spö till seriöst norgefiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö till seriöst norgefiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö till seriöst norgefiske

jag behöver förslag till ett spö för seriöst norgefiske efter grövre hälleflundra och som kanske kan följa med till tropiskt fiske i framtiden. Jag har ett Fenwick-spö idag som jag inte är nöjd med.

Krav (tror jag):

-mer aktion (efter att ha sett bilder på mig drilla fisk så ser jag att spöt böjer sig typ 90 grader på mitten), jag tror att jag vill ha helaktion eller 75% (om det finns)

-25-30 lbs, dagens spö är 30 lbs och det känns för styvt, kan vara att det är för "snabb" aktion också

- kortare avstånd från rullfäste till butt, jag har korta armar och får rullen alldeles för långt ifrån kroppen, framförallt med spöbälte = ont i ryggen

- grövre handtag, även om jag inte har några monsterlabbar till händer så har Fenwick-spöt ett ganska tunt handtag vilket ger kramp i vänsterhanden när man drillar tung fisk

- bättre rullfäste, rullen kan vrida sig +/- 10% grader vilket mest känns kass

- prisidé typ 2500kr, men alla (rimliga) förslag upskattas

Halloj !

Har jag själv inte varit i Norge än. Det blir premiärtur för mig nu i Juni. Men är dock ganska petig vad det gäller spö och vill alltid försöka hitta så bra spö så möjligt för respektive fiske. Till Norge och hälleflundrafisket så har jag köpt ett Greys Siege (Edge) 7,6' 24lbs spö. Det är samma spö som de hyr ut på Nordic Sea Angling. Jag kände på spöet hos den lokala handlaren och blev såld direkt. Så förhoppningsvis kan det leva upp till mina förväntningar. Fint byggt, med bra ringar och rullfäste, samt snygg finish. Ganska kort i bakhandtaget mellan rullfäste och kryssbutt. Har nu kommit i en ny version som är klassad 20-30lbs (Greys Siege Dynamic (Edge). Favoriten som köptes in efter mycket letande är ett ConoFlex 7,6' 20lbs. Helt klart ett utav de skönaste havsfiskespö jag fiskat med. Grym helaktion och det känns som man kan bärga en ubåt med bara 20lbs:aren. Dock är detta en äldre ConoFlex klinga som inte är helt lätt att hitta idag. De som äger ett CF spö brukar hålla hårt i dom. Men har du chans att prova ett så lär du nog fastna för det.
    Senast ändrad av Drisse; 2011-06-03, 06:57.

Kommentera

Spö jag själv testat!

Trevliga spö för norge fiske.

Greys Edge 24lbs
      Edge dynamic 20-30
      BFT sea stike.. 12lbs hade en 20lbs som va för mycket 12an är som 20-30 finns även en 10lbs som är tervlig som jag tänkte ha med.

Kinetic haul 20 alt 30

Kinetic goodspeed

Kommentera

Imax Boat 32 lb kör jag själv med, jämförde det mot Edge 24 lb-spöet i butik innan jag köpte. Tror aktionen är ganska lika mellan spöna men Imax handtaget kändes bättre för mig att hålla i.

Provade även någons Daiwa Kenzaki Braid när jag var på Söröya, kändes också riktigt najs.

Kommentera

Greys Siege (Edge) har samma klinga som det nyare Edge Dynamic Boat.
          Ser bara ut att vara lite nya ringar på osv.

Jag skulle nog satsat på Edges nya spö, 3776 Boat.
          Har iogs inte fiskat med det, men har kännt på det. otroligt go auktion.
          Det är väldigt lätt också!

Kommentera

Greys Siege 24 pound som många rekomenderat tidigare har jag fiskat med i Norge i flera år. Och det är ett riktigt bra spö hade jag varit dig så hade jag införskaffat ett sådant. Eller det nya edge 20-30 pounds som kommit ut nu riktigt nice är det

Förresten vart går era resor?

För egen del åker vi till Söröya den 29/6-13/7

Öringen ska du tillbaks till Söröya eller?
            Senast ändrad av Patrik (Team Poseidon); 2011-06-03, 11:02.
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Zeke78.. Jag rekommenderar dig att bygga, alternativt låta någon bygga ett spö till dig. Då kan du få det exakt enligt de specifikationer du önskar. Wreckbender här på forumet byggde ett havsfiskespö till mig. Det blev superbra och inte "jättedyrt" heller..

Kommentera

Följ Prylis råd, annars är ett alternativ att ta hem ett seeker east coast 30 lbs från USA. Kanonskönt med helaktion och kostar cirka 1000 kr + frakt och tull..
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Shimano Blue Rose är ett trevligt spö för finsmakare, mycket nöje i spöt samtidigt som det har kraft att ta grov Flundra, helt outstanding och väl värt pengarna.

Kommentera

Japp

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
                    Greys Siege 24 pound som många rekomenderat tidigare har jag fiskat med i Norge i flera år. Och det är ett riktigt bra spö hade jag varit dig så hade jag införskaffat ett sådant. Eller det nya edge 20-30 pounds som kommit ut nu riktigt nice är det

Förresten vart går era resor?

För egen del åker vi till Söröya den 29/6-13/7

Öringen ska du tillbaks till Söröya eller?
                    Jo det ska han! Självklart. Är ju som sagt ett underbart ställe. Grum natur bra fiske och båtar som passar kanskon för ändamålet. Men tyvärr får det jobbas i år påg 1.5 års sjukskrivning. Se om jag har tid och pngengar för någon rest plts i september om man har tur. Nu vill man ju ha 50+ hälle .!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lyly19, 2026-02-23, 08:40
                    2 svar
                    267 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HarpoonMan  
                    Startad av rosebl22, 2026-04-01, 08:13
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar