vrakfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vrakfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

okey får ja leta rätt på ett bra sånt spö..
    hur tungt fiskar man över 40 meters djup?
    vill han ha tjock o stark lina o räta ut krokarna vid vrakkontakt.. eller en tunn lina för o slita av linan? eller man vill ha tunn lina för o slippa få problem med strömmen?

Kommentera

Ja, att köra med 400gr vid enbart 40m djup låter onödigt jobbigt, är strömmen så vansinnig att det kräver sån pilk lär ni inte ligga länge över vraket, dock förstår jag hur vraket hamnade där.
      Jobbar själv med betesutveckling och rekommenderar att du provar jigg på runt 200gr, pilken är ju som formad för att fastna med sin trekrok.
      Ifall du ändå föredrar pilk men vill spara pengar, kan du ju alltid köpa ett knippe lösa trekrok, använda rejält stadig flätlina och fästa trekroken vid pilken med aningen svagare nylon.

Kommentera

Ursprungligen postat av ScanBait Visa inlägg
        Ja, att köra med 400gr vid enbart 40m djup låter onödigt jobbigt, är strömmen så vansinnig att det kräver sån pilk lär ni inte ligga länge över vraket, dock förstår jag hur vraket hamnade där.
        Jobbar själv med betesutveckling och rekommenderar att du provar jigg på runt 200gr, pilken är ju som formad för att fastna med sin trekrok.
        Ifall du ändå föredrar pilk men vill spara pengar, kan du ju alltid köpa ett knippe lösa trekrok, använda rejält stadig flätlina och fästa trekroken vid pilken med aningen svagare nylon.
        angående ström och så har jag ingen anning om.. aldrig varit ute på vrakfiske innan..men om ja inte behöver mer än 200 grams jigg måste ju mitt 8 oz jerkspö räcka..
        har snubblat över en 7000 cl på tradera som ska användas.. tänke runt 0.30 flät,,
        just de med lite nylon mellan pilk och drag har jag med funderat på.. runt 0,30 nylon.. man lär ju ändå inte sätta 7-8 kgs press då lär man slita ut käken från torsken

Kommentera

Jag använde länge en Ambassadeur 6000 i nordnorge efter sej, torsk och hälleflundra vid bl.a. Eidebrygga, Röst, Nordkap... Jag har ingen egen erfarenhet av att en ABU-rulle svikit mig. Nackdelen med den 6000 jag hade var att linmängden inte räckte till på djupare vatten. Enda som slets ut var knoppen man håller i vid veven, den blev rejält slapp med tiden.. helt förlåteligt, med tanke på att den vevat in... ...vad jag än skriver, räknas som skryt och är oväsentligt. Meningen är att kvaliteten på utrustningen är viktigare än storleken och siffertalet som anges.

Rekommendation för lina kan jag inte ge, jag har bara använt Berkleys Whiplash pro, vilken jag aldrig bräckt, och därför använt. Min senaste amb10000i har Fireline, vilket fungerat bra hittills på torsk runt 15kg

Kommentera

Ursprungligen postat av ScanBait Visa inlägg
            Jag använde länge en Ambassadeur 6000 i nordnorge efter sej, torsk och hälleflundra vid bl.a. Eidebrygga, Röst, Nordkap... Jag har ingen egen erfarenhet av att en ABU-rulle svikit mig. Nackdelen med den 6000 jag hade var att linmängden inte räckte till på djupare vatten. Enda som slets ut var knoppen man håller i vid veven, den blev rejält slapp med tiden.. helt förlåteligt, med tanke på att den vevat in... ...vad jag än skriver, räknas som skryt och är oväsentligt. Meningen är att kvaliteten på utrustningen är viktigare än storleken och siffertalet som anges.

Rekommendation för lina kan jag inte ge, jag har bara använt Berkleys Whiplash pro, vilken jag aldrig bräckt, och därför använt. Min senaste amb10000i har Fireline, vilket fungerat bra hittills på torsk runt 15kg
            de va lite så ja tänkte med har en hel flock 5000 rullar.. men tänkte lika bra o gå ända upp till 7000 just för linlängden..
            flätlinor som gäller för min del är surfix 832 o strikewire. lite sugen på den strikewire cooler som ändrar färg var tionde meter.. borde va perfekt för o hålla koll på djupet..

Kommentera

flätlina runt 0,25 nylonn tafs för slitge på runt 0,90-1,0mm .. Bry dig inte om råd om slit lina eller något tips jag såg här om 0,30nylon melan lina och pilk.
              Pilkar på 300gr är bra jiggar med samma vikt på huvudet kan med varar bra. Tänk på att jiggen tar mer vatten och drar iväg mer med strömmen.

Rulle i stl amb 7000 är bra allt torrium 14-16 eller något annat roligt. Amborna gillar inte tungt fiske med mycket botten kontkat.
              Ett bra 20lbs spö kan med va roligt att ha. Sprtfiskedepån ha att välja på till bra priser.
              Kinetik haul 20lbs spö är ett trevligt spö som går att hitta för små pengar.

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
                flätlina runt 0,25 nylonn tafs för slitge på runt 0,90-1,0mm .. Bry dig inte om råd om slit lina eller något tips jag såg här om 0,30nylon melan lina och pilk.
                Pilkar på 300gr är bra jiggar med samma vikt på huvudet kan med varar bra. Tänk på att jiggen tar mer vatten och drar iväg mer med strömmen.

Rulle i stl amb 7000 är bra allt torrium 14-16 eller något annat roligt. Amborna gillar inte tungt fiske med mycket botten kontkat.
                Ett bra 20lbs spö kan med va roligt att ha. Sprtfiskedepån ha att välja på till bra priser.
                Kinetik haul 20lbs spö är ett trevligt spö som går att hitta för små pengar.
                okey där vad mer o tänka på angående botten kontakt är min taktik samma som med mina 5000 rullar.. lina linan runt en kniv och dra till något ger sig så rulle o spö inte får onödigt med stryk..
                det är fiske med falken båten som är tanken.. du har inte själv varit ute med den? tips o trix o så?

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  okey där vad mer o tänka på angående botten kontakt är min taktik samma som med mina 5000 rullar.. lina linan runt en kniv och dra till något ger sig så rulle o spö inte får onödigt med stryk..
                  det är fiske med falken båten som är tanken.. du har inte själv varit ute med den? tips o trix

o så?

Jodå ha fiskat en del med Ufe och falken både i sverige och norge. Rådet är som innan 7000 rullar som hur du än gör brukare ge up. Men åker du någn tur bara ibland så kör på det. Annars är ju torium rullarna finna och små stl 14-16 så kan du ha de till norge fiske med. Vad än folk säger är inte ambor ok till tex norgefiske så vill du ha något som klarar det lägg till 500 och få en riktig rulle.

Som jag skrev innan 300gr pilkar 7/0 trekrok jiggar med 200-300gr skalar. Kraftiga lekare ringar och 0,90-1,00mm nylon tafs. Extra lina kan va bra att ha med då det kan försvina lite oftatst går nappen vid knuten på dagens flätlinor så någon svagare länk är dumt och ha spec om 30kgs klumsen hugger Bra tre krok som inte är för dyr finns från vmc och mustad

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
                    Jodå ha fiskat en del med Ufe och falken både i sverige och norge. Rådet är som innan 7000 rullar som hur du än gör brukare ge up. Men åker du någn tur bara ibland så kör på det. Annars är ju torium rullarna finna och små stl 14-16 så kan du ha de till norge fiske med. Vad än folk säger är inte ambor ok till tex norgefiske så vill du ha något som klarar det lägg till 500 och få en riktig rulle.

Som jag skrev innan 300gr pilkar 7/0 trekrok jiggar med 200-300gr skalar. Kraftiga lekare ringar och 0,90-1,00mm nylon tafs. Extra lina kan va bra att ha med då det kan försvina lite oftatst går nappen vid knuten på dagens flätlinor så någon svagare länk är dumt och ha spec om 30kgs klumsen hugger Bra tre krok som inte är för dyr finns från vmc och mustad

nä de e där lite koll på.. men snubblade över rullen på tradera till ett bra pris.. och havsfiske är inte mitt största intresse så slog till på den då den även fungerar fint till gäddfisket.. detta med vrak är mer en engångs företelse..

okey ska köpa på mig lite krok pilk och jigg och så..
                    men falken hur fungerar de normal.. måste man hyra hela båten.. eller de e typ som ms pelle att man åker ditt o ställer sig och hoppas på där kommer tillräckligt många för o åka ut?
                    nu första gången ska jag med en firma som skulle hyra hela båten.. men tänkte mer om man vill ut själv någon gång..

Kommentera

Lika bra o lägga ner allt vad Ambassadeur heter till havsfisket.

Kika på en Avet från USA istället. Billigare och framför allt mycket bättre!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                      5 svar
                      949 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg davidmartin  
                      Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                      4 svar
                      727 visningar
                      0 gillar