Bottenmete efter gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vid bottenmete efter Gös bör man ha spön som klarar vikter från minst ca40-50gr och ända upp till kraftiga karpspön beroende på strömförhållanden (blyetsvikt för att hålla botten) och storlek på betesfisk, men även kastlängd.
    Själv föredrar jag spön med helaktion. Långa spön är att föredra då du kan lyfta tacklet högre från botten vid ett mothugg eller lyft för betes kontroll och därmed löper mindre risk att fastna i allehanda bråte.
    Minst 9-10 fot, men gärna längre. (använder 12 fotare)

Kör med de rullar du föredrar av multi eller haspel, Båda funkar

Som huvudlina använder jag från 0,30-0,46mm beroende på bottenförhållanden(stora vassa stenar?, stockar, slät lerbotten mm). Men även beroende på om jag fiskar efter stora fiskar eller "matisar".

Tafsarna gör jag av fluorocarbon, nylon, karptafs mtrl, knytbarvajer eller typ easy twist vajer. Är Gösarna på sitt kinkiga humör och jag metar över dagen så blir det fluorocarbon om nu inte gäddorna sätter stopp för det genom att trasa sönder tackel efter tackel och därigenom får simma med krokar i sig som jag kunde ha undvikt.
    Karptafs mtrl är riktigt bra nattetid speciellt på kinkiga gösar men även här undviker jag det materialet om det är väldigt mycket gäddor i farten.
    Knytbarvajer är ett bra val om man har krokodiler på plats men inte vill skrämma gösarna i onödan.
    I sista hand använder jag tafsar som Easy twist då de skrämmer gösen de dagar de inte är på hugget.(prova en riktigt sur dag att köra med vajer på ett spö och mjukt el. osynligt material på ett annat, å du får bara hugg på det med mjukt tafsmaterial eller "osynligt")

Jag kör oftast med trekrokar iom att jag då kan göra ett tidigt mothugg och därigenom slipper alla halskrokningar som annars kan bli ett problem de dagar gösarna kastar sig över betena. Andra dagar när man måste vänta lääännge för en effektiv krokning med enkelkrok så kan man också göra ett tidigare och säkrare mothugg med trekrokar.
    Vid 1 trekrok fäster jag den i munnen eller stjärtspolen på betesfisken, men någon gång även vid ryggfenan. Vid 2 krokar även en i sidan eller vid ryggfenan. enkelkrok kan fästas i munn, stjärt eller rygg(de flesta fäster i ryggen)

Tacklen går att variera i det oändliga, men ett glidande tackel är en bra start som funkar för det mesta.
    Prova med olika längder till både sänkeslinan och tafsen. Små variationer kan göra stor skillnad!

Död eller levande betesfisk? Det är olika från dag till dag! Därför kör jag med både död och levande när jag börjar fisket(har oftast 3 spön, 2 med levande och 1 med döttagn). Det döda agnet skär jag alltid upp buken på och skårar dessutom sidorna så att det luktar oemotståndligt för gösen.
    Vissa dagar får man bara på dött och vise versa.
    Prova även att mäska med småbitar av betesfisken på din fiskeplats.
    Det döda agnet håller jag levande in i det längsta så det doftar fräscht och gott!

Storleken har som alltid viss betydelse. Ena dagen vill de bara äta små fisk medans de nästa dag bara hugger på stora beten.
    Övervägande delen av mina gösar över 5kg har tagit på stor betesfisk (2-4hg) men även på pyttesmå löjor!
    Generellt kan man säga att storleken på gösen ökar i snitt, om man kör med större beten!

Sink and draw är mycket effektivt och något som man kan köra med sammtidigt som man bottenmetar så testa gärna. Levande bete är oftast att föredra men prova även med den nydödade och uppslittsade betesfisken.

Lycka till!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sir Fish-a-lot, 2015-06-24, 10:36
    696 svar
    52 197 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg efc__