Havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder PP 0.28 och det är ok tycker jag, klarar iallafall hälleflundra på 38kg. Hade fins 0.40 förut som är en väldigt mjuk och smidig lina men den är för strömkänslig.

Jag har daiwa sg47 med linspridare och jag gillar det, tycker det är knöligt att trixa med fingret.
    Linspridaren gick sönder men det var bara att ta bort skruven under så fungerade det ändå, fast linspridaren bromsar nedsläppet lite så det är väl negativt.
    Ola

Kommentera

Enda gången du behöver riktig grov lina som t.ex 0,38mm Tuf line vid fiske i Norge är om
      stor hälleflundra hugger, dom går gärna ner emot botten och om det är vasst på botten så finns det risk för linbrott. Om man är rädd att det blir svårt att dra av linan vid bottennapp så kan man ju köra med lite vekare krok eller en tunnare fjäderring.
      Hur mycket en rulle tar beror helt på olika linor, generellt så är flätlinor grövre än vad som anges.
      Senast ändrad av Alessandro; 2008-02-13, 06:03.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

0.25 - 0.30 är att rekomendera vid havsfiske. Det är sant att även 0.17 draghållfastmässigt håller. Du kan aldrig lyfta mer än ett par kilo med spöet ändå. Men linan slits vid havsfiske och en tunn lina förlorar snabbt sin draghållfasthet om den skadas eftersom den är så tunn. Därför rekomenderar jag att överdimensionera linan. Men använd inte för tjock heller 0.39 är för mycket. Sedan ska man precis som tidigare blivit nämnt ha en tafs i nylon längst ned för att skydda linan. Det är också bra att ha för vana att kapa de nedersta metrarna av flätlinan efter vare fisketur.

Shimano TLD är en bra och outslitlig rulle men ska man fiska djupt så är det ett hopplöst vevande som väntar en. Skulle jag köpa en ny rulle idag så hade jag valt en Shimano Torium. När det gäller räkneverk så är min erfarenhet att de inte håller utan går sönder. Detsamma gäller för linspridare, de har inte på en havsfiskerulle för tungt fiske att göra.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
          Håller delvis med angående tjockleken på linan. Visst räcker det gott med 0,17mm men det förutsätter att man e sjukt försiktig och aldrig skaver linan. Med alldeles så lite tjockare lina tål den lit emer men går ändå hyfsat att dra av vid ev bottennapp. Jag har testat både tunn och tjock lina. Med 0,39 får man garanterat problem om man fastnar i botten när det är lite fart i vattnet. Svår att få av och man kan mer eller mindre ankra med den wiren. Jag skulle sikta på 40Ib lina. Lite mitt emellan. motsvara väl ca 0,25-0,28mm.

Angående Saltisten kan jag bara säga grym rulle. Lite "grov" i mekaniken men det bruka innebära att det inte pajar. Kan rekommenderas. Jag har en STT40H och har nog runt 600m Power Pro 50Ib på den. Har använt den både i Norge och på vrakfiske i Östersjön och den höga utväxlingen e underbar. Vid napp så vevar man ändå inte upp fisken utan pumpar och veva bara in när man sänker spö. Har även en TLD 20-40 som varit mycket bra till de pengarna samt ett par ABU 7000. Gällande linspridare kan jag bara säga: - Montera av om där sitter en. Jag har bar haft strul med alla lindspridare jag haft på havsrullar. Plötsligt pajar de när du är mitt ute på havet och fastnar i vid ena gaveln. Lina styr du med tummen när du vavar upp.

Torium och resten av de moderna havsrullaran, Tica, Penn, etc. Kvalitet varar.
          Kolla länkarna: http://www.charkbait.com/cs/csrd.htm (speciellt sprängskissen som jämför Torium och Saltist)
          Instämmer med Gösmeister till 99% den sista procenten faller bort då han sitter och ljuger om Power Pro linan som inte alls är 50lb utan 40lb, det vet jag som köpte den Beträffande rullen så har han insett att det var väl värt att ta efter mig på den punkten då den rullen är underbar och helt perfekt för ändamålet.
          [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
            0.25 - 0.30 är att rekomendera vid havsfiske. Det är sant att även 0.17 draghållfastmässigt håller. Du kan aldrig lyfta mer än ett par kilo med spöet ändå. Men linan slits vid havsfiske och en tunn lina förlorar snabbt sin draghållfasthet om den skadas eftersom den är så tunn. Därför rekomenderar jag att överdimensionera linan. Men använd inte för tjock heller 0.39 är för mycket. Sedan ska man precis som tidigare blivit nämnt ha en tafs i nylon längst ned för att skydda linan. Det är också bra att ha för vana att kapa de nedersta metrarna av flätlinan efter vare fisketur.

Shimano TLD är en bra och outslitlig rulle men ska man fiska djupt så är det ett hopplöst vevande som väntar en. Skulle jag köpa en ny rulle idag så hade jag valt en Shimano Torium. När det gäller räkneverk så är min erfarenhet att de inte håller utan går sönder. Detsamma gäller för linspridare, de har inte på en havsfiskerulle för tungt fiske att göra.
            Tjockleken varierar ju också beroende på vilket märke av flätlinan Du väljer. FINS 0,17 har en brottstyrka på 15 kilo, alltså samma brottstyrka som powerpro 0,23, ungefär den tjocklek Du rekommenderar..Självklart är det så att en tunnare lina nöts sönder fortare vid slitage än en tjockare dito, men jag har haft mina linor flera säsonger och inte haft linbrott än så länge..Har inte heller haft problem med linspridaren på min calcutta 700 trots att jag landat minst ett hundratal torsk och sej över 10 kilo samt sydliga snabbrusare som guldmakrill med den..En utmärkt rulle..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg

Och vad gäller djupmeterulle kan jag absolut rekommendera min 2-växlade daiwa SLD302SPD, tar in uppemot 90 cm lina per vevtag.....Tror att såväl shimano som penn har motsvarande rullar..
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ok. Den erfarenhet jag har av linspridare är att de har en förmåga att gå sönder i sämsta tänkbara tillfälle, dvs när man har en stor fisk på. Min åsikt är att ju mindre detaljer som kan krångla desto mindre är det som går fel när det väl gäller. Calcutta har jag iofs inte provat. Har hört bra omdömen om dem men också folk som säger att de inte tål saltvatten.

Jag har drabbats av linbrott flera gånger. Kanske för att jag inte är minutiöst noggran i att hålla linan ifrån nötning. Men det är svårt att göra det. Vid havsfiske går man lätt på detaljer utanpå båten med linan. Det är lätt att man kommer runt varandra så att linorna skaver vid upptagning. En båt är trång och utrustningen kommer lätt till skada mot saker i båten. Även om man har nylontafs kan linan nötas mot botten och ibland fastnar ens medfiskare i ens lina högre upp. Jag föredrar att vara på den säkra sidan när det gäller detta. Det är inte roligt att tappa en stor fisk pga linan har fått en skada. Dessutom så är risken att om linan går av högt upp så kanske man inte har tillräckligt med lina kvar på rullen för att fiska.
                Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Seawave..

Ursprungligen postat av kokka Visa inlägg
                  ja rekomenderar http://www.solvkroken.no/ekat/produk...A/07_1067.html tillsammans med http://www.solvkroken.no/ekat/produk...A/06_1056.html kanske känns dyrt men det e ingenting emot vad det blir när man måste byta grejer på löpande band jag vet för ja e lycklig ägare av ett helt gäng havsutrustningar
                  (vad du än gör så snåla inte in på grejerna köp ordentliga grejer med en gång för ja lovar dig att du kommer att bli fast i havsfiske träsket)
                  du ska ha minst 300m lina kör0,32 eller 0,39 fireline
                  Har följt ditt råd och beställt ovanstående produkter..
                  Undrar dock vilken storlek på rulle du rekomenderar?
                  Har preliminärbeställt den minsta modellen.
                  Skall till Hitra i sommar,, och har inga större förhoppningar på monsterfiskar och har nog inte tänkt fiska på groteska djup(4-600m) heller tror jag.. Storlek på lina tänkte jag ca0,25-0,32,,
                  MVH Magnus

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                  5 svar
                  958 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg davidmartin  
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  734 visningar
                  0 gillar