Samma typ av spö till allt fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samma typ av spö till allt fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Samma typ av spö till allt fiske?

Ni som åker upp med 20-30lb spön för flundra, använder ni det för allt annat också? Det känns väldigt kraftigt för typ allt annat. Men köper ni verkligen dubbel uppsättning av rulle och spö bara för flundran?

Jag ska köpa en nu amba i 5500 storlek till jerkbait nu och vill ju gärna använda det till nästa års norgeresa, men vad räcker den till för?

Känns som att man kan ta med jerkutrustning för torsk, sej och katt, men köpa helt nya prylar för flundra?
    Bloggen | Portfolio

Själv brukar jag visserligen inte fiska kveite, men använder mig av en 20-30lb:s utrustning till sej, torsk, långa osv och en 15lb:s till pillemetet efter plattfisk, knot mm. En jerkbaitutrustning funkar så länge man inte fiskar för djupt, det blir ett fasligt vevande med en Ambassadeur pga den lilla spoldiametern.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	kul.jpg
Views:	1
Size:	66,2 KB
ID:	1760793
      vad känns bäst för dig? en ny rulle eller en med ~180m 0.30mm? =)

Kommentera

Provade det själv för ett par veckor sedan http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=g%E4drulle

Jag tyckte det kändes väldigt tveksamt. Hamnade man i ett stim med lite större sej så kändes det som de pressade småamborna nära gränsen. Skulle inte vilja ha en hälleflundra på de grejorna. Däremot tyckte jag inte att den lilla spoldiametern var ett stort problem tack vare den högre utväxlingen.
        Jag upplevde att det funkade att "leka" med amborna ned till 80 m ungefär. Men jag hade 20-30 lb utrustning med mig också, klart lämpligare grejer.

Kommentera

Alright, där ser man. Tsck för svaren! Kommer blI till att köpa havsfiskeutrusting då. Men på många camper går det väl att hyra utrustning? Hur brukar de vara kvalitetsmässigt?

Tar nämligen med mig tre pers och jag står för utrustningen. Blir lite dyrt att köpa nytt till alla
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

På Norge resorna brukar man kunna hyra spö, en kille jag fiskar med ganska ofta skall åka i September, resan kostade 17000 per person för 8 dagar, jag skojade lite med honom om priset och kom med några förslag på annat han kunde gjort för pengarna, då kläckte han ur sig att han köpt fiske-prylar för över 50 000 kr till samma resa, Tur att det finns sådant folk då kan man använda dom som exempel om tanten gnäller att man lägger för mycket pengar på fisket

Kommentera

"Hällefundrautrustningen" är ju även ganska lämplig för fisket efter stor torsk däruppe liksom för den delen djuphavsmete efteruer och så. Det är ju framförallt de tunga betena man oftast använder, som gör att man gärna vill ha lite muskler i spö och rulle, enligt min mening.

Kommentera

Hyr utrustning! De flesta camper tror jag har bra utr.
                I näst kast så .....

Kommentera

17 papp per person :o vart åkte de då? Har fått för mig att det brukar kosta 6-7 papp
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Skall fråga honom, det är en resa med flyg, boende mat och fiske, totalt 8 dagar. Dom frågade mig för länge sedan om jag ville med men jag tackade nej, tror det är minst 9 månaders kö på dessa resor. Bokas med någon arrangör i Skåne.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    748 visningar
                    0 gillar