Återigen en fråga kring rullar (Shimano vs. Daiwa) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återigen en fråga kring rullar (Shimano vs. Daiwa)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återigen en fråga kring rullar (Shimano vs. Daiwa)

Då va det på tapeten igen ang. rullar till havsfisket.
    Funderar på att köpa mig ytterligare en rulle men är också intresserad i största allmänhet.
    Om vi börjar med rullarna i prisklassen kring 3000 spänn så anser jag att det finns följande rullar att välja på:

-Shimano Torium
    -Daiwa Saltist
    -Daiwa Saltist Levelwind

Skillnader mellan Saltist och Saltist Levelwind mer än linspridaren? Åsiker om dessa, vilken är ert första val och varför.
    Fisket är primärt riktat mot grov Torsk och Hälleflundra men även Sej och annan fisk i våra nordliga hav. Anser ni att man klarar sig bra med denna typen av rullar eller ska man titta mot rullar i prisklassen 5000 spänn och uppåt.
    Tänker närmast på:

-Avet
    -Accurate
    -Shimano Trinidad
    -Daiwa Saltist Level Drag

För er som inte känner till den sistnämnda rullen så har ni en bild på denna skönhet här:

Hur ser era funderingar ut kring havsfiskerullar för starka och tunga fiskar?
    Stjärnbroms eller ej? Linräknare eller ej? Linspridare eller ej? Vilken utväxling? Växlad rulle eller inte? osv osv...
    Själv har jag en Tekota 600 LC som jag i det stora hela är nöjd med men kritiska röster har höjts kring denna rulle och därför funderar jag på att komplettera med något "tuffare" inför årets resa.
    Sen är man ju prylbög också

Jag har kört Torium 20 i några år och den har fungerat oklanderligt. Egentligen behöver man inte mer. Av två Tekota 600 i vårt gäng har en fungerat bra och en fått problem med linspridaren. Linspridare är helt onödigt i mitt tycke.

För årets resa har jag, som också gillar prylar, köpt en Alutecnos Gorilla 12C. Jag har tänkt mig 0,32 flät på denna.

Kommentera

Läcker rulle Lars, känner inte till märket men verkar vara av samma skrot och korn som Accurate och Avet. Rätta mig om jag har fel. Får man fråga vartifrån du handlade?
      Är själv lite ängslig för att välja bort linspridaren då jag aldrig fiskat med rullar utan.

Kommentera

Big Game Shop i Tyskland.

Du lär dig snabbt att flytta linan med tummen. En fördel att ta några snabba slag ibland för att stadga upp.

Kommentera

Hittade denna på Blocket, blir lite sugen.

Kommentera

Jag har en torium 16 och tycker den är bra.
            Jag hade samma oro för det med linspridaren men det är inga problem alls.
            Det man saknar är linräknare, jag köpte en separat mätare men den fungerade inte ens ett nersläpp så det kan man glömma tycker jag.

En hög utväxling är att föredra enligt mig.
            Ola

Kommentera

Torium känns som ett hett alternativ, mycket pga det trevliga priset 2495:- hos Olssons.
              Men ska man lägga 2500 så kanske man ska lägga till 800 spänn för att få ovanstående rulle som jag länkar till på Blocket? Annars hittar jag en Saltist Levelwind för 2300:- på Blocket.
              Svårt val... Eller så sparar jag pengarna och hoppas att min Tekota och gamla Amba håller.

Kommentera

Om du vill spara pengar så kolla priserna i Tyskland eller England. Ex Fishingtackle24 och Tackleshop har ofta bra priser och hygglig fraktkostnad.

Alutecnos ger annars väldigt mycket för pengarna. Bland de som fiskar tonfisk på USA:s östkust anses ex Gorilla 12/12C som ett par snäpp bättre än Avet.

Kommentera

Är det denna rulle?

Senast ändrad av jerka.; 2010-08-11, 00:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                  5 svar
                  957 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg davidmartin  
                  Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                  4 svar
                  732 visningar
                  0 gillar