vilken havsfiskerulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilken havsfiskerulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • vilken havsfiskerulle?

    Tjenare!

    Undrar ifall någon har ett bra tips eller kanske har en begagnad havsfiskerulle.

    Tänkte mig en med räknare på bara för att se vart man fick fisken och snabbt kunna släppa ner till ungefär samma djup

    Kommer att fiska ganska stor sej mestadels.
    Djup mellan 30 och 200m så vill ha så det får plats med endel lina asså, kommer att köra med 0,25-0,28 lina
    lägger inte mer än 1200kr, gärna mindre!

    Någon som har tips?

    mvh

  • #2
    Har inget tipps på rulle men om du vill ha linräknare så finns det lösa och sätta på spöt, Jag har haft det i flera år och det fungerar för mig. Undvik Rapalas linräknare bara för den är skrot. Om du bor i Lysekil så har har Lindbom räkneverk som du sätter på spöt som fungerar skit bra.
    Senast ändrad av Kviete floppen; 2011-05-06, 06:30.

    Kommentera


    • #3
      En vanlig amb 7000 fungerar utmärkt,finns ju både höger & vänster vevad.
      Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

      http://www.kingofmälaren.se/

      http://xn--kingofmlaren-mcb.se

      www.huntyardberras.com

      www.bjerks.se

      http://leech4you.se/


      Fångstgaranti

      Kommentera


      • #4
        Jag håller med föregående ang rulle en 7000 eller någon av big-game rullarna från ABU, finns ju även med räknare, vill du ha större saker är Penn senator ett inte allt för dyrt alternativ.

        Kommentera


        • #5
          Jag fick hem en amb 7000iLC igår. Har ej använt den ännu men tror den blir riktigt bra och att jag kan använda den i många år.

          Kommentera


          • #6
            Skulle absolut inte rekomendera ambassadeurer 7000 till fiske efter gråsej. Ska du fiska i Norge? i såna fall så kan ju bla hälleflundra blanda sig i leken + så gör ju gråsejen grymma rusningar trots riktigt hårt ställd broms. Har sett en del 7000 som har havererat genom åren. Mitt tips är att köpa en rulle som har riktigt bra broms. Shimano är välbeprövade i norge där rullarna får bekänna färg med fighter med hälleflundror, stora gråsejar osv.
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
              Skulle absolut inte rekomendera ambassadeurer 7000 till fiske efter gråsej. Ska du fiska i Norge? i såna fall så kan ju bla hälleflundra blanda sig i leken + så gör ju gråsejen grymma rusningar trots riktigt hårt ställd broms. Har sett en del 7000 som har havererat genom åren. Mitt tips är att köpa en rulle som har riktigt bra broms. Shimano är välbeprövade i norge där rullarna får bekänna färg med fighter med hälleflundror, stora gråsejar osv.
              Ofan,
              konstigt att den marknadsförs som en havsfiskerulle (och trollingrulle).

              Citat: "Om trolling eller havsfiske är ditt gebit är det Ambassadeur Linecounter du ska ta en närmare titt på. Har du en gång börjat använda mekaniskt räkneverk får du svårt att klara dig utan. Du håller full koll på hur långt bakom båten eller hur djupt ditt bete befinner sig.
              För att klara stora fiskar och ett hårt slit har Linecounter-rullarna naurligtvis Carbon Matrix-slirbroms, IAR (direktverkande backspärr) och knarrfunktion".

              Kommentera


              • #8
                Kan hålla med om att en 7000 inte duger till det allra tyngsta havsfisket, går bra till tolling och lax-fisket men över det bör man gå upp på 9000 modellerna eller mer, riktigt extremt fiske nämnde jag penns senator som ett prisvärt enkelt alternativ. Shimano har också en del men oftast blir det andra priser på deras prylar.

                Kommentera


                • #9
                  Något norge-fiske kommer det inte bli utan sej mellan kanske 5-10kg, och den får ju klara 2-3 sånna på samma gång.
                  Vill ha linspridare på den också för det verkar mycket enklare, framför allt när man har fisk på.

                  Jo, har läst om detta med räknare som man sätter på spöna, dom jag hört om har inte vart nåt att hänga i granen, antingen klarar de inte saltvatten eller så hinner dom inte räkna linan..

                  Jag har 2 rullar nu, en daiwa "s" nåt :P gammal rulle jag fick när dom bytade utrustning på havsfiskelägret här i stan, känns som en ganska bra rulle men saknar räknare som jag hade på min förra rulle.
                  den andra rullen är en fladen som jag har nylonlina på, använder den bara på grunda vrak och till makrilltrolling på sommrarna.

                  Men vet någon en räknare att sätta på spöet så kanske de är det smidigaste

                  Kommentera


                  • #10
                    Daiwa accudepth 47 lc

                    Någon som vet hur den rullen är?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 064 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av JJFisher, 2023-05-05, 07:44
                    10 svar
                    613 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lejestrand  
                    Startad av RSpecial, 2023-07-16, 14:36
                    0 svar
                    126 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RSpecial  
                    Startad av Småland Outdoor, 2023-08-16, 08:50
                    5 svar
                    464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B
                     
                    Startad av Ganglari, 2023-08-27, 14:19
                    6 svar
                    545 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X