lina styr du med tummen när du vavar upp.

Torium och resten av de moderna havsrullaran, Tica, Penn, etc. Kvalitet varar.
                    Kolla länkarna: http://www.charkbait.com/cs/csrd.htm (speciellt sprängskissen som jämför Torium och Saltist)
                    http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    715 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dianereese  
                    Startad av Andreasbd, 2025-02-03, 21:04
                    12 svar
                    997 visningar
                    0 gillar