Bra alternativ till mask/maggot? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra alternativ till mask/maggot?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra alternativ till mask/maggot?

Hej!

Jag gillar att meta men bor mitt i stan så blir ganska svårt att hitta mask. Extra kylskåp till maggot har jag heller inte. Vad finns det för alternativ? Jag vill ha betesfisk som jag kan meta upp gös/gädda med.

Jag har 2grader i kylskåpet, hur länge skulle maggots klara sig i det? Vad kostar maggots?

Men hur som helst, bra alternativ som jag kan förvara i kylskåp/frys? Budgeten är ju itne så jätte stor då jag är student.

Maggots i originalburken klarar sig utan problem i 2 veckor i kylen. Hade ställt liknande fråga nyligen, fick flera bra svar: http://www.fiskesnack.com/forum/show...n-fisketurerna

Annars kan du ju prova PowerBait (eller Gulp) maggots och olika maskar såsom blodmask. De håller i en evighet så länge du inte glömmer ha locket stängt. Ska tydligen fungera rätt bra även om "äkta vara" alltid kommer vara bättre.
    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggmete Visa inlägg
      Hej!

Jag gillar att meta men bor mitt i stan så blir ganska svårt att hitta mask. Extra kylskåp till maggot har jag heller inte. Vad finns det för alternativ? Jag vill ha betesfisk som jag kan meta upp gös/gädda med.

Jag har 2grader i kylskåpet, hur länge skulle maggots klara sig i det? Vad kostar maggots?

Men hur som helst, bra alternativ som jag kan förvara i kylskåp/frys? Budgeten är ju itne så jätte stor då jag är student.
      2grader är utmärkt för maggots, då håller de sig i flera veckor(månader i vissa fall)

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        2grader är utmärkt för maggots, då håller de sig i flera veckor(månader i vissa fall)
        Men om du reser bort en vecka och kylen går sönder då kommer du få ta fram STORA flugsmällan

Kommentera

Ursprungligen postat av marsv981 Visa inlägg
          Men om du reser bort en vecka och kylen går sönder då kommer du få ta fram STORA flugsmällan
          Han har förhoppningsvis lock på burken..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1
            Han har förhoppningsvis lock på burken..
            Ja, det har han såklart. Men han kommer ju bli nyfiken och öppna locket när han kommer hem

Kommentera

Köp konserverad majs på burk.Den kan du ha var som helst.Alla vitfiskar som lämpar sig för gös och gäddmete hugger på majs.Enkelt och bra.

Kommentera

Det är kanske lite sent men du kan lätt ha både maggot och mask i kylen när det är 2 grader. http://www.fiskedags.nu/sv/mete/maggots-mask/ säljer både maggot och mask via deras webbshop och det fungerar hur bra som helst.
                Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Mjöl + Vatten = Deg

Funkar perfekt för löja och mört.

Billigt är det också då det inte går åt så mycket.

Kommentera

Mask som förvaras svalt och mörkt och som man "matar" håller sig hur länge som helst. Majs fungerar hyfsat bra som någon nämnde. Dock bäst på lite större fisk och om man mäskar med det i förväg
                    Mete framför allt!
                    www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
                    696 svar
                    52 034 visningar
                    1 gilla