Ruda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ruda

Har fått tillstånd att fiska i en lite sjö där går rudor upp till ca 2 kg
    "dom har fått i den storleken när det lades nät en gång"
    är inga som fiskar i den sjön inte ens efter gädda eller abborre...

Har aldrig satt mig in hur ruda fiske funkar men tänkte satsa lite nu
    så vill ha lite tips om det....

mäskning
    bete
    fiskemetod
    tid på dygnet

så ni som brukar fiska en del ruda, får gärna komma med era tips

Flötmete är den mest utbredda metoden vid riktat fiske efter Ruda.
    Rudan är en försiktig och lite egendomlig fiskart som inte gör så mycket väsen av sig när den nappar. Således handlar det om känslig utrustning (Spö, lina, flöte, krokar etc)

Rudan gillar värme och fångas under årets varmare perioder. Det rör sig dock oftast om fiske vid dygnets mörkare perioder, skymning-natt-morgon.

Bra beten för ruda är framförallt majs, mask och maggot. Även bröd kan säkert fungera. Vad gäller mäskning är losefeeding med majs en bra metod, dvs att man kastar ut majs för hand på den plats man fiskar (sällan platser djupare än en meter) i lagom mängd för att inte mätta fisken.

Det handlar mycket om tålamod vid rudafisket, och kanske framförallt koncentration. Nappet kan ibland registreras genom att flötet höjer eller sänker sig några milimeter! Så full fokus gäller, speciellt om vattnet inte är lättfiskat.

En bra metod för att flötmeta ruda är den så kallade "lyftmetoden". Man tacklar så att krokbetet ligger på botten tillsammans med ett enda blyhagel, men tacklat så att flötet är rätt balanserat (dvs. står som det skall med ett par centimeter av flötesantennen över ytan, beroende på flötets storlek). Vidd napp då rudan lyfter kroken och sänket från botten registreras nappet genom att flötet höjer sig. Denna metod kräver precision i tacklingen och det är viktigt att känna bottenstrukturen väl. för att det skall fungera väl.

Ett värdefullt tips vid mörkerfisket är att använda en liten lysstav på flötesantennen för att se flötet bra. Dessa finns att köpa hos välsorterade redskapsbutiker, men varning för dålig kvalité. Firefly använder jag själv och de rosa lyser helt okej. De röda syns knappt! Finns att beställa från popuptackle.com

Skitfiske!!
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Rudan kan vara grymt knepig att få på kroken, t.o.m sutaren framstår som glupsk i jämförelse. Förbered dig på att "klyva luft" i många mothugg, på något egendomligt sätt lyckas rudan alltid ha kroken utanför munnen trots att den simma iväg med flötet....

Kommentera

Rudan går att fånga dygnets alla timmar, men morgon och kväll är bäst! Vill du så kan du sitta över natten också men själv föredrar jag att sova de mörkaste timmarna och lägga allt krut på den bästa tiden.

Tacklingen skall vara känslig som skrivits. Mitt grövsta rudaflöte tål 3 bb blyn, men använd mindre flöten om förutsättningarna tillåter. Lingrovleken brukar jag hålla mellan 0,12-0,16mm (har aldrig bräckt linan med 0,12 lina på rättkrokad Ruda). krokstorlek 10-18 (minsta möjliga iförhållande till agnet). Självklart kan du få en och annan Ruda på grövre tacklingar men det gör stor skillnad bara att gåner 0,02mm i lingrovlek!

Betet presenteras från botten till ca 20cm från densamma. lyftmetoden funkar som skrivits ypperligt. Jag kör den med betet på olika vis men framförallt viktlöst(liten krok och tex maggots som är flytande) eller popupade så att betet hänger i vattnet 1-6cm över botten. En annan metod som är ruggigt effektiv är att meta med betet hängande i vattnet 1-20cm över botten. Men den metoden är dryg om det strömmar så att du måste dra in betet över mäskplatsen hela tiden. Kör om möjligt med 2 spön, ett med blyt på botten och ett med driftande flöte. På det viset märker du snabbare vad som är metoden för dagen!

Bra agn är Maggots,majs,mask,räka,allehanda ohyra som du hittar runt vattnet, casters, Hampa och självklart bloodworms som är extremt bra.

Har du nära till vattnet så är det bra om du åkerdit och mäskar med jämna mellanrum. Jag mäskar 2 a 3 ggr i veckan i mina hemmavatten. I en av dessa sjöar kommer rudorna och börjar äta såfort mäsket kommit i. Jag använder gärna någon mäskblandning typ Sutarkung som bas, detta för att vid fiske kunna använda sålite beten som möjligt i mäskningen men ändå få fiskarna att känna igen dofter och smaker och istortsätt bara ha krokbetet att äta. Fröer av allehanda slag är bra, jag använder lite kokt Hampa, kokt vete, Majs, pellets från fiskodling, maggots, casters, bloodworms mm i min mäsk. Men när jag skall fiska har jag inte Hampa eller bloodworms i mäsken, eller bara yterst lite av dessa då rudorna kan låta bli alla agn utom dessa och små mängder kan räcka oerhört länge och förstöra ett fiskepass. Hönsfoder eller grisfoder
        funkar oxå som bas i mäsket. Blöt det dock väl så att fodret inte ligger som fina små pellets på botten. Lyckatill!

Kommentera

jag ska börja att fiska ruda jag också. jag har hittat en liten sjö som det finns många fina rudor i.

Kommentera

Jag hänger med dit nån kväll Stigson! Vi skall meta ål snart också, Runt månadsskiftet blir det några försök ca 1 mil från dig!

Kommentera

tack alla

en sista fråga
              vilken temp skall det vara i vattnet då?

Kommentera

Ursprungligen postat av rilluren
                tack alla

en sista fråga
                vilken temp skall det vara i vattnet då?
                De nappar i riktigt kallt vatten, men något riktigt bra fiske har jag inte haft under 14c. Ju varmare destobättre.

Kommentera

apersson69: ja det kan du göra. man måste åka bil dit. är vid min stuga. du får höra av dig när du ska fiska ål. hänger gärna med har även en liten tjärn i alfta som det finns rudor i, som jag läre utforska
                  Senast ändrad av stigson; 2005-05-24, 14:10.

Kommentera

viktigt att inte mäska för mycket..(men det kanske nån redan tagit upp) o var inte rädd o fiska grunt.
                    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av boogieman77, 2003-10-09, 07:52
                    29 svar