b-mete i strömmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

b-mete i strömmen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• b-mete i strömmen

jag var inne vid strömmen i helgen och kastade då verkade bottenmete med mask funka bäst, jag ska nog in och prova b-mete me mask på onsdag efter skolan. när jag var där var det stark ström det e väll för att luckorna e öppna?
    så kommer det väll va hela veckan hoppas jag. jag fiskar HÖ

Jaha, intressant. Men jag förstår inte varför du skriver en tråd om det??

Kommentera

Söker du bekräftelse på att dina tankar är rätt eller vill du försöka luska fram några ytterligare bra tips?

Jag har personligen aldrig bottenmetat i starkt strömmande vatten men har haft många tankar om att försöka. Det jag ser som ett problem i sammanhanget är att få sänket och linan att stanna där jag vill ha dem. Det verkar ju som hur man än beter sig så kommer strömmen att flytta tacklet dit den vill ha dem. Möjligen skulle det kunna undvikas med ett mycket tungt sänke. Men vattnets tryck på linan! Hur kommer jag förbi det problemet. I min fantasi ser jag bara en hårt spänd lina, som i en tillbaka pressad båge klyver vattnet. Hur kommer det att fungera med nappindikeringen under sådana förhållanden?

Eftersom du Allex sett andra bottenmeta när luckorna är öppna så undrar jag hur klarade dessa metare de problem jag inbillar mig ska finnas?

Flötmete typ trotting skulle bli min metod men det är ju fortfarande svårt att få flötet och resten av tacklet att vandra på rätt sätt med agnet först om man vill lägga ut betet längre bort än under spötoppen. Hur löser man det?
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        Söker du bekräftelse på att dina tankar är rätt eller vill du försöka luska fram några ytterligare bra tips?

Jag har personligen aldrig bottenmetat i starkt strömmande vatten men har haft många tankar om att försöka. Det jag ser som ett problem i sammanhanget är att få sänket och linan att stanna där jag vill ha dem. Det verkar ju som hur man än beter sig så kommer strömmen att flytta tacklet dit den vill ha dem. Möjligen skulle det kunna undvikas med ett mycket tungt sänke. Men vattnets tryck på linan! Hur kommer jag förbi det problemet. I min fantasi ser jag bara en hårt spänd lina, som i en tillbaka pressad båge klyver vattnet. Hur kommer det att fungera med nappindikeringen under sådana förhållanden?

Eftersom du Allex sett andra bottenmeta när luckorna är öppna så undrar jag hur klarade dessa metare de problem jag inbillar mig ska finnas?

Flötmete typ trotting skulle bli min metod men det är ju fortfarande svårt att få flötet och resten av tacklet att vandra på rätt sätt med agnet först om man vill lägga ut betet längre bort än under spötoppen. Hur löser man det?
        Mete i strömmande vatten fungera på samma sätt som med spinnfluga. Kasta ut och låt sänket studsa över botten, typ av bottom bouncing. Vill man latmeta finns det alltid lungare partier där med rätt vikt av sänket står still.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotrik
          Jaha, intressant. Men jag förstår inte varför du skriver en tråd om det??
          jag vill ha tips och svar på om det är öppnade luckor som stärker strömmen.

Kommentera

Ursprungligen postat av alleex
            jag vill ha tips och svar på om det är öppnade luckor som stärker strömmen.
            Det låter ju onekligen som en riktig iaktagelse. Öppnade luckor = starkare ström.

Kommentera

Det är väl inte mer än logiskt att så är fallet.

Kommentera

Alleex, vid stängda luckor är det mycket, mycket svag ström, obetydlig, några få kubik/sekund. Nästan jämnförbart med en sjö.Vid öppna luckor/lucka är det mycket stark ström, i norrström 170 kubik//sekund i stallis 70-90 kubik/sekund. Per sekund! Skillnad som mellan dag och natt. Generellt, öppna luckor lockar mycket mer Hö på hösten, vilket gör att det också är större mängder där på vinterhalvåret.

Kommentera

hur är det med lax fisket i strömmen nu, om det nu är värt att testa undrar jag vad som gäller e det spinnfluga /gärna då tips på flugor,vikter och platser.

är det försent blir det öring fiske istället. kan bara fiska på dagen

Kommentera

mena inte att dagen e dålig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    671 svar
                    50 157 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__

Startad av volvo51, 2021-10-19, 15:03
                    17 svar
                    1 854 visningar