Spätta - tips och tricks? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spätta - tips och tricks?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spätta - tips och tricks?

Hejsan...
    Jag och en polare tänkte iväg och prova på att fiska spätta i ett hamninlopp. Här har tagits mycket spätta de senaste två veckorna. Nu till frågan. Vad använder man för metod??? Bottenmete, aktivt mete, tackel??? Tacksam för svar... Om det hjälper så är det gropahålet i Yngsjö Skåne som skall fiskas.

Bottenmete med räkor som bete har funkat bra för mig.

Kommentera

Du kör aktivt bottenmete, kasta ut låt sjunka. Spännlinan vänta 30 sekunder veva in 2-3 meter vänta 30 sekunder, osv.

Bete brukar jag som standard använda räka, köp oskalade då de doftar bättre och lått dem alltid tina i rumstemp, inte micro, i vatten eller dylikt. Har du tillgång till borstmask är det ett grymt bra bete, dock ofta dyrt. Kan även vara värt att testa lever, ibland nappar de som tokar på detta och lever är skitbilligt!

Tight lines!

Kommentera

Fiskar vid Nynäshamn, går dessutom alldeles utmärkt med strömming bara man skär dem smått. Tyvärr är ju inte storleken nåt vidare häruppe längre...

Kommentera

Enligt mej så funkar räka bäst som bete i gropahålet.

Kommentera

Räkor är absolut det bästa och sitter fint på kroken. Är fisken på hugget använder jag hela räkor men märker man att dom bara nafsar lite så delar jag räkorna på mitten så brukar även dom kräsna spättorna hugga ordentligt.

Kommentera

Prova med ett paternoster tackel. Även musslor är ett mycket bra bete, Men lite krångligt och hantera.

Kommentera

Ser att det är ett tag sedan du starta tråden men även nu i jan. och feb. har det tagits bra med plattisar,betet i Gropahålet har nästan uteslutande varit mask.Hur dom tacklar masken ska jag vissa dig när du kommer in "du vet vart"

Kommentera

Tips

Håller med den innan som sa att man skall hålla betet i rörelse. Brukar hålla ett spö i näven å sätta ett i klyka. Paternostertackel med en krok, ev extra attraktion med en liten vit knapp/pärla ovanför kroken. Betet är räka. Kör med ca 30 gr bombsänke. Har mest fiskat pir/hamn och sund. Jag har dock fiskat skrubba men detta kanske funkar på de prickiga me ...

Jaja lycka till

Kristian

Kommentera

jag skulle vilja ta det ett steg längre, alltid när jag har fiskat har sura räkor visat sig vara KLART bättre än färska... vintertid är det kanske inte helt enkelt att få till sura räkor, om man inte vill lämna de inne i huset ett par dagar då

Jag tycker 30 sekunder är lite kort tid, men det beror förstås på hur strömmarna är där du fiskar, i ett vatten med lite strömmar vänta lite längre...
                    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar
                    4 952 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av oskars, 2014-09-22, 07:37