ABU Big Game till djuphavsfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Big Game till djuphavsfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Big Game till djuphavsfiske?

Hej alla Djuphavsfiskare!

Jag undrar om ABU Big Game pallar för trycket vid Djuphavsfiske?
    Jag tänkte köpa en 9000 om så blir fallet.
    Eller är det bätre att sattsa på en robustare rulle från Shimano eller Daiwa?
    Jag ska köra mest ute i skagerak vid 10-gradarn, Bratten, mm.
    Jag ska spola på 0.20-0.23 flätlina ca: 500 meter så det behövs ingen "gigantrulle" som rymmer dubbelt så mycket lina.
    Rullen ska kunna ta denna mängden lina ha en stark slirbroms, hög utväxling, och man ska kunna frikoppla rullen så att det blir minimalt motstånd vid nersläpp.

/ Gurra
    Älskar Sportfiske !

Jag hadde nog valt en annan rulle. En TLD 15 el. 20 funkar bra.
    Så har du ju Penn 4/0 0ch 49 Mariner detta är väl kanskje inte dom häftigaste rullarna men dom gör jobbet. Här är det ju priset som avgör mycket.
    Om man ser på 2 växlade alternativ så finns det ju mycket fina rullar.
    Vid fiske i 10 gradarn området så hadde jag nog spolat på minimum 7-800m då en del positioner är på mellan 4-500m och med lite ström i tilläg så førsvinner 500m lina fort och spoldiametern blir hopplöst smal. ännu värre om den stora skulle nappa och så har du bara 20-30m lina kvar på spolen.
    Jag har lärt mig att vid denna typen av fiske så lønar det sig och ta i lite extra även om man inte behöver överdriva.

Kommentera

Spakbroms är väl att föredra när man djupmetar? Då kan man ha spolen nära nog frikopplad tills det är dags att göra mothugg. Fisken hinner sätta i sig betet utan att känna alltför stort motstånd. Jag skulle köpa en Shimano TLD om jag var du, den ger mycket kvalitet för pengarna. Storlek och antal växlar är en smaksak, även en TLD-15 rymmer väl säkert 800 m 0.20? Då spar man ju vikt dessutom. Har aldrig provat tvåväxlat, men jag tror det är en klar fördel om man fiskar djupt och tungt.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Tack för svaren.
        Slutsattsen jag drar är att det är fördel utan linspridare och att spakbroms är bra.
        Vad tycker ni om Shimano Tyrnos? Den väger ganska mycket men framstår ju som ett "outslitbart" kraftpaket.
        Det jag har hört om TLD´n är att det blir väldigt mycket vevande pga den låg utväxling vilket man slipper med Tyrnosen.
        TLD vs Tyrnos = ?

/ Gurra
        Älskar Sportfiske !

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurrinho_Sportfiskaren Visa inlägg
          Tack för svaren.
          Slutsattsen jag drar är att det är fördel utan linspridare och att spakbroms är bra.
          Vad tycker ni om Shimano Tyrnos? Den väger ganska mycket men framstår ju som ett "outslitbart" kraftpaket.
          Det jag har hört om TLD´n är att det blir väldigt mycket vevande pga den låg utväxling vilket man slipper med Tyrnosen.
          TLD vs Tyrnos = ?

/ Gurra

Eeeh. Vänta lite nu. Linspridare har jag inte ens funderat på i denna tråden. Det brukar ju saknas på de stora dyra rullarna. Men personligen tycker jag att det är väldigt bekvämt att slippa föra linan med tummen medan man vevar upp.

I så fall kanske en Shimano Charter Special 2000 vore något? Den har linspridare, spakbroms, gigantiskt vevhandtag, bra kvalitet, överkomligt pris, extremt låg vikt och rymmer förmodligen tillräckligt med 0.20-lina för de djupen du avser att fiska på? Nackdelarna är liten spole, medelmåttig utväxling och bara en växel.
          Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-10-09, 21:57.
          Fyra Gulp och en Rom & Cola
          Besök min fiskeblogg

Kommentera

Okej.
            Men Charter Special 2000 är inget allternativ. Jag vill ha riktig stryktålig kvalité.

Jag vill just nu veta vad ni tycker om TLD vs Tyrnos ?

/ Gurra
            Älskar Sportfiske !

Kommentera

Du har Shimano torium 20 hög utväxling 6,2:1 den pallar lätt det fisket och du får på mycket lina på den också. Sen att den inte är så dyr är väl också ett + ligger väl runt 2 500 kr jag har en sån och har använt den under ett par resor till Nordnorge och är hur nöjd som helst. Sen har du ju ännu bättre rullar men det beror lite på hur mycket pengar du är beredd på att lägga på en rulle. Jag vill ha så lätta saker som möjligt när jag fiskar. Bedriver du djuphavsfiske en hel dag då uppskattar du att din utrustning är lätt.

Jag hade inte köpt TLD eller Tyrnos.

Tyrnosen ska väga rätt mycket så den går bort. Och när det gäller TLD så anser jag Toriumen vara bättre lämpad för havsfiske. Den har högre utväxling än Tld vilken är en klar fördel vid mete på stora djup.
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Jag har en Torium 20 (6,2:1) och en TLD 20 (3,6:1) och båda är bra rullar på sitt sätt. Men ska du veva tunga sänken etc så blir det lite tyngre med hög utväxling så det får du väga mot fler vevtag med en lägre växlad rulle.

Å andra sidan har TLD:n en betydligt större spole så mäter man linintagning per varv tar en Torium 20 in 117 cm och en TLD 20 tar in 81 cm per vevtag så skillnaden är inte så stor som utväxxlingen ger sken av. Detta gäller givetvis de första metrarna.

En rulle som rymmer mer lina är också bättre eftersom du har gott om lina kvar på spolen när du nått ned. Skall du veva in med mycket lite kvar på spolen tar du ju bara in några få centimetrar per vevtag.

Skulle jag köpa en rulle själv för enbart djuphavsfiske blev det nog en TLD30 II, dvs en två-växlad TLD med 4,0:1 resp 1,7:1 i utväxling.

PS Aldrig linspridare på en havsrulle för min del.

Kommentera

Toriumen är just nu inget speciellt allternativ.
                  Jag har även kollat lite på en Tica Team ST 468G som just nu är ett hett allternativ.
                  Annars är det som sagt tungviktaren Tyrnos eller TLD som gäller just nu.
                  Älskar Sportfiske !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  764 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dianereese  
                  Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
                  7 svar
                  559 visningar
                  0 gillar