Powerbait funkar det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Powerbait funkar det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Powerbait funkar det?

Hej på er

Var till säfsen i somras och hade det bra med familjen. Noterade där att alla holländare och tyskar envisades med att meta med powerbait. Fult, oäkta, stinkande och helt onaturligt är min åsikt. Holländarna fick just inget med det där skräpet men det kunde ju vara intressant att se om någon annan har bättre tur.

Ursprungligen postat av Blip
    Hej på er

Var till säfsen i somras och hade det bra med familjen. Noterade där att alla holländare och tyskar envisades med att meta med powerbait. Fult, oäkta, stinkande och helt onaturligt är min åsikt. Holländarna fick just inget med det där skräpet men det kunde ju vara intressant att se om någon annan har bättre tur.
    Klart det fungerar, hur kommer det sig annars att det finns många olika varianter på P-bait i olika färger och med olika smaker.

Men frågan är om det fungerar även på fisk som fått gå i sjöarna ett tag? Nyinplanterad båge käkar ju snus och cigg så varförinte p-bait? Grejen är att för många är det lätt att ha en burk liggandes ist. Bara arr plocka med, inget som att gräva mask t.ex. Aja, jag fiskar hellre med naturliga beten, men visst fungerar det mesta till bågar!
    sigpic

Kommentera

jorå visst funkar det! men kan också tycka att det är en aning onaturligt och tråkigt bete betydligt roligare att agna med mask eller maggot

Kommentera

Jag har skrivit om PowerBait tidigare och jag vet att det funkar! Det var PowerBait som gjorde att jag förlorade regnbågekampen mot Kenta85. Fluga och vobbler och andra syntetiska tilltag i all ära men ett bete som imiterar ett naturligt feromon hos fisken är lika naturlig som ett guldhuvat haröra.

Om du vill pröva ett imitationsbete kan du följa nedastående. Metoden funkar alldeles utmärkt där PowerBait är tillåtet.

Detta behöver du för att lyckas.
        Orange, Gröngula (chartreuse) flytande PowerEgg med glitter i, en Kamasan B 983 # 4 krok, nylonlina 0,18, lättgående leke, ett haspelspö och båt.

Du tacklar så här.
        Sätt 2-3 PowerEgg på kroken, eventuellt får du låta ena kulan glida upp över knuten. Det är viktigt att paketet blir rakt och att kulorna inte glider ifrån varandra. Paketet roterar då mindre. Ca en 1,5 meter upp fäster du leket. Eventuellt med någon form av lättviktigt antikink.

Du fiskar paketet så här.
        Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Greppa linan en linring upp och håll i den när du sedan mycket sakta och ryckvis ror och glider fram. Fäll inte bygeln, så får du behålla spöet i båten! Årtagen gör att kulorna kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet och med en lockande varierad fart. Bågarna hugger tveklöst och krokar oftast sig själva!

Anmärkning.
        Jag föreställer mig att att andra färger kan duga lika bra men det är de oranga och gulgröna PowerEggen jag har prövat hitintills. Regnbågar tror på allting, enligt min uppfattning!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

pb är ett av dem bästa betena för just regnbåge!funkar bra både till bottenmete(pga av att den flyter upp från botten,variera tasf längd beroende på hur långt från bottan du vill ha betet..) samt flötmete(den sjkunkande varianten).
          UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
          minken.bloggsida.se/

Kommentera

Helt olika från sjö till sjö, jag har fiskat i en sjö där spinnare eller rapala gav någon fisk per dag, men powerbait gav fisk minst en gång i kvarten, men även i sjöar där de helt vägrar powerbait, och bara tar på drag och ibland räka eller mask...
            Och BeBest, Powerdegen utklssar ju Powereggen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Foppa
              Helt olika från sjö till sjö, jag har fiskat i en sjö där spinnare eller rapala gav någon fisk per dag, men powerbait gav fisk minst en gång i kvarten, men även i sjöar där de helt vägrar powerbait, och bara tar på drag och ibland räka eller mask...
              Och BeBest, Powerdegen utklssar ju Powereggen!
              Jag har bara prövat Eggen men de har den fördelen att de sitter kvar bra, ofta även efter två, tre fiskar.

Finns många med flugspö och sjunklina som gör en PowerFly och ror med den på släp i tron om att de kan lura folk. Det stänkta glittret från PowerBaitet i ansiktet brukar avslöja dem.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Klart det fungerar, hur kommer det sig annars att det finns många olika varianter på P-bait i olika färger och med olika smaker.

Men frågan är om det fungerar även på fisk som fått gå i sjöarna ett tag? Nyinplanterad båge käkar ju snus och cigg så varförinte p-bait? Grejen är att för många är det lätt att ha en burk liggandes ist. Bara arr plocka med, inget som att gräva mask t.ex. Aja, jag fiskar hellre med naturliga beten, men visst fungerar det mesta till bågar!
                Det fungerar bra på bågar som gått sjön ett tag(flera år) o inte bara bågar jag har fått öring,bäckröding och en harr på powerbait.

Kommentera

Har tagit sik på 3375g betet var mask (naturlig) och en gul maggot från Power bait.

Kommentera

Har haft blandad framgång med powerbait. Ibland fungerar det och ibland inte. Sist jag var i Sälen fungerade bara räkor. Powerbait kammade noll. Numera garderar jag mig och har alltid med mig både räkor och PB i väskan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 951 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37