Häckla med 2 till 3 upphängare för Norska havet i april; hur "täcka alla baser"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häckla med 2 till 3 upphängare för Norska havet i april; hur "täcka alla baser"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Häckla med 2 till 3 upphängare för Norska havet i april; hur "täcka alla baser"?

Om det vill sig väl med semesteransökan så blir det en tur till Lyngsnäs(Rörvikstrakten)första veckan i april. Och inköpsplanerna är nästan lika roliga som själva fisket. Framförallt lär det vara Torsk och Sej på menyn, kanske nån Bleka(?)eller Lubb också.

Frågan är hur den optimala "bra för allt" häcklan ser ut? Om man tänker sig att den ska ha upphängare i färger, former och storlekar som passar "allt". Jag skulle tro att det mestadels blir häcklor med två eller tre upphängare. Så, frågan lyder; med en häckla med två upphängare, vad ska man satsa på att ha på krokarna då? Samma fråga fast med tre upphängare?

Har fått för mig att gul/orange är bra för Torsk och att Sej är förtjust i svart(eller kan det vara så att alla utom Sej inte gillar svart?).

En annan fråga som i sammanhanget är intressant är; vid vilket djup slutar färg spela någon roll? Är det lönt att köra med självlysande spektakel eller är det bara humbug?
    All you need is Lubb.

Hej.
    Ja har lär mig att röd färg försvinner först och den sista färgen som försvinner är blått. Den färg som fungerat bäst för mig vid torsfisk i norge är grön. Ofta är det man tror på mest det som fungerar bäst.

Kommentera

vill du ha lubb använd självlysande.
      Använd gummimakkar som du fäster i upphängarknutar med 1-1½m mellanrum, svart och rött är alround, om du gör egna häcklor så kan du byta mellan olika färger och storlekar på kroken.

När du fiskar efter storsej så släpper du långsamt ner några meter i taget, fiska inte bara på botten, det är ofta på nedsläppet de hugger.

Röd och svart är de vanligaste, men sålänge det finns något att hugga på så hugger det. Försök att inte använde mycket "tingeltangel/julgranspynt" då man kan skrämma fisken med allt för mycket småkrafs. Det är inte heller roligt att fighta 5 storsejar på samma gång.

Kommentera

Jag säger bara, Red Gill... Har använt denna till upphängare, häckla, kalla det vad du vill, i mycket fiske. Har gett mig torsk, bleka, vitling, makrill (som jag kan komma på nu).

Har fiskat med röda, bra till torsk. De mer "naturfärgade" har gett de andra arterna.

Slänger med en länk där du kan botanisera i Red Gill´s värld

KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
          vill du ha lubb använd självlysande.
          Använd gummimakkar som du fäster i upphängarknutar med 1-1½m mellanrum, svart och rött är alround, om du gör egna häcklor så kan du byta mellan olika färger och storlekar på kroken.

När du fiskar efter storsej så släpper du långsamt ner några meter i taget, fiska inte bara på botten, det är ofta på nedsläppet de hugger.

Röd och svart är de vanligaste, men sålänge det finns något att hugga på så hugger det. Försök att inte använde mycket "tingeltangel/julgranspynt" då man kan skrämma fisken med allt för mycket småkrafs. Det är inte heller roligt att fighta 5 storsejar på samma gång.
          Tycker det är bättre att släppa ner till botten o sen tokveva upp jiggen vid sejfiske
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Tycker det är bättre att släppa ner till botten o sen tokveva upp jiggen vid sejfiske
            Instämmer! Däremot för torsken så brukar dem ofta hugga vid nedsläppet, iaf min erfarenhet . Släng på en liten sejfile så kommer stortorsken att hugga som aldrig förr .

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
            4 svar
            754 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg dianereese  
            Startad av Krisochpanik, 2025-05-14, 15:14
            7 svar
            545 visningar
            0 gillar