Lönsamt Mete ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lönsamt Mete ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lönsamt Mete ???

Har nyss börjat meta lite mer på allvar, så ja måste ha så mycke tips som möjligt...
    Jag är mest intesserad av abborremete men också lake och gös, om jag ska meta lake i en å som är ca 3 meter djup med dybottnen, ska jag då bottenmeta med mask då eller ? och var i ån ska jag meta efter laken, längsmed kanten eller mitt i ån ??

Det finns lite funderingar runt lakefiske såväl från is som från båt eller mete från land här på Fiskesnack. Prova sökfunktionen så får du fram massor med trådar att gotta dig i!

Men du ska få några små tips att jobba vidare på redan nu. Sök laken där det händer något i vattnet eller med bottenstrukturen. Laken söker föda i princip över hela bottnen men ett lite trängre parti i ån eller vid någon storsten eller bergkant kan vara extra intressant.

Råkar du ha fiskrens och räkskal över så kan du skära det i småbitar och lägga i t.ex mjölkpaket. Blanda i en näve sand eller några småstenar och stoppa paketen i frysen. Sanden eller stenen gör att mäsket sjunker och ligger på botten och sprider lockande dofter länge. Jag har samlat på mig lite rens från regnbåge.

Bottenmeta med strömming eller annan fisk. Räka går naturligtvis likaså mask men fiskstrimmlor ger bara predatorer typ lake, gädda eller abborre.

Lakefiske är ett mörkerfiske så du behöver bra lyse gärna pannlampa. De nya lätta modellerna med lysdioderna är nära nog en gudagåva i detta sammanhang, likaså är varma kläder och något varmt i termosarna välkommet.

Kolla även den här länken: http://medlem.spray.se/pallebrax/lakart.htm
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

sök lite här på forumet så hittar du mycke tips!

Kommentera

Är det någon som har någon erfarenhet av mete efter lake under vintern, i Viskan eller andra öppna vattendrag? Jag kan tänka mig att detta borde fungera bra eftersom det är ett ganska ok lake vatten på sommaren. Finner man lakarna på samma ställen under vintern som under sommaren?

mvh micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
        697 svar
        51 688 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg efc__