Ursprungligen postat av Fis-Herman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur fäster ni trekroken på shadjiggarna?
Collapse
X
-
Hälleflundrafiskare
-
Ursprungligen postat av v_skogh Visa inläggKör med lekande - ring osv.
Trekrok är absolut nödvändigt. Samtliga flundror landade i vår båt va krokade på tre-kroken.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fis-Herman Visa inläggNär det gäller hälleflundra är ju även "mindre fisk" eftertraktat, till skillnad från torskfiskeHälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylis Visa inläggtitanium tooth proof 100 lbs fäst i öglan via roscoe-ring och lekande kommer jag att testa med. Isället för trekrok ska jag prova med enkelkrok, owner sj-41tg 11/0 á 25:-/st.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Har man inte trekroken så är det risk för att dom mindre bara biter av sjärten. Så då får man varken fisk eller jiggen hel, därför väljer jag trekrok och på det sättet får även dom små flundrorna
Men nog helt rätt som du säger BBRF, jag är absolut ingen hälleflundraexpert i heller. Det är ju inte dom små man vill ha men i bland kan dom få upp tron på sig själv.Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se
Kommentera
-
Vad jag hört så kan även stora flundror bita ganska försiktigt ibland, så då gör nog trekroken nytta.
Sen är det ju småfisken man vill ha för att fylla sin 15 kg kvot. De stora har levt länge och stått på toppen av näringskedjan hela tiden, så de har nog käkat ryska atomsopor från Murmansk ända sen kalla kriget, så dem vill man inte ta hem som middag. De har dock naturligtvis andra kvaliteter.
Om 48 timmar sitter jag i en båt under midnattsolenÖver tre år sen jag var i norra Norge senast. Börjar bli rejält fiskesugen nu.
Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-06-20, 20:42.
Kommentera
-
Beror ju på vad man räknar som stort. Själv räknar jag fisk under 10-12 kg som små och det är heller inget att ta upp utan bör få simma tillbaks och växa till sig. Signaturen Daniel L har dock fångat fler och större flundror än dom flesta och han kör ju med extra krok. Att flundran skulle räta fjäderringar tror jag inte på, så länge slirbromsen funkar och att en flundra skulle dra av 1,2 mm nylon låter också märkligt, linan måste ha varit skadad. Antagligen är det så att även flundran precis som många andra arter (torsk, sej, bleka, abborre) m f l söker sig till likasinnande i ungefär samma storlek, d v s får du småflundror i ett område är det liten chans att få något stort, oavsett om du kör med eller utan extrakrok.Senast ändrad av BBRF; 2009-06-20, 20:50.Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggBeror ju på vad man räknar som stort. Själv räknar jag fisk under 10-12 kg som små och det är heller inget att ta upp utan bör få simma tillbaks och växa till sig. Signaturen Daniel L har dock fångat fler och större flundror än dom flesta och han kör ju med extra krok. Att flundran skulle räta fjäderringar tror jag inte på, så länge slirbromsen funkar och att en flundra skulle dra av 1,2 mm nylon låter också märkligt, linan måste ha varit skadad. Antagligen är det så att även flundran precis som många andra arter (torsk, sej, bleka, abborre) m f l söker sig till likasinnande i ungefär samma storlek, d v s får du småflundror i ett område är det liten chans att få något stort, oavsett om du kör med eller utan extrakrok.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiskespö - NorgeresaHar ett odelat Battle Cat V-twist för tungt vertikalfiske efter Mal i Sydeuropa. 2 meter och kastvikt...2 Foton
-
Kanal: Havsfiske - Utrustning
2025-01-22, 08:19 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pehea, 2017-01-22, 21:42
|
7 svar
1 272 visningar
0 gillar